شناسه خبر : 63620
سه شنبه 16 بهمن 1397 , 11:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واکنش عراقی‌ها به اظهارات ضد ایرانی ترامپ

«دست آمریکا را قطع می‌کنیم»

سخنان «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی به خاطر این در عراق حضور دارند که می‌خواهند مراقب ایران باشند، با واکنش شدید گروه‌ها و چهره‌های سیاسی عراقی مواجه شد و در این میان، سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله عراق» اعلام کرد: «اگر آمریکا چنین خطایی را مرتکب شود، دستش را قطع می‌کنیم!»

«جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله عراق» به شبکه المیادین گفت: اگر واشنگتن تصمیم بگیرد از خاک عراق به سوریه و ایران تجاوز کند، دستش را قطع خواهیم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا حتی نباید به این فکر کند که از خاک عراق به ایران حمله کند.
وی گفت: گروه‌های مقاومت هرگز برای مدتی طولانی منتظر این نخواهند ماند که پارلمان مسئله خروج نیروهای آمریکایی از خاک مان را نهایی کند. نمایندگان پارلمان عراق باید پیش‌نویس قانونی را درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق ارائه
 دهند.
به گزارش ایسنا، ترامپ در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفته بود: یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما نخواهیم نیروهای مان را از عراق خارج کنیم، این است که می‌خواهیم مراقب ایران باشیم، چراکه ایران یک «مشکل واقعی» است.
وی افزود: گروه‌های مقاومت تمامی گزینه‌ها، توانایی و امکانات کامل و توجیه لازم را برای مقابله با آمریکا دارند.
وی در پایان تأکید کرد: ایران براساس امکاناتش می‌تواند از خودش دفاع کند و آمریکا از این مسئله به خوبی آگاه است.
واکنش چهره‌ها و مقامات
بسیاری از چهره‌ها و مقامات بلندپایه عراق هم علیه اظهارات ترامپ موضع گرفتند که «برهم صالح» رئیس‌جمهور از مهم‌ترین آنها است.
برهم صالح گفت: ترامپ از عراق اجازه‌ای نگرفته که نیروهای آمریکایی در خاک این کشور مراقب ایران باشند.
رئیس‌جمهور عراق توضیح داد: نیروهای آمریکایی بر اساس توافق نظامی بغداد- واشنگتن، در عراق حضور دارند و مأموریت آنان مبارزه با تروریسم است. دولت منتظر است که [از طرف واشنگتن] درباره تعداد نیروهای آمریکایی و مأموریت آنان در عراق، توضیحاتی را بشنود.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید «عمار الحکیم» رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق، هم در پست توئیتری خود نوشت: ما به شدت با این مسئله مخالف هستیم که عراق به محلی برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود.
«حیدر عبادی» رئیس ائتلاف «النصر» و نخست‌وزیر سابق عراق نیز در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: استفاده از پایگاه‌های آمریکا علیه کشورهای همسایه عراق، با قانون اساسی عراق در تضاد است.عبادی تصریح کرد که  دولت عراق نباید اجازه دهد از خاک این کشور علیه هیچ کشور همسایه‌ای استفاده شود.«حسن کریم الکعبی» عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق، هم در واکنش به حرف‌های ترامپ، اعلام کرد: ترامپ بار دیگر قانون اساسی عراق را ... زیر پاگذاشته است.
وی تاکید کرد: همه باید به مسئولیت خود عمل کنند و برای پایان دادن به حضور آمریکا، وارد عمل شوند و اجازه ندهند که عراق به مکانی برای تعدی یا نظارت بر کشور دیگری تبدیل شود.
« شیخ صباح الساعدی» رئیس فراکسیون «اصلاح و سازندگی» در پارلمان عراق نیز خواستار وحدت همه اقشار ملت عراق شده و گفته است که همه گروه‌های سیاسی، نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی و ملت عراق باید مقابل نقض حاکمیت ملی عراق توسط واشنگتن بایستند.
الساعدی اضافه کرد که از «برهم صالح» به عنوان رئیس‌جمهور و می‌خواهد برای تضمین حاکمیت ملی، اقدام لازم را به عمل آورد.
«بهاء‌الدین نوری» سخنگوی ائتلاف دولت قانون، نیز سخنان ترامپ را نقض توافق سال ۲۰۱۱ میان آمریکا و عراق دانست و گفت: در این توافق به وضوح، خروج نیروهای آمریکایی و صرفا حضور مشاوران و مربیان نظامی در داخل پایگاه‌های نظامی تأکید شده است.«حسن سالم» یک عضو اصلی ائتلاف پارلمانی «البناء» به ریاست «هادی عامری» نیز به سخنان ترامپ شدیدا واکنش نشان داد و خطاب به وی گفت: عراق ملک آباء و اجدادی تو نیست و اجازه باقی ماندن هیچ نیروی خارجی در عراق را نمی‌دهیم.
«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش «نجباء» عراق هم از دولت این کشور خواست تا موضع صریحی در قبال سخنان و اقدامات ترامپ اتخاذ کند.
الموسوی تأکید کرد: عراق بنده آمریکا نیست و ما هم خواستار جنگ نیستیم، اما از جنگ هم نمی‌ترسیم و این حق ماست که از مردم و حاکمیت عراق دفاع کنیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi