شناسه خبر : 63592
دوشنبه 15 بهمن 1397 , 13:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اقدامی تأما برانگیز در زمانه‌ی سلبریتی‌زده!

حاضر نشدن سلبریتی‌ها برای بازی در فیلم دینی-مذهبی"خون خدا"

نشست پرسش و پاسخ فیلم«خون خدا» پس از نمایش فیلم در سالن رسانه های جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

فاش نیوز - نشست پرسش و پاسخ فیلم«خون خدا» پس از نمایش فیلم در سالن رسانه های جشنواره فیلم فجر، با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، مرتضی علی عباس میرزایی، کارگردان فیلم بیان داشت: ایده اصلی «خون خدا» زمانی شکل گرفت که عکس یک کارتن خواب از قبر بیرون آمده در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شد و واکنش های زیادی را در اقشار مختلف مردم داشت. آن عکس مرا به شدت تحت تأثیر قرار داد و شب و روز به این فکر می کردم که همه ما می توانیم این گور خواب باشیم.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق من تلاش کردم با کارتن خواب ها معاشرت کنم و به محیط پیرامون خودم توجه ویژه ای داشتم؛ بعد از مدتی که با آن ها ارتباط گرفتم فهمیدم که این افراد عموما نیاز به محبت و همدلی دارند، به این نتیجه رسیدم که آن ها آدم هایی شبیه خود ما هستند که به دلیل اتفاقاتی در زندگی شان کارشان به اینجا رسیده است. اغلب آن ها افرادی بودند که نتوانسته بودند توقع شان را مجاب کنند و با اینکه تحصیل کرده و موفق بودند ناگهان به صفر رسیده و مجنون و معتاد و کارتن خواب شدند.

این سینماگر یادآور شد: حالا این اتفاق را کنار بگذارید و ما برویم حدود ۱۷ سال قبل؛ ظهر روز دهم عاشورا در خیابان همه داشتند سینه می زدند و یک کارتن خواب دورتر ایستاده بود و آهسته به سینه اش می زد و اشک می ریخت و برخلاف مردم دیگر در صف غذا هم نمی رفت و اصولا دیگران هم به او توجهی نمی کردند. من که همراه با یکی از عزیزانم شاهد این قضیه بودم غذایم را به این کارتن خواب دادم و او بسیار از من تشکر کرد. این فرد انسان بسیار محترمی بود و من به او گفتم از این غذا بخور که غذای آقا امام حسین (ع) است؛ او به من گفت فکر نمی کردم آقا اینقدر زود جواب من را بدهد.

عباس میرزایی ادامه داد: این اتفاق در آن زمان هم باعث شد تا من مدتی با کارتن خواب ها در ارتباط باشم. از همان زمان فهمیدم که این ها چقدر دلشان پاک است و چقدر به ائمه اطهار (ع) توسل می کنند. یک بار به یکی از آن ها گفتم اگر کسی به تو غذایی بدهد و همراه آن غذا یک سکه طلا باشد تو آن سکه را چه کار می کنی؟ خیلی فوری گفت می برم و در صندوق صدقاتی که بارها از آن پول برداشته ام می اندازم چون فکر می کنم این بدهی من به خدا است. گفتم حالا اگر ۱۰ سکه داشته باشی آن را چه می کنی؟ باز هم همین جواب را داد؛ این بار من پرسیدم حالا فکر کن اگر ۱۰۰ سکه داشتی چه می کردی؟ این بار گفت ۹۰ تای آن را در صندوق صدقات می انداختم چون فکر می کنم به همین اندازه از صندوق پول برداشته ام و مابقی سکه ها را می بردم و خرج آدم هایی مثل خودم می کردم.

این فیلمساز تأکید کرد: این رفتار و حال و کلام برای من بسیار عجیب بود؛ بارها به این فکر کردم که قطعا اگر این افراد فرصت نوزایی داشته باشند و بتوانند یک بار دیگر متولد شوند مثل نوزادی هستند که نمی تواند حرف بزند و فقط می خندد و گریه می کند به همین دلیل هم زمانی که تصمیم به ساخت «خون خدا» گرفتم هدفم این بود که بازیگر فیلم اصلا هیچ دیالوگی نگوید و مثل یک نوزاد باشد. ما در کره زمین مظلوم تر از نوزاد هیچ چیزی را نمی بینیم. از نوزاد حیوانات گرفته تا نوزاد انسان ها هیچ کدام خطرناک نیستند و به همین دلیل همه با آن ها ارتباط برقرار می کنند.

این کارگردان در پاسخ به این سوأل که آیا فکر نمی کردید در زمانه ای که بازیگرنماها اغلب به دنبال دیالوگ هستند ریسک بزرگی متحمل می شوید و امکان دارد بازیگران مشهور راضی به بازی در فیلم تان نشوند تصریح کرد: به نکته بسیار دقیق و درستی اشاره کردید. برخی از این بازیگرنماها اصلا قیمت شان بر اساس میزان دیالوگ های شان تعیین می شود. اما من این نگرانی را نداشتم چرا که از ابتدا می دانستم که بازیگر فیلم من هنرمندی توانا مثل رضا اخلاقی راد است که جز هنر به هیچ چیز فکر نمی کند و اداهای سلبریتی ها را ندارد.

عباس میرزایی سپس با بیان اینکه سلبریتی ها دوست ندارند در فیلم دینی بازی کنند ادامه داد: البته بر اساس پیشنهاد برخی از اطرافیان و دوستان برای استفاده از بازیگران چهره، من و همینطور دستیارم با تعدادی از سلبریتی ها تماس گرفتیم و زمانی که به آن ها موضوع فیلم را گفتیم حتی بدون اینکه فیلمنامه را بخوانند دیدیم همه گی جا خالی می دهند و حاضر نیستند در این فیلم دینی-مذهبی بازی کنند و حتی فحش شنیدیم و خیلی بی احترامی به ما شد. به همین دلیل تصمیمم برای حضور رضا اخلاقی راد قطعی تر شد و به او زنگ زدم و صحبت کردم و او آمد و یکدیگر را دیدیم و خوشبختانه نقش را پذیرفت و ما در شرایط بسیار بد مالی این فیلم را ساختیم.

وی افزود: اعتقاد شخصی ام این است هر آنچه در این فیلم اتفاق افتاد همه به لطف امام حسین (ع) بود. همین که این فیلم بدون سلبریتی در سینمای سلبریتی زده ما دیده شد و در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد خودش یک دنیا ارزش دارد. من دنبال اهدافی بودم که امیدوارم بتوانم با اکران و دیده شدن این فیلم به اهدافم برسم. من حتی اگر بتوانم امید را در دل یک کارتن خواب زنده کنم و به او بگویم که تو می توانی با اراده و همت و لطف ائمه اطهار (ع) به خانه ات برگردی و خانواده ات را خوشحال کنی برایم کافی است.
این سینماگر متذکر شد: من دوست داشتم فیلمی بدون ادعا و بی سر و صدا بسازم و معتقد هستم و بودم که این فیلم به لطف امام حسین (ع) دیده می شود. خیلی ها تنها به خاطر نام امام حسین (ع) با تمام وجودشان آمدند و به ما لطف کردند و در کنار کار بودند. من هنگام فیلمبرداری صحنه هایی را شاهد بودم که عوامل فیلم همه منقلب می شدند و به عشق آقا امام حسین (ع) گریه می کردند. در هر صورت می خواهم تأکید کنم این فیلم اثری برآمده از دل من است و بسیار بیشتر از اثر اولم «انزوا» خودم در این فیلم دیده می شوم.

عباس میرزایی در پاسخ به سوألی مبنی بر اینکه در این فیلم هم مانند «انزوا» ما با مبحث مهم «قضاوت» روبرو هستیم و کاراکتر اصلی فیلم مرتب در معرض قضاوت دیگران قرار می گیرد و مخاطب هم مرتب خودش را جای کاراکتر گذاشته و خودش را قضاوت می کند، آیا این اتفاق عمدی بوده یا خیر اظهار داشت: آفرین؛ به نکته بسیار به جا، درست و هوشمندانه ای اشاره کردید. دقیقا فیلم همین است که شما گفتید. من تمام تلاشم را کردم که با این فیلم به مخاطب تلنگر بزنم و مغز او را به کار بیندازم و کاری کنم که مخاطب با وجدان خود درگیر شود.

وی ادامه داد: یک نکته را صراحتا می گویم که من برای یکایک فیلم هایی که در ایام جشنواره بعد از فیلم من پخش می شوند ناراحت هستم چرا که معتقدم بعد از دیدن فیلم من، تماشای فیلم های دیگر کار بسیار سختی است. این اثر دلی است و همه با آن ارتباط برقرار می کنند و من با این هدف فیلم می سازم که حال اطرافیانم را خوب کنم و مطمئن هستم که در این زمینه موفق عمل کرده و می کنم. هرکسی در زندگی شخصی خودش به یکسری معنا و مفهوم می رسد که می تواند متفاوت باشد از دریافت این معنا و مفهوم در نزد دیگران. در قصه های فولکلوریک ما هم به همین صورت است و دغدغه روزگار من است که روایت های گفته شده و دیده شده با زبان سینما را سعی کنم به گونه ای که عین خودم باشد بر اساس آن فرم و محتوایی که خود موضوع دارد به تصویر بکشم.

در ادامه ی این نشست تهیه کننده فیلم نیز ابراز داشت: روزی توسط مهدی فرجی با من صحبتی شد مبنی بر اینکه مرتضی علی عباس میرزایی می خواهد فیلمی بسازد با این مضمون و با اینکه من در سفر بودم ولی چون کار برای عاشورا بود و خودم هم از قبل دغدغه ی چنین موضوعی را داشتم از سفر برگشتم و در ابتدای کار پول نداشتیم و تک تک بچه های گروه دستمزدشان را گذاشتند برای این فیلم چون کاری امام حسینی بود و ۳۰ درصد بودجه برای فارابی بود که بابت آن ۲۰۰ میلیون تومان گرفتیم ولی هزینه تولید فیلم بسیار بسیار کم و ناچیز بود. انشاالله فیلم را ماه محرم اکران کنیم.

کارگردان فیلم هم در خصوص نمایش عمومی فیلم گفت: اگر مردم دنبال کار متفاوت باشند که هستند حتما این فیلم را می بینند. کمی تامل و کمی تفکر کنند همین کافی است. من کاری را می کنم که فکر می کنم درست هست و برای فقط گروه هنر و تجربه فیلم نساختم. شاید کسی فکر کند مخاطبین دنبال بازیگر چهره باشند ولی خدا رو شکر می کنم بدون هیچ چهره ای و فقط با بهترین های تاتر و اساسا بازیگری کار کردم.

رضا اخلاقی راد بازیگر نقش اصلی فیلم هم در خصوص تجربه ی حضور در این پروژه ابراز نمود: در طول تمرین کارتن خواب هایی دیدم که اصلا فکرش را هم نمی کردم؛ رتبه ۷ کنکور و همینطور کارخانه دار. برایم دردناک بود که در آن گریم خاص مردم با من بعضا برخوردهای ناروایی داشتند چرا که مرا در نقش کارتن خواب نمی شناختند به عنوان نمونه از مسجد بیرون شدم و حتی به روی من تف می انداختند و پذیرش این مسئله که در چنین جامعه ی پر از تناقضی داریم زندگی می کنیم و به دروغ رفتار می کنیم برایم سخت بود. اما رسالتی بر روی دوش خویش دیدم و همینکه بتوانیم به واسطه ی نگاه و میراث دینی خودمان به آدم ها تلنگری بزنیم چیز مهمی است.

فیلمساز هم در همین رابطه گفت: آدم هایی که مثل انگل به ایشان نگاه می شود ولی اگر بهشان محبت بشود افرادی دارای نبوغ هستند که می توانند به زندگی برگردند. امیدوارم فیلم درستی برای سن من باشد و اگر کم و کاستی دارد برایم دعا کنید که توفیق بیشتری داشته باشم و در فیلم بعدی شاهد کم و کاستی کمتری باشیم. در این فیلم گاهی روزی ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار می کردیم و فیلم را در ۲۵ روز فیلمبرداری کردیم با وجود تعدد لوکیشن و حتی با صداگذار فیلم یک هفته نخوابیدیم. اینکه ما انسان ها حتی همین الان زنده ایم هم معجزه هست. دوست دارم از امام حسین (ع) به شکل سیدالشهدا نام ببرم، ایشان برای من سمبل حقیقت محض هست و الان زنده است و شهدا زنده اند و نزد خدا روزی می خورند. هرکدام از آن کارتن خواب ها می توانیم خود ما باشیم و هر کدام از شخصیت های فیلم می توانند ما باشند. آیا پول و رفقایی که با آنها معاشرت می کنیم هویت و ارزش و مقدار ما را تایید می کنند؟ روزی که هیچ کسی ما را تایید نکرد به جایی می رسیم که روی به خدا می کنیم و از او طلب معجزه می کنیم.

در پایان این نشست هم تهیه کننده بیان داشت: هر فیلم مذهبی که تولید بشود خیلی ها گارد دارند. یک مقدارش را خود ما مقصریم آنقدر که موهومات و خرافات را تزریق کردیم. دیگر اینکه بعد از حماسه دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هرچه که می بینیم بازی با مذهب ما هست و می خواهند ما را از ساخت فیلم مذهبی دور برانند، من چون خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) بودم ۳ مورد معجزه دیدم ولی نمی شود متاسفانه بیان کرد.

گزارش از تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلبريتي ها فعلا"‌.... اونا فقط به اين فكر مي كنند چطوري سر جوانان و مردم را شيره بمالند و از اين طريق نمدي براي خود ببافند.بي هويت ترين آدمها همين افراد هستند كه فقط به فكر شكم خود هستند .
عجولانه قصاوت کردی ؛علت دبن گریزی را لاید در رفتار مدعیان دینداری جستجو کرد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi