شناسه خبر : 63288
یکشنبه 30 دي 1397 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با تحمیل خسارت سنگین به مردم

بالاخره آمریکا را شناختند!


3 سال پس از اجرای برجام، ظریف و عراقچی به ابعاد جدیدی از سیاست آمریکایی‌ها پی‌بردند و لابد باید برای آنها کلاس آمریکاشناسی گذاشت.
روزنامه فرهیختگان با اشاره به این مطلب می‌نویسد: در سومین سالگرد اجرای برجام سیدعباس عراقچی، در توئیتر یادآور شد که سومین سالگرد اجرای توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که «نشان داد آمریکا تا چه اندازه غیرقابل اعتماد واتکاناپذیر است.» عراقچی در ادامه نوشته: «یک رئیس‌جمهور امضا می‌کند، دیگری خارج می‌شود! از رئیس‌جمهور ترامپ ممنونیم که این (غیرقابل اعتماد بودن) را نشان داد. شرم باد!» توئیتی که نشان می‌دهد گویی معاون وزیر امور خارجه کشورمان بعد از تجربه برجام با آمریکا و سابقه بدعهدی‌هایش آشنا شده و با روی کارآمدن رئیس‌جمهور جدید، تازه به بی‌رنگی حنای آمریکا پی برده است. ظریف نیز چند ماه پیش در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» تأکید کرد که متأسفانه درباره آمریکا اشتباه می‌کرد.
در این میان این سؤال مطرح می‌شود که با توجه به مشکلات کلان و خردی که با خروج آمریکا از برجام به وجود آمده، آیا این مشکلات و عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای غیرقابل پیش‌بینی بود و بنا به واکنش‌های آقایان عراقچی و ظریف که ذکر شد، آیا نمی‌شد با توجه به صرف وقت و هزینه‌ای که چیدن تمام تخم‌مرغ‌های دولت در سبد برجام برایش ایجاد می‌کرد، از همان ابتدا و پیش از به پایان رسیدن ماه عسل توافق هسته‌ای فکری به حالش کرد و میخ را چنان محکم کوبید که توافقی با دوام چند ماهه حاصل نشود؟ بی‌دوامی برجام در خشت خام نیز نمایان بود. یکی از صریح‌ترین دغدغه‌ها در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی مطرح شد؛ نشستی که برای بررسی ابعاد دقیق توافق هسته‌ای پیش از تصویب برجام در مجلس تشکیل شد. فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در آن نشست، به صراحت ساختار آمریکا را به وزیر امور خارجه یادآور شد و گفت که حتی جان کری نیز تأکید کرده این توافق الزام حقوقی ندارد و برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا الزام‌آور نخواهد بود. ایزدی به دوام 18 ماهه دولت اوباما نیز اشاره کرد و بعد از توضیحات مفصلش از ظریف پرسید آیا در برجام مکانیسمی برای الزام دولت‌های بعدی 5+1 دیده شده؟ محمدجواد ظریف در پاسخ با قاطعیت گفت: «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا چاره‌ای جز ادامه برجام ندارد و «نمی‌تواند» از برجام خارج شود.»
جالب اینجاست که از نگاه عراقچی، امضای کری تضمین بود، بنابر اظهارات ظریف «همه تحریم‌ها لغو خواهد شد» و به گفته روحانی همه تحریم‌های مالی و بانکی قرار بود برداشته شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi