شناسه خبر : 63360
چهارشنبه 03 بهمن 1397 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خاطره ای جالب از زمانی که امام در پاریس بود:

سوال نوشابه امیری از امام خمینی درباره نقش زنان

فاش نیوز - در هنگام حضور حضرت امام در فرانسه برخی افراد سعی داشتند خود را به عنوان سخنگو و نماینده امام خمینی و نهضت مردمی ایران نشان دهند که در همان نوفل‌لوشاتو و به دستور امام خمینی (ره) اطلاعیه‌هایی منتشر شد که تصریح می‌کرد، حضرت امام نماینده‌ای نماینده‌ای ندارند. محمدرضا اعتمادیان که در سال ۱۳۵۷ در معیت آیت‌الله صدوقی به دیدار امام خمینی (ره) در پاریس رفته است در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «هنگامی که به دیدار امام در پاریس رفتیم، هنگام ورود به هتل، نوشته‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی با مضمون این که امام سخنگو ندارد، به چشم می‌خورد.»[1]

بر همین اساس و به خاطر انتشار شایعات متعدد روزنامه اطلاعات تصمیم می‌گیرد به صورت مستقیم با حضرت امام مصاحبه کند. در این مصاحبه سوالی درباره نقش زنان در حکومت اسلامی آمده که همراه با حاشیه‌های هم بوده است. در صفحه 8 اطلاعات آمده است:

«سؤال: نقش زنان در حکومت اسلامی چگونه خواهد بود. آیا مثلاً در امور کشور هم شرکت خواهند داشت، برای مثال وکیل و وزیر خواهند شد؟ البته اگر استعداد و لیاقتی نشان دهند؟

جواب: در مورد اینگونه مسائل حکومت اسلامی تکالیف را معین می‌کند و الان وقت اظهار نظر در این زمینه‌ها نیست. زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامی فردا شرکت دارند. آنان از حق رأی دادن و رأی گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخیر ایران زنان نیز سهمی چون مردان دارند. ما همه‌گونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته جلوی فساد را می‌گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقی نیست.

(در اینجا خانم نوشابه امیری خبرنگار کیهان سؤال کرد: چون مرا بعنوان یک زن پذیرفته‌اید این نشان‌دهنده این است که نهضت ما یک نهضت مترقی است، اگرچه دیگران سعی کردند نشان دهند که عقب‌مانده است. فکر می‌کنید به نظر شما آیا زنان ما باید حتماً حجاب داشته باشند، مثلاً چیزی روی سر داشته باشند یا نه.

حضرت آیت‌الله ضمن پاسخ فرمودند: اینکه من شما را پذیرفته‌ام، من شما را نپذیرفته‌ام. شما آمده‌اید اینجا و من نمی‌دانستم که شما می‌خواهید بیایید اینجا و این هم دلیل بر این نیست که اسلام مترقی است که به مجرد اینکه شما آمدید اینجا، اسلام مترقی است. مترقی هم به این معنی نیست که زن‌ها یا مردهای ما خیال کرده‌اند، مترقی به کمالات انسانی و نفسانی است و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند و این‌ها ترقیاتی است که برای شما درست کرده‌اند و شما را به عقب رانده و باید بعداً جبران کنیم. شماها آزادید در کارهای صحیح؛ در دانشگاه بروید و هر کاری را که صحیح است بکنید و هم ملت در این زمینه‌ها آزادند، اما اگر بخواهند کاری خلاف عفت بکنند و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت بکنند جلوگیری می‌شود و این دلیل بر مترقی بودن است.)

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi