شناسه خبر : 63662
پنجشنبه 18 بهمن 1397 , 09:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا یادگار پیامبر (ص) شهید شد؟

به مناسبت سالروز شهادت جانسوزحضرت زهرا (س)

در سوگ یاس کبود

به نقل از منابع مختلف، سوم جمادی الثانی مصادف با شهادت یگانه بانوی جهان اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) است. واقعه تلخی که درفاصله کوتاهی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام به وقوع پیوست و تاریخ اسلام را تحت تأثیر قرار داد.

 
شهادت آن حضرت متأثر از تحولات زودهنگامی بود که پس از رحلت رسول خدا(ص) رخ‌داد وپیامدهای ناگواری را به دنبال داشت و موجب گردید تا دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) در حالی که واپسین سال‌های دهه دوم عمر خود را سپری می‌کرد با تلخکامی چشم بر دنیا فروبندد.پس از رحلت پیامبراکرم(ص) ابرهای تیره از هرسوفضای‌ام القرای اسلامی را فرا گرفت وصفحه جدیدی درتاریخ اسلام گشوده شد. رسول خدا(ص) رسالت خویش را به نحو کامل به پایان رسانیده و وجود شریف آن حضرت(ص) به دلیل ویژگی‌های خاص، بنحو منحصر بفردی عامل آرامش محیط اسلامی واتحاد مسلمانان به شمار می‌آمد. اما خلأ ناشی از  فقدان نبی گرامی اسلام(ص) وحوادث پس از آن، به تفرقه غیر قابل تصوری انجامید که دامنه آن تا قرن‌ها استمراریافت وزمینه نزاع و کشمکشی دیر پا را میان امت محمدی(ص) فراهم آورد. عمده‌ترین دلیل این وضعیت، ایمان ناقص به تعالیم مکتب اسلام بود که به خسارت‌های جبران ناپذیری منجر شد. این در حالی بود که رسول خدا(ص) با پیش‌بینی سرنوشت امت پس از رحلت خویش، نسبت به آینده دعوت ، بی‌تفاوت نمانده و با تعیین جانشین، مرجع موثقی را بعداز خود برای تعلیم و تربیت مسلمانان و آشنایی آنان با آموزه‌های مکتب معرفی کرده بود. امیر المؤمنین علی(ع) که از نسلی پاک در خانه خدا‌زاده شده و اول مردی بود که به اسلام گرویده و در طول زندگی یک روز هم شرک نورزیده بود، همان کسی بود که رسول گرامی اسلام(ص) با صراحت بارها وی را به عنوان جانشین خود معرفی و آن را امری از جانب خداوند قلمداد نمود. این اهتمام رسول خدا‌(ص) که در صحت آن میان همه فرق اسلامی اتفاق نظر وجود دارد نشانگر آن است که آن حضرت به خطرهایی که آینده اسلام را تهدید می‌کرد واقف و به ضرورت صیانت امت از انحراف توجه کافی داشته است.
هدف اسلام بنا کردن جامعه‌ای با برنامه زندگی سعادتمندانه، به دوراز جهل و خرافه است. منطق دگرگون‌سازی و تحول‌پذیری جامعه نیز ایجاب می‌کرد تا پیش‌بینی‌های رسول گرامی اسلام(ص) برای حفظ امت و پشتیبانی از دعوت، جامه عمل پوشد، ولی چنین نشد و در فاصله‌ای که لازم بود پیکر مطهر رسول گرامی اسلام به خاک سپرده شود، سرنوشت دیگری برای امت رقم زده شد. شهادت حضرت فاطمه(س)که به روایتی هفتادوپنج روز پس از رحلت پیامبر خدا(ص) به وقوع پیوست نیز درراستای این دست تحولات قابل تبیین و توضیح است. حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) با نگرانی خطر انحراف اجتماع نو تأسیس مسلمانان و فرو پاشی مکتب نبوی، در صورت نادیده گرفتن میراث نبوی را یادآور شده و در این راه آسیب‌های زیادی دید و بر اثر همین آسیب‌ها با شهادت دار فانی را وداع گفت. زهرای اطهر(س) خاستگاه پیراسته سلاله پاک رسالت و حلقه وصل نبوت و امامت بود که راه کمال را تا قله عصمت طی کرده و سرآمد زنان جهان شد. آن حضرت(س)محیط جاهلی آن روزگار را که بر انسانیت زن خط بطلان می‌کشید تحت تأثیر قرار داد و نوع زن را به جایگاه والای خود رسانید و به عنوان یکی ازالگوهای بزرگ الهی محسوب و معرف مکتب وحی ونبوت می‌باشد.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi