شناسه خبر : 63680
پنجشنبه 18 بهمن 1397 , 12:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رأی الیوم:

ایران در ۴۰ سالگی انقلاب قدرتی جهانی شده است

یک روزنامه مصری تصریح کرد ایران 40 سال پس از انقلاب اسلامی، از کشوری سرسپرده و فرمانبردار غرب، به یک قدرت اثرگذار در منطقه و جهان تبدیل شده است.

روزنامه فرا منطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران نوشت: یازدهم فوریه 2019 چهل سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد؛ انقلابی که حادثه‌ای تاریخی را رقم زد و نتایج و آثار آن از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رفت.
انقلاب اسلامی، تغییر بزرگی را نه تنها در داخل ایران، بلکه در دو صحنه منطقه و بین‌المللی به‌وجود آورد.
انقلاب اسلامی، تغییرات ریشه‌ای را در پایه و ساختار نظام ایران به‌وجود آورد. انقلاب اسلامی در ایران، شوک بزرگی به بسیاری از قدرتهای منطقه و جهان وارد آورد.
جنگ هشت ساله در ناکام گذاشتن انقلاب ایران موفق نشد، بنابراین کشورهای غربی به رهبری آمریکا به اتخاذ راهبرد جدیدی علیه ایران روی آوردند: اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران، مسئله‌ای که باعث شد ایران نیز به نوبه خود تاکتیک‌هایش را تغییر دهد به گونه‌ای که تصمیم گرفت به خودش متکی شود و منابع طبیعی و انسانی خود را برای به دست آوردن خودکفایی و پاسخگویی به نیازهای مردمش رشد و توسعه دهد.
راهبرد ایران در مقابله با تحریم‌های اقتصادی، به راهبردی بلندپروازانه‌تر منجر شد به گونه‌ای که با هدف تولید محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته، بخش اعظم توانمندی‌های خود را به بخش صنعت اختصاص داد به‌ویژه پس از آنکه تحریم‌های اقتصادی باعث جلوگیری از ورود فناوری‌های غربی به کشور شد. توسعه فناوری در ایران بخش‌های گسترده‌ای را شامل شد.
مسئله‌ای که باعث شد به بلند پروازی‌هایش در زمینه ماهواره و فضا نیز چشم بدوزد همانطور که بخش‌های تولیدات مهندسی و سخت‌افزار و نرم‌افزار را نیز ارتقا داد.
ایستادگی و مقاومت ایران که انقلاب اسلامی آن را به‌وجود آورد، باعث شکل‌گیری سیاست خارجی برای ایران در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شد و باعث گردید حضوری گسترده در منطقه داشته باشد و به عنوان طرف اصلی در گفتگوها با طرف‌های منطقه‌ای و قدرتهای بین‌المللی در بسیاری از مسائل و پرونده‌ها از جمله، اوضاع عراق پس از اشغال‌گری آمریکا، بحران سوریه، پرونده یمن و نزاع عربی اسرائیلی، چه از طریق حزب‌الله و چه از طریق کمک به جنبش‌های مقاومت فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه دو جنبش حماس و جهاد اسلامی، حضور داشته باشد. ایران توانست با آن گروه‌ها در کنار سوریه آنچه را که «محور مقاومت» خوانده می‌شود، تشکیل دهد؛ محوری که به لطف ایستادگی و تبدیل شدن به خنجری در پشت رژیم اشغالگر اسرائیلی، حضور خود را در میدان منطقه تقویت کرد، بنابراین مقاومت مسلحانه به برگه‌ای تبدیل شد که همه روی توانایی و جایگاه آن در هر حل و فصلی حساب باز می‌کنند.
ایران پس از انقلاب توانست سیاست خارجی مستقلی را بدون هرگونه فشارهایی در پیش گیرد، در حالی که پیش از انقلاب تنها مهره‌ای بود که کشورهای غربی و آمریکا آن را حرکت می‌دادند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi