شناسه خبر : 63593
دوشنبه 15 بهمن 1397 , 16:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چهاردهمین ماه بهمن با "شبی که ماه کامل شد" رویت شد

چهاردهمین ماه بهمن ماه با فیلم "شبی که ماه کامل شد" ساخته نرگس آبیار رویت شد.

فاش نیوز - ماه شب چهارده بهمن ماه با فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار رویت شد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، نشست پرسش و پاسخ فیلم«شبی که ماه کامل شد» با محوریت موضوع نابودی عشق میان یک زوج عاشق توسط گروهک جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی در حالی شب گذشته بعد از نمایش فیلم برای اهالی رسانه جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینما ملت برگزار شد که وارد ساعات ابتدایی بامداد دوشنبه شده بودیم.

《شبی که ماه کامل شد》 همانطور که در ابتدای عنوان بندی فیلم آمده است، بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و قصه ی شکل گیری عشق بین فائزه، دختری تهرانی و عبدالحمید، پسری بلوچ را روایت می کند که پس از ازدواج و سکونت در استان سیستان و بلوچستان، در پی اعمال خلاف یکی از برادران عبدالحمید به جهت پنهان سازی اسلحه در حیات خانه و باخبرشدن نیروهای امنیتی، مجبور به مهاجرت به پاکستان همراه سعید، فرزند خردسالشان و همینطور شهاب، برادر فائزه می شوند که در آنجا فائزه متوجه می شود خانه ای در کراچی که آنها سکونت دارند متعلق به برادر دیگر عبدالحمید یعنی همان عبدالمجید یا عبدالمالک ریگی است که جنایات بیشماری را مرتکب شده است.

عبدالمالک که تاب پذیرش وصلت برادرش عبدالحمید با این خانواده را ندارد در طراحی دسیسه ای، ابتدا پسر خردسال آنها (سعید) را مال خود می کند و بعد برادر فائزه را پس از فریب با دادن وعده ی بازگرداندن فرزند خواهرش به قیمت گرفتن اعتراف دروغین تلویزیونی از او در اتهام جاسوسی، به قتل می رساند و سر می برد. اما عبدالمالک به همین نیز بسنده نمی کند و به برای از بین بردن آخرین بازمانده یعنی فائزه، حتی پس از به دنیا آوردن یک دوقلو به شست و شوی مغزی عبدالحیمد، برادر خودش و شوهر فائزه می پردازد و با کافر خواندن فائزه سعی دارد عبدالحمید را به کشتن زن و عشق محبوبش وا دارد. در نهایت عبدالحمید است که در شب سکانس پایانی فیلم یعنی «شبی که ماه کامل شد» باید تصمیم خود را در پی امر برادرش به جهاد بگیرد.

در ابتدای نشست نرگس آبیار کارگردان فیلم گفت: سال ها پیش در پی دستگیری عبدالمالک این موضوع ذهن مرا به خود مشغول ساخته بود و بعد که با طرح این فیلمنامه آشنا شدم از آنجایی که نگاه زنانه ی موجود در فیلمنامه برایم بسیار جالب بود تصمیم به ساخت آن گرفتم چون تمامی فیلم های قبلی من نیز با محوریت موضوع زنان ساخته شده است.

این فیلمساز در ادامه بیان داشت: موضوع بحث من در این فیلم نه عبدالمالک ریگی بلکه عشق یک زن در تقابل با رئالیسم افراط گرایی دینی شکل گرفته در آن منطقه بود که چگونه می تواند حتی یک عشق میان دو نفر را نابود سازد. در واقع موضوع فیلم من عشق میان دو نفر و نابودی این عشق است.

آبیار اینطور ادامه داد: در ساخت این فیلم‌ محافظه کار نبودم و موضوع هم پُر ریسک بود چرا که پس از ماجرای یازده سپتامبر حتی در سطح منطقه خیلی با این موضوع مواجه شدیم و خواستم به این بپردازم که چگونه می تواند تمام وجوه انسانی در پای اینگونه مسائل به شکل ویرانگری خلاصه شود. فیلم را به خاطر مردم به شدت خوب بلوچ و استان سیستان و بلوچستان ساختم که بسیار خواهان این هستند که این افراط گرایی دینی از منطقه محل زندگی ایشان جدا شود. طایفه ریگی با اینکه طایفه ای اصیل و با اصل و نسب بودند و حتی سابقه جنگ با استعمار را هم داشتند از این موضوع بسیار ناراحت بودند که چرا باید به خاطر یک عضو این طایفه چنان نگاهی به ایشان وجود داشته باشد و خواسته ایشان این بود که عملکرد یک نفر به کل این طایفه تعمیم داده نشود.

سازنده فیلم در خصوص سختی های تولید اثری با این پروداکشن عظیم گفت: بعد از ۲ تا ۳ سال فیلم نساختن یک آدم دیگه ای شدم، من خیلی خیلی فیلم زنانه ساخته ام و نباید خانوم ها را دستکم گرفت. در طول ساخت فیلم با سختی های وحشتناکی از جمله گرمای هوا و خطر حیواناتی نظیر کروکودیل و همچنین صحنه های تعقیب و گریز مواجه بودیم. تمامی تصاویر فیلم بازسازی شده است از جمله عملیات تاسوکی. از منابع مورد استفاده ی من در ساخت این فیلم هم می توان به اینترنت حتی سایت های مخالف همچون العربیه، اطلاعات خود مردم بلوچستان و همینطور اطلاعات آقای اصفهانی اشاره کرد. نرگس آبیار در پایان صحبت های خود ابراز داشت: امیدوارم که به فقر و محرومیت مردم خوب بلوچ رسیدگی کنیم.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم که همسر نرگس آبیار کارگردان اثر هم می باشد در خصوص چگونگی تولید فیلم گفت: فیلمبرداری در کشورهای پاکستان و بنگلادش و همینطور استان سیستان و بلوچستان انجام پذیرفت که مردم این منطقه جانا و مالا خیلی خوب به ما کمک کردند. عمده سختی کار در پاکستان بود چرا که این کشور از بوروکراسی بسیار پیچیده ای برخوردار است و همینطور مکان هایی که در آن فیلمبرداری می کردیم خطرات زیادی داشت که به همین علت نیز دولت پاکستان به ما کمکی نکرد.

بعد هم به زمان برگزاری انتخابات پاکستان بر خوردیم که دیگر نگذاشتند ما در آن کشور کار کنیم و ناگزیر به کشور بنگلادش رفتیم و در شهر داکا محله ی پاکستانی های آن مشغول فیلمبرداری شدیم. یکسری گله مندی ها نیز از نیروهای داخلی وجود دارد که چون الان ایام جشن است از بازگویی آنها اجتناب می کنم و به وقتش وا می گذارم.

قاسمی تهیه کننده فیلم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص شکایت خانواده منصوری (پدرخوانده و مادر فائزه و فرشاد منصوری) از ایشان بیان نمود: ما با خانواده منصوری در ارتباطیم و شکایتی در کار نیست و قرار بر این هست که نمایشی ویژه برای ایشان داشته باشیم.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عملیات تاسوکی در فیلم باید نمایش داده شود گفت: طرف ۴۵۰ عملیات موفق داشته و ما تنها به یکی از آنها پرداختیم و اگر می خواستیم آن ها را بگوییم پس چه می شد.

پرسش دیگر از تهیه کننده فیلم مربوط به چگونگی تهیه ی سرمایه ی ساخت این فیلم با توجه به سابقه ی دوستی ایشان با محمد امامی مفسد بانکی می شد و همینطور این ادعا که آیا به جهت پولشویی دست به ساخت چنین فیلمی زده است که قاسمی با آرامش اینطور واکنش نشان داد: نخست اینکه ملاک حال افراد است و سرمایه گذار این فیلم هم موسسه هفت هنر ماندگار است و ذیل این موسسه یک بخش از سرمایه را خودم و بخش دیگر را یکی از دوستانم در بلوچستان تقبل کردیم.

هوتن شکیبا بازیگر نقش عبدالمالک که بازی سراسر تماشایی وی تحسین همگان را برانگیخته بود، در خصوص ایفای نفش خود گفت: شرایط فیلمبرداری به شدت سخت بود و سختی دیگر کار مربوط به خود کاراکتر می شد که باید تغییرات شخصیت در طول فیلم و نمود آن در چشم هایش از آن اعتماد به نفس اولیه تا رسیدن به آن سردرگمی و اضطراب انتهایی فیلم به خوبی اجرا می شد. او در پاسخ به اینکه آیا دوست دارد سیمرغ بازیگری جشنواره را از آن خودش کند گفت: چرا دروغ بگویم، بله دوست دارم این اتفاق برایم بیفتد اما باید دید آیا به یک نقش منفی، آن هم به بازیگر نقش یکی از اعضای خانواده عبدالمالک ریگی جایزه داده می شود یا خیر!

آرمین رحیمیان بازیگر نقش عبدالمالک ریگی هم در توضیح اجرای نقش خود در این فیلم گفت: در برخورد اول با نقش آنرا نفهمیدم و ممکن بود اگر نقش بیرون بزند آنوقت تمام کار و زحمات یک گروه از بین برود. می خواستم از این نقش نه یک هیولا بلکه یک ایدئولوژی را نشان بدهم. فیلم های آرشیوی از این شخصیت هم خیلی دیدم.

شبنم مقدمی دیگر بازیگر فیلم که نقش مادر فائزه همسر عبدالحمید را بازی می کرد در حالی که هنگام شروع صحبت کاملا منقلب به نظر می رسید و حتی برای لحظاتی بغص و گریه کرد گفت: الان که فیلم را با شما دیدم کاملا تحت تاثیر حس مادرانگی نقش هستم و هیجان زده ام. در طول نمایش فیلم قلبم داشت از جا کنده می شد و الان دیگر راه قلبم بسته شده است. تنها می توانم بگویم نشانه هایی از تغییرات نقش را کارگردان به من داد که به همانگونه کاراکتر را اجرا نمودم.

فرشته صدر عرفایی دیگر بازیگر فیلم که ایفاگر نقش زن بلوچ و مادر عبدالحمید و عبدالمجید ریگی بود و اتفاقا بازی زیرپوستی و حیرت انگیزش سبب شده بود هیچکس او را در طول نمایش فیلم به جا نیاورد و از همین روی در زمان نشست حضار برای او کف بزنند درباره ی اجرای نقش خود گفت: بخشی از موفقیت خودم در ایفای این نقش را مدیون نوشته ی بسیار زیبای خانوم آبیار هستم و بخش دیگر را نیز از آن گریم بسیار عالی ایمان امیدواری می دانم و همینطور راهنمایی های بسیار ارزنده آقای میری به عنوان مشاور لهجه ی فیلم کمک شایان توجهی به من کرد. برای الگوبرداری رفتاری نیز به چابهار رفتم در میان مردم آن منطقه زندگی و رفت و آمد کردم.

امین میری بازیگر و همینطور مشاور لهجه فیلم گفت: من بچه زاهدان هستم اصالت سیستانی دارم و رفقای بسیاری از قوم بلوچ و ۲۸ سال در آنجا زندگی کردم و کار روی لهجه این فیلم من درآوردی نبود و ۳ نوع لهجه متفاوت در این فیلم داشتیم. سختی های موقعیتی و جغرافیایی بسیاری در طول ساخت فیلم متحمل شدیم اما یک گروه صادق و همدل بودیم و امیدوارم که این فیلم در استان سیستان و بلوچستان اکران شود.

الناز شاکردوست بازیگر نقش اصلی زن فیلم هم به دلیل بازی در فیلم مطرب و حضور در کشور ترکیه علی رغم شوق بسیار نتوانست در مراسم حضور داشته باشد و به همین جهت مراتب عذرخواهی خود را به نظر اهالی رسانه رساند.

این جلسه پرسش و پاسخ در ساعت ۱ نیمه شب به پایان رسید.

《شبی که ماه کامل شد》یک تریلر و تراژدی نفس گیر با زمان دو ساعت و ربع با بازی های خیره کننده بازیگران و همچنین ساختار حرفه ای عوامل فنی اش هست که پیش بینی می شود برای گام نخست نامزدی در رشته های مختلفی را در بخش سودای سیمرغ مسابقه سینمای ایران از آن خود کند.

گزارش از تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi