شناسه خبر : 63442
یکشنبه 07 بهمن 1397 , 14:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مبانی پرداخت حقوق حالت اشتغال (۱)

برابر قوانین مصوب، احکام حقوقی شهدا برای بازماندگان تحت تکفل آنان، جانبازان از کارافتاده کلی و آزادگان از کارافتاده کلی بر مبنای قانون حالت اشتغال پرداخت می‌شود.

فاش نیوز - برابر قوانین مصوب، احکام حقوقی شهدا برای بازماندگان تحت تکفل آنان، جانبازان از کارافتاده کلی و آزادگان از کارافتاده کلی بر مبنای قانون حالت اشتغال پرداخت می‌شود.

این قانون به صورت اختصاصی برای این سه گروه از ایثارگران به تصویب رسیده است و منحصر به آنان است. اما همواره سوال بخش عمده‌ای از ایثارگران که به طرق مختلف برای ما ارسال می‌شود این است که آیا این پرداختی منطبق با قانون است؟

آنچه که ما دریافت می‌کنیم با آنچه که در قوانین مصوب مجلس آمده است، انطباق دارد؟ مبنای پرداخت، کدام یک از معیارهای پرداختی در قوانین جاری است؟ در ماده53 قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 29/7/63 آمده است:«کسانی که در حین خدمت وظیفه عمومی در هر یک از دوره‌های ضرورت، احتیاط و ذخیره به سبب انجام وظیفه یا شرکت در عملیات رزمی و یا قیود خدمتی شهید یا فوت یا معلول شوند از لحاظ میزان و نحوه پرداخت حقوق وظیفه و مستمری مشمول قوانین و مقررات مربوط به پرسنل کادر ثابت هم‌درجه می‌باشند و حقوق وظیفه و مستمری آنان حسب مورد از بودجه وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های مربوط پرداخت می‌گردد.»

با تصویب قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 21/7/70 تکلیف نیروهای ارتش 20میلیونی در ماده 198 این قانون روشن شد. در این ماده آمده است:«کلیه اعضای ارتش 20میلیونی در قبال حوادثی که منجر به شهادت، فوت، بیماری، نقص عضو یا از کارافتادگی شوند مشمول ماده53 قانون خدمت وظیفه عمومی و تبصره‌های آن می‌گردند. در مورد افراد غیرشاغل در سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به دولت، تبصره‌های1 و 2 ماده53 قانون خدمت وظیفه عمومی شامل آنان نمی‌گردد بلکه حسب مورد توسط بنیاد شهید، بنیاد جانبازان یا سازمان تامین‌اجتماعی، حقوق وظیفه و مستمری به آنان پرداخت می‌شود.»

با این دو مصوبه مجلس به ظاهر وضعیت پرداخت حقوق وظیفه بازماندگان شهدا و جانبازان ازکارافتاده با عضویت‌های وظیفه، بسیجی و نیروهای مردمی تعیین تکلیف شد، لکن تکالیفی که در این پرداخت‌ها برای این قشر از ایثارگران تعیین شده بود به هیچ‌وجه منطبق با شأن و منزلت آنان نبود و در بسیاری موارد موجبات تحقیر و اقدامی ضدارزشی تلقی می‌شد. اغلب کشورهایی که با جنگ و بازماندگان جنگ مواجه شده بودند به مراتب قوانین و مقررات مترقی‌تری از این قوانین به تصویب رسانده بودند به طوری که جایگاه قهرمانان ملی خود را پاس می‌داشتند و ارج و منزلت واقعی برای آنان قائل بودند. پرداخت حقوق وظیفه به این گروه‌ها و عدم توجه به شرایط تورم و افزایش حقوق سایر کارکنان همواره دریافتی این افراد را در نازل‌ترین حد خود قرار می‌داد و معیشت آنان را با مشکلات جدی مواجه ساخته بود.

با پیگیری دستگاه‌های متولی و بررسی‌های کارشناسی انجام شده، در نهایت مجلس پذیرفت توجه ویژه‌ای به خانواده معظم شهدا و جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی داشته باشد، به همین منظور در تاریخ30/6/72 قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را به تصویب رساند. این قانون در یک ماده واحده و 9تبصره به تصویب رسید. برابر این قانون مستخدمین شهید، جانبازان ازکارافتاده کلی، جانباز آزاده ازکارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در دستگاه‌های موضوع ماده یک قانون برقراری حقوق وظیفه ازکارافتادگی با پیش‌بینی پست‌ها یا مشاغل سازمانی با نام در تشکیلات مربوط همطراز با مشاغل قبلی آنان به منزله مستخدمین شاغل تلقی و تابع مقررات قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت شناخته شده و از لحاظ پرداخت حقوق یا اجرت و فوق‌العاده شغل، مزایای مستمر و همچنین افزایش سنواتی و ارتقای گروه و سایر عناوین مشابه، همانند مستخدمین شاغل با دو گروه بالاتر و یا عناوین مشابه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط با آنان رفتار و براساس مقررات استخدامی ذی‌ربط با سنوات مقرر بازنشسته شده و پس از آن از حقوق بازنشستگی یا مستمری مربوط بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این ماده واحده، 9تبصره دیگر به تشریح جزئیات پرداخت حقوق حالت اشتغال این بخش از ایثارگران اشاره دارد.

تصویب قانون حالت اشتغال و جایگزین این قانون با قانون حقوق وظیفه برای این گروه از ایثارگران نوید بهبود وضعیت دریافتی ایثارگران (بازماندگان شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی) را نسبت به گذشته نشان می‌داد.

یوسف مجتهد

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
با سلام
آنچه که اکثریت ما مردم اعتقاد و باور داریم:
اینکه نه قوانین منصفانه ای برای ایثارگران تصویب شده است و نه اجرای عادلانه ای در قانون دیده می شود.
اصل کلمه "حالت اشتغال" خودش ایراد قانونی دارد و قانون گذار باید از واژه مناسبتر استفاده می کرد.
قوانین استخدامی را نباید با قوانین ایثارگری با هم مخلوط می کردید ، با این کار هم به ایثارگران ظلم کردید و هم به شاغلین واقعی .
هنوز هم دیر نیست ، اگر همت مضاعف کنید .
وزارت ایثارگران را تاسیس کنید
بجای حقوق حالت اشتغال و.......، حقوق ایثار متناسب با امتیاز ایثارگری با اشل حقوقی مناسب بدهید
از دانش و مدیریت نو در امور ایثارگران بهره ببرید تا همه راضی و خشنود شوند و طعم شیرین عدالت را بچشند .
در حکم کارگزینی یک ایثارگر حالت اشتغال واژه های به نام حق شغل و حق شاغل و... معنی ندارد باید از کلمه های مناسب مثل امتیاز رزمندگی ، امتیاز جانبازی ، امتیاز منطقه و....... استفاده شود .
بسمه تعالی
طبق قانون جامع ایثارگران مبنا و مبدا پرداخت حقوق حالت اشتغال از تاریخ کمیسیون پزشکی تعیین وضعیت از کار افتادگی کلی میباشد بدین نحوه اگر شخصی امسال برای وی کمیسیون رای از کار افتادگی کلی صادر کند حتی استحقاق وی را از زمان مجروحیت اعلام نماید شخص فقط از زمان صدور رای استحقاق دریافت حقوق حالت اشتغال را داشته یعنی از امسال که رای برای وی صادر شده سی سال دیگر بازنشسته میشود با سن و سال و وضعیت جسمی جانبازان و آزادگان هیچ یک حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت را نخواهند دید که بزرگترین خیانت قانون نویسی میباشد عزیزان جانباز و آزاده از کارافتاده کلی این مورد راپی گیری و اصلاح آن را درخواست نمایید خادم ایثارگران و استاد دانشگاه تهران
آقای مجتهد خیلی ممنون و متشکر از مقاله تون
بنده سال ۷۶ مشمول قانون حالت اشتغال شدم قبل از اون هم ۱۳ سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی دارم که حتی اگر مبنای صدور رای کمسیون رو در نظر بگیریم و قبول کنن بنده سوابقم رو منتقل کنم بازنشست میشم ولی زنگ زدم معاونت حقوقی مجلس بنیاد بهم گفتن چون اینجا صندوق نیست نمیتونین سوابقتونو منتقل کنین و مبنای بازنشستگی همون تاریخ صدور رای هست ، یعنی من تا ۱۴۰۶ باید صبر کنم؟
مگه تو قانون ننوشته شده این عزیزان همانند شاغل در دستگاههای دولتی ان ، مگه کارمندان دولت خودشون نمیتونن سوابقشونو از تامین اجتماعی منتقل کنن صندوق بازنشستگی؟
اصلا مگه ما جانبازان حالت اشتغال عضو صندوق بازنشستگی کشوری نیستیم؟
اگر هستیم که برابر قانون باید رفتار بشه و اگر نیستیم حقوق بازنشستگی ما چطور پرداخت خواهد شد؟
اگر بر فرض مثال به جای زمان مجروحیت ، تاریخ صدور رای کمسیون مد نظر باشه اولین گروه کسانی که بازنشسته خواهند شد سال ۱۴۰۲ خواهند بود؟
پس چرا برای شهدای والا مقام زمان شهادت رو مبنا قرار دادن ولی جانبازان و آزادگان حالت اشتغال رو تاریخ صدور رای؟؟؟
لطفا در مقاله ای این رو هم بررسی بفرمایین
باز هم خیلی ممنون از زحماتتون
با سلام
طبق قوانین فعلی ، شما می توانید در 60 سالگی از صندوق تامین اجتماعی با 13 روز حقوق بازنشسته شوید و در سال 1406 هم از بنیاد بازنشسته شوید و دو حقوق دریافت کتید .
بهتر است تا 60 سالگی خودتان به صورت خویش فرمایی ، بیمه اتان را ادامه بدهید که حداقل 20 سال سابقه، در تامین اجتماعی داشته باشید .
و از حقوق مناسب تری بهره ببرید .
جانبازانی که حالت اشتغال هستندوعضویت آتهابسیجی نبوده!پاسدارمستعفی یاکارمندمستعفی یامشابه آن...!تکلیفشان درقانون چیست؟جمعیت کمی هم نیستند!!! البته درتبصره۲بند۲ماده۳۸قانون جامع ایثارگران آمده کسانی که قبل ازسال۶۲منفک شده اند،،،ماده۳۸شامل آنهامیشود،،،که دولت وبنیادو.....ازاین قانون سر باز زده!!!وآن رااجرانمیکنند!!!!!و.........
باعرض ادب واهداء صمیمانه ترین درودها به محضرجناب مجتهدعزیز،عرض شود قوانین بسیارشفاف ولی دریغ از اجرا،جناب مجتهدبزرگواربارها وبارها درهمین سایت وزین فاش نیوز ودیگرسایت نوشته ام که حَسب قانون سربازان وظیفه ازکارافتاده کلی ارتش همطرازبانیروهای پایورآنهم با2رتبه بالاترپس از30سال سنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی که مجموعاً60ماه میشودبایستی پس از30سال پرداخت میشد ،البته عرض شوددرخصوص خودم عرضه داشته چراکه ازدیگرجانبازان اطلاعاتی نداشته بنده درتاریخ1363/12/18به خدمت مقدس زیرپرچم فراخوانده شده ودتاریخ1365/7/9در درگیری تن به تن مورداثابت گلوله قرارگرفته وپای راستم ازبالای زانو(انتها)قطع ودست راستم فلج وپای چپم نیزمورداثابت گلوله قرارگرفت که خوشبختانه سطحی بوده ،عرض شودبنده تا تیرماه سال1396حقوقم را ارتش پرداخت میکردواتفاقاًدرقسمت دریافتی قیدشده بود2رتبه بالاترولی درطول بیش از3دهه ریالی بحسابم ازاین بابت پرداخت نگردیدخوب معلوم است افرادی این حق مسلم بنده وامثالهم را هاپولی نموده اندازطرفی عرف هست وقتی فردی در اداره یا سازمانی به بازنشستگی نائل گشته 2سال خدمت مقدس سربازی نیزبرایشان لحاظ گشته حال آنکه چنانچه ازتاریخ اعزام به خدمت حقیرلحاظ گرددنزدیک به34سال وچنانچه از زمان مجروحیتم لحاظ گرددبیش از32سال گوشته واگرشما ریالی دیده ایدمن هم دیده ام عرض شودتااین تاریخ1397/11/8ریالی ازبابت سنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی بحسابم واریزنگردیده است البته جسارتاً علتش را عرضه داشته وآن اینکه درارتش سردمداران وامیران ارتش حسابی بنام دیون بازنموده اندوتازمانی که زوری بالای سرشان نباشدوتاجایی که بتوانندسرباز زنند مثل همان مبلغ 2رتبه بالاتروهمینطورسنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی به همان حساب دیون واریزشده جهت استحضارجنابعالی ودیگرعزیزان طبق آماری که حقیردارم حدوداً9000سربازوظیفه ازکارافتاده کلی در ارتش جمهوری اسلامی ایران داریم وخوب خودتان یک حساب سرانگشتی داشته باشیدآنوقت خواهیدفهمیدسود این مبالغ درماه وسال چقدرمیشودوآنوقت است که سر آدمی سوت میکشدوخوب این سودهنگفت بین چندنفرازسرداران وامرای ارتش تقسیم واینهم نمونه ای از اختلاس هاست که نه جای گفته میشودونه کسی جرات بیانش را دارد اختلاس آنهم از آسیب پذیرترین قشرجامعه چراکه ازکارافتاده گلی به تمام معناهستیم یعنی توان هیچ کاری را نداشته که بتوانیم هزینه های زندگیمان را فقط درحدبخورونمیرنه برای پس انداز،جناب مجتهدامیدوارم این پیام را سردمداران ارتش خوانده وهرچه زودتر دست از آز وطمعشان برداشته وطلبمان رابحسابمان واریزکنند،جناب مجتهد،جناب ساقی واقعاً درحقمان ظلم شده وازطرفی هرروز شرمنده تر از روز گذشته نزدهمسروفرزندانمان هستیم،چشم آدمی رایاقناعت پًرکندیاخاک گور ولی دراین چندسال منکه قناعتی از این افرادطماع ندیده ام ولی امیدوارم هرچه زودترخاک گور چشمشان راپًرکند ان شاءا...،درخاتمه عرایضم سلامتی وطول عمرباعزت یکایک شما عزیزان فاش نیوزی را از درگاه ایزدمنان خواستارم،ارادتمندسربازوظیفه ازکارافتاده کلی ارتش جمهوری اسلامی ایران
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi