شناسه خبر : 63715
سه شنبه 23 بهمن 1397 , 09:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دلایل حق خواهانه یک رزمنده معسر را بخوانید!

۴ سال سابقه جبهه دارم. ۲۰ سال است که داد می زنم ظلم به من شده. هر روز از یک ارگان به ارگان دیگر می فرستند و از حقوق رزمنده هم خبری نشد.

امرالله میرزایی- رزمنده معسر فاقد شغل. 4 سال سابقه جبهه. 20 سال است که داد می زنم ظلم به من شده. هر روز از یک ارگان به ارگان دیگر می فرستند و از حقوق رزمنده هم خبری نشد.

از آنجا که من جاهل به قانون و شما به لحاظ منصب و جایگاه عالم به قانون توقع بر این است که عدالت توسط نمایندگان محترم ‏و فراکسیون رئیس تحت امر تا حصول نتیجه پیگیر باشند زیرا با تلاش و کوشش و زحمات و تحمل هزینه از بیت المال قانون امور ایثار‏گران تصویب شده و با نگرش به اینکه از طریق نیرو انتظامی و قوه قضائیه خود و خانواده ام مورد ظلم واقع شده ایم و علیرغم شکایات و ‏پیگیری هایم به حقم نرسیده و اکنون  مزاحم اوقات شریف حضرتعالی شده ام. با ایفاد این مرقومه به منظور تشریح وضع خود مواردی هر ‏چند مختصر به استحضار می رسانم.

برابر مجموعه قوانین جمهوری اسلامی که مثبوت می باشد هیچگاه قانون عطف به ماسبق نمی شود مگر ‏به نفع متهم باشد و از طرفی در اجرای  اصل 94 و 122و اصل 85 در مورخه بهمن 1369 قانون موقت نیروی انتظامی تصویب شده و ‏شرعا" و عرفا" زیر مجموعه و نیروی انتظام بایستی در قبال آن سر تعظیم فرود آورد.

 اینجانب امرالله میرزایی  فرزند عبداله در سال 1357 به ‏استخدام ژاندارمری درآمده و پس از طی دوره آموزشگاه و دوره مقدماتی اخذ درجه ستوان سوم به ناحیه کردستان و در مورخه ‏‏28 اسفند 1358 خود را معرفی که با توجه به درگیری با گروهک ها و سقوط و محاصره ناحیه کردستان  و کمک و همیاری  ملت ایران ‏و از خود گذشتگی پرسنل شهر آزاد گردید تا اینکه هنگ سقز به محاصره درآمد و در مورخه 13خرداد 1359 منتقل به شهرستان سقز ‏شدم و در آزاد سازی جاده بانه، تصرف شهر بانه و گردنه خان و  آربابا و همچنین در معیت سردار شهید شیرازی در افتتاح اولین پایگاه ‏در بانه به مدت سه ماه حضور داشتم که در این مدت به دور از خانواده و بدون امکانات، تشریح  آن ساده است و متعاقب به هنگ سقز ‏منتقل شدم و مسئولیت افتتاح پایگاه آدینان و سنته و حفظ جاده جهت ایاب و ذهاب ملت غیور و نیروهای رزمی و هرروز شهیدانی از ‏پرسنل تحت امر خیلی سخت است به طوری که زحمات را من و زیردستان کشیدیم که اخیرا در مصاحبه ها افسران ارشد دیگری پزش را ‏می دهند. متعاقب به هنگ لرستان منتقل شدم و با دارا بودن زن و فرزند بدون مرخصی به منظور آبیاری درخت اسلام ایفای دین ‏نمودم و متعاقب به ناحیه سیستان و بلوچستان در سال 1363 منتقل شدم.

 حضرتعالی واقف می باشید که در آن سال ها بدون آب ‏آشامیدنی در جکی گور و پسابندر و  گواتر و نگور در کپر به مدت سه سال خدمت کردن و نداشتن امنیت و اینکه منزلت مورد حریق و ‏تمام اموال و اثاثیه بسوزد و خود هم دچار صدمه بدنی 80 درصد قرار بگیرم. خانواده بدون امکانات و با گرما روزگار چگونه سپری ‏می شود و متعاقب زمانی که در هنگ شیراز خدمت می کردم متاسفانه با حمله مرصاد در اسلام آباد کرمانشاه، خانه و کاشانه پدری ام در اسلام ‏آباد غرب از بین رفت و با توجه به وضع خاص بنده به کرمانشاه منتقل شدم اما باز متاسفانه به جای اینکه در کنار خانواده باشم مجددا به ‏پاوه منطقه عملیاتی انتقال شدم و دو سال در جبهه پاوه خدمت نمودم و در سال 1372 به کرمانشاه منتقل شدم که در آن سال ها با اعمال ‏نفوذ تمام مشاغل پر شده بودند و شغلی برای ما نبود ولی عملا به عنوان فرمانده کلانتری منصوب شدم ولی مزایای پست من به نور چشمی ‏ها میرسید.

 تا اینکه در طرح تعدیل نیرو در شهریور  1374 نا باورانه و خلاف شرع مبین اسلام موردظلم و بدون در نظر گرفتن 17 سال ‏خدمت و چهار سال حضور در منطقه عملیاتی بنده با دارا بودن قانون نیروی انتظامی در کمیسیون 104 ارتش طرح تعدیل نیرو و بدون ‏مانع خدمتی و کشیدن شیرازه و جوانیم مرا انفصال از خدمت نموده اند. توجه  حضرتعالی به قانون  امور ایثارگران ومعطوف میدارم

1-‏چنین به نظر می رسد که پزسنل تحت امر گزارشات خلاف قانون و اقعیت به سمع و نظرتان می رساند زیرا برابر بخشنامه ‏‏215240202176 مورخه بیستم مردادهشتادو سه که مورد تصویب مچلس شواری اسلامی  رسیده فرماندهی اسبق خواهان لیست پرسنل ‏بازخرید اخراجی و بازنشسته جهت اعمال ماده 135  از کلیه نواحی ناجاخواسته چون برابر ماده 135 قانون ناجا هر سال خدمت منطقه ‏عملیات برای نیروها یک و نیم سال محسوب میشود و بازخریدی بنده خلاف میل باطنی بوده و طرح تعدیل که ارفاق پنچ ساله  جق من ‏بود.

2-ناحا عنوان داشته که بنده در اجرای ماده 99و 100 قانون ناجا  بازخرید گردیده ام این هم دروغ است و هم ایشان اشرافیت به ‏موضوع نداشته و اطلاعی از طرح تعدیل نبوده. بنده برابر قانون ارتش ماده 104  که هم خلاف شرع و عرف و قانون است زیرا در آن ‏زمان خود نیرو انتظامی دارای قانون بوده و هم اینکه مورد ظلم قرار گرفته ام  فرماندهی ناجا و پرسنل تحت امرش را ارشاد که زحمت ‏مطالعه و جلو گیری ظلم حقانیت را اعلام نمایند.

3-فرماندهی ناجا گویا پرسنل تحت امر قانون  چهار گانه امور ایثار گران یا نشانشان نداده ‏اند و یا مطالعه ویا اینکه قصد نارضایتی  دارند و یا اینکه اطلاعی از جبهه و دوران 8 سال دفاع مقدس نداشته اندو به سادگی از کنار ان ‏گذشته اند و تنها با گزارشات خلاف واقع با ابروی خانواده رزمندگان  بازی می کنند

4-فرماندهی محترم ناجااگر جضور در جبهه من  ‏مورد تایید اقایان بعد ازجبهه  تصاحب شغل نموده اند نیست چرا  فرزندم از خدمت معاف نموده اند  وگواهی داده اند من هم ایرانی هستم ‏و هم برای  درخت  اسلام وظیفه شرعی  دانسته وحضور داشته ام.

5-مسئول رسیدگی اطلاع ندارد که قانون ناجا در سال 69  به مدت 5 ‏سال آزمایشی و متعاقب دائم و ماده 135 در آن قید شده و آقای محترم به عرض حضرتعالی نرساند  که با دارا بودن قانون ناجا از قانون ‏ارتش استفاده شده است که خلاف شرع و عرف و قانون است فرماندهی محترم به عرض حضرتعالی نرسانیده اند که بنده انفصال از خدمت ‏نموده اند و  بایستی کلیه حقم برابر قانون بدهند.

6- برابر ماده 124 تبصره ا اگر پرسنلی عنوان مجرمانه نداشته باشد و جرم در مراجع قضایی ‏رسیدگی نشده باشد کمیسیون خلاف قانون می باشد و بنده مستحق  طرح تعدیل نیرو نبوده ام و مرا ناعادلانه در کمیسیون 104  ارتش قرار ‏داده اند ولی با توجه به بخشنامه های 301628440112586 مورخه 15تیر85و401922244و976228889 نسبت به جلوگیری از تضییع ‏حقم رسیدگی نشده است.

چرا نبایستی در مورد من مواد 130و135و147و190و205و122و117بند الف رعایت شود؟ و اکنون که شصت ‏سال سن دارم و 17 سال نیروی انتظامی سابقه بیمه و بازنشستگی دارم و از حقوقم بابت این موارد کسر شده و سازمان از سال 57 تا کنون ‏کسب درآمد نموده و دارای4سال  حضور در جبهه و 5 سال بسیج فعال بوده ام و از طرفی کانون بازنشستگان مطابق تصویر نامه موجود ‏در پرونده ام تقاضای بازنشستگی برای اینجانب کرده است و بیست سال است که بنده در انتظار جواب این نامه هستم و هر نامه ای به ‏حضرتعالی و مقامات خواهان احقاق حق ارسال کرده ام.

پرسنل در راس کار عنوان می نمایند ستاد مشترک دستوری نداده و مقدور ‏نیست  و چنین بخشنامه ای داده نشده. اگر قانون تصویب شده، ستاد مشترک حقی ندارد قانون شکنی کند. با توجه به مکاتبه  آقای ‏مصری نماینده  کرمانشاه خطاب به ریس جمهور با توجه به لازم و  اجرا بودن قانون تصویبی امور رزمندگان افراد معسر و رزمندگان ‏حضور در جبهه جنگ تحمیلی حقوق برقرار شود ولی ناجا  متاسفانه  اقدامی ننموده و بهانه گیری چون  افراد سیر از شکم گرسنه خبر ‏ندارند چون نمی دانند که زن و بچه گرسنه  فاقد درآمد بردن مرغ مرده و دادن به زن و بچه  شرمندگی از آنان!

 کی مسئول است؟ آقایان ‏نه اینکه توجهی به دستورات مقام معظم رهبری ندارند بلکه نمی دانند پیرو امام  بوده ام. عمرم در انقلاب سپری شده و بنا به فرمایشات ‏مقام معظم رهبری حق گرفتی است حتی اگر مثل مردم فلسطین مورد ظلم ناجا باشم غمی ندارم چون رهبری هچون علی دارم.

از ‏طرفی به صراحت در جدول شماره 4 رزمندگان و تبصره ز ماده 20 قانون برنامه دوم توسعه پیگیر بوده و در لایحه مجلس و تصویب ‏اصلاحیه بند ج ماده 3 موضوع بند  ز تبصره  20 تایید گردیده و کاملا محل مالی آن را روشن نموده اند. آیا جبهه من فرق دارد؟ مگر ‏رزمنده با رزمنده فرق دارد؟ برای ناجا پرسنلی همچون من که در کمیسیون 104 اخراج شده و دارای یک سال جبهه دارد اکنون یک و ‏دویست حقوق دریافت می نماید بنده که زجر بیشتر کشیده و جبهه بیشتر دارم. چون در آن زمان بیشتر از 15 سال خدمت داشته ام مزایای ‏رزمندگی تعلق نمی گیرد؟ این چگونه عدالتی است؟

7- آیا در قانون تصویبی اشاره شده است که جبهه با جبهه  فرق دارد و شما از دیگر ‏ادیان که در جبهه بوده اند قدر دانی ولی در زمان  دادن حق من و امثال من مستثنا می شویم؟ آیا عدالت چنین است؟

8- به موجب ماده 30 ‏قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی به کارکنان مشمول صندوق های بازنشستگی اجازه داده می شود که در صورت انتقال- ‏بازخرید –اخراج – استعفا بدون محدودیت زمان کما کان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشد صفحه 50 کتاب قانون بازنشستگی ‏نیروهای مسلح برابر بند 2 در صفحه  50 افراد بازخرید شده بر اساس ماده 147 ق برنامه چهارم توسعه در صورتیکه کسور بازنشستگی ‏خود را به سایر صندوق ها منتقل نکرد باشد می تواند ادامه بیمه پردازی داشته باشد و مبنای کسور بازنشستگی از افراد بازخرید شده ‏مستفی و اخراجی بر مبنای کسور بازنشستگی آنان در سال های پس از آن تا رسیدن به حد  نصاب بازنشستگی و کسور بازنشستگی به ‏میزان  اخرین افزایش حقوق کارکنان  ن-م- تعیین خواهد شد.

9- حضرتعالی مدیر و مدبر می باشید. مردم کرمانشاه که زیر بمباران ‏بوده اند و در جنگ تحمیلی 1150 مرتبه بمباران ودر یک روز 640 نفر شهید و آثار جنگ به روح و روان آنان لطمه وارد نموده ‏است، مانند رزمندگان و مرزداران هستند و برابر سربازان بسیجیان ارتشیان تمام ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس خدمت کرده ان چه ‏امتیازی گرفته شده و افراد مورد ظلم ناخواسته و استفاده از قانون دیگر  بازخرید شده که در حین خدمت سابقه حضور در جبهه داشته ‏اند دارای ایثارگری هستند و حقوق دریافت نمی نمایند معسر می باشند نبایستی همچون افراد بسیجی با سابقه 6 ماه حضور در جبهه ‏حقوقی دریافت نمایند؟ مگر بخشنامه شماره 3737 مورخه 20-5-1371امور استخدامی  و امتیاز  ایثارگری فقط شعار است؟ آیا بخشنامه ‏شماره 51700-ت15744 سال 76 بند –ر- چهارم توسعه مصوبه فوق حق نداریم؟ مگر من برای آبیاری درخت اسلام در جبهه نبوده ام؟ ‏مگر من تمام زندگی و مال و اموالم در حمله مرصاد از بین نرفته؟ اگر رزمنده نبوده ام مگر من ایرانی نیستم و در 8سال جنگ زن و ‏فرزندم زیر بمباران کرمانشاه نبوده و حقی ندارم؟

10- شما وزیر کشور هستید. ناجا زیر مجموعه آن وزارت می باشد سزاوار نیست من ‏،همسر و فرزندانم با توجه به کهولت سنم، حق بیمه و جبهه من  در نظر گرفته نشود. بر فرض اینکه نیروی انتظامی خلاف قانون عمل کرده  ‏وکسی هم نیست که برخورد کند پس حقوق زن و فرزندانم پایمال شود؟ برابر ماده 199 متمم تامین اجتماعی، پرسنل با سابقه پانزده سال ‏به بالا از خدمت منفک می شوند سه پنجم مستمری به خانواده آنها تعلق می گیرد اما آقایان مدعی می باشند که انفصال در آن زمان با ‏حکم غیر قانونی ارتش  ماده 104در صورتی که (نیروی انتظامی قانون داشته اما در مورد من از قانون ارتش استفاده کرده اند) 17 سال ‏بوده و بازخریدی به من تعلق نمی گرفت.

ولی متاسفانه بنده تا امروز مزایا و حق بیمه خود را دریافت ننموده ام و تصفیه حسابی نکرده ام. ‏تنها هفصد هزار تومان بابت مرخصی های معوقه دریافت نموده ام. اکنون که خواهان ادغام حق بیمه به تامین اجتماعی هستم و مبلغ 36 ‏میلیون بایستی به حساب بریزم!! در صورتی که تامین اجتماعی ناجا از وجوهات من کسب درآمد نموده و اکنون صندوق به صندوق ‏صدهزار تومان که در سال 57 از حقوقم کسر نموده اند از این مبلغ کسر می کند کسر برابر سال 57 حساب می کند دریافت برابر ‏سال 97 آیا عدالت اسلامی این است که من حق بیمه و بازنشستگی از سال 57تا 74 واریز نموده و اکنون که سال97می باشد پولی ‏دریافت ننموده ام وجهی بدهند  مال من سال 57 و  طلب خودشان  97 تورم سال 57 و 97 یکی است؟  بایدگدایی کنم؟ آن صد هزار تومان ‏کسر شده 20 سکه می کرد. اکنون ارزش آن چقدر است مگر شاخص بانک ملی برابر ماده 515 الی519 شامل حال من نیست. اینها مواردی از قانون که به نفع خود باشد عمل ولی به نفع مظلومین باشد خیر و تفسیر می کنند.

11- مگر به استناد ماده 3 و 45 قانون برنامه ‏پنجم و ششم توسعه دولت به صراحت اعلام نشده است که ایثارگران و خانواده شهدا برای یک بار از پرداخت ما به تفاوت بیمه برای ‏پانزده سال سنوات بیمه ای ناشی از انتقال سوابق بیمه ای از یک صندوق بیمه و بازنشستگی به صندوق دیگر و بازنشستگی ناشی از تغییر ‏دستگاه استخدامی معاف هستند؟ و این منبع به عنوان مطالبه صندوق مستقل علیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت می شود؟

12-‏ مگر در ماده 103 قانون امور ایثار گران بند 2 دولت را موظف به اعتبار لازم به منظور تامین حداقل معیشت رزمندگان  که فاقد  شغل ‏و درامد  باشند ننموده و به صراحت موظف نموده که در بوجه سنواتی  درج گردد.

13- مگر در بند 6 ماده مذکور  قانون امور ایثارگران ‏دولت را به حمایت و تجلیل از رشادت رزمندگان دفاع مقدس که حضور حتی 6 ماه  داشته اند بایستی تسهیلات رفاهی قرار دهند و ‏در بند 7 همین ماده موضوع پرداخت حق بیمه از یک صندوق به صندوق دیگر تشریح ننموده. پس اگر نمایندگان وظیفه تصویب قانون ‏دارند و از بیت المال حقوق می گیرند چرا ناجا اجرا نمی کند؟ ناجا و وزارت کشور بدون توجه به خواسته قانونی و حقم و ارائه ادله ‏و مدرک متاسفانه هر دادخواهی به آنان ارجاع شود و متصدیان امر هم اگر حقی باشد مثل اینکه ازجیب انان داده می شود و مدعی هستندکه ما ‏در سال 74 منفصل شده ایم و حقی ندارین.

 این در حالی است که ایثارگری و رزمندگی متعلق به دفاع 8 سال جنگ تحمیلی و آقایان در ‏راس کار ومتصدیان در آن زمان در سازمان نبوده اند که درد ما را احساس کنند و با دوخط که وقت اعتراض گذشته رد شکایت کرده اند. ‏مگر مردم فلسطین 70 سال از تصرف غیر قانونی نگذشته آیا از گرفتن حق خوداری می کنند؟

 بنا به فرمایشات رهبر معظم اگر بی عدالتی ‏از بین برود همه کس به حقش می رسد و برابر سوابق از همان سال تاکنون به کلیه رئیسان جمهور و ناجا و وزارت کشور پیگیر شدم ولی به ‏حقم نرسیدم. آیا در جایی که حضرتعالی در هشت سال جنگ تحمیلی حضور فعال داشته والحق حامی ایثار گران بوده و در سخنرانیها ‏جانانه دفاع نموده و بیان نموده اید که در برنامه ششم و بوجه 97 بایستی مد نظر گرفته شود. زیرا  اهل کرمانشاه و خانواده زیر بمباران و ‏خود در جبهه  چهار سال سابقه  ولی بیان می نمایند معسر شامل حال ما نمی شود! این عدل علی است؟ آیا سزاوار است دادخواهی ‏در جای دیگر نمایم؟ یقین دارم با سپری شدن بیست و دو سال از حکم ناعادلانه ناجا دستور موکد جهت برقراری عدالت و حقوق عائله  ‏صادر می فرمایید. من گناه نکرده ام ادغام نیرو و طرح تعدیل  نیرو بوده و جوانی و عمرم  در ناجا سپری کرده ام و با کهولت سن آثار ‏جنگ بر من غالب و با مشکل روحی روانی مواجهم و آهی در بساط ندارم. خانواده ام چه گناهی داشته؟ بنده کار غیر قانونی نمی خواهم. فقط ‏حقم را می خواهم. اگر به رزمندگی مزایایی تعلق می گیرد، شامل حال من هم هست.  

در پایان اگر مسئولین ناجا به خود زحمت بدهند و ‏حقانیت به عرض مقامات برساندن قانون و بخشنامه ها عمل کنند کسی مورد ظلم واقع نمی شود. زیرا اکنون کسانی مسئولیت پرونده ‏رزمندگان را عهده دار می باشد نه از جبهه اطلاع دارد و نه زیر بمب باران بوده و نه می تواند درک کند.

جهت اثبات عرایضم حاضرم ‏تصویر کلیه اسناد و مدارک ارسال نمایم تا ثابت کنم که ناجا دروغ به عرض می رسانند. عند الزوم نماینده از نیروی انتظامی وبنده در دفتر ‏فراکسیون امور رزمندگان یا ریاست جمهور حضور تا با مدرک و مستندات ارائه مدرک نمایم. ‏

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
با توجه به سن و سابقه ای که در ناجا دارید ( 60سال سن و 17سال سابقه)
پیشنهاد می کنم از صندوق بازنشستگی ناجا مشاوره بگیرد، به احتمال زیاد واجد شرایط برقراری حقوق بازنشستگی هستید .
سلام برادر عزیز ماهاهم مثل شما برادر مظلومان هم درد هستیم. لذا خدا مددی کند
باسلام عزیز برادر هرکس مثل تو تو این مملکت کار کرد ه هیچ ارزشی قایل نشدن هرچه در این مملکت حقباز باشی کارت بهتر پیش میره تمام درد تو را ماهم داریم چون هرکجاگفتن رفتیم اگر مثله اونها حقه باز بودی امروزه بهترین جارا داشتی زمانه این شده چه کنیم عزیز برادر هرکس در این مملکت عاشقانه کار کند همین است متسفانه ببخشیداز فاش نیوز عزیز هم پوزش میخواهم ناراحت شدم عیدی 300 تومان آخه انسان با این 300 تومان با پنچ نفر چکار بکنه منکه خجالت میکشم بگم عیدی 300 تومان دادن اونهای که پرداخت کردن نمیدانم عزیز برادر شما فکر کردی بما عمن تومان میدن نه والا من با4 سال جبهه 3 سیصد تومان عیدی آخه بکجا بریم به کی بگویم شیره جوانی مردم دمبال پول بودن ما در جبهه خاک و گولوله حالا پیر شدیم این از دولت مردان ما که 300 عیدی میدهن به خانواده پنج نفره انسان باید یک چاه پیدا کند درد دلش را انجا بگوید و گریه کند از فاش نیوز عزیز پوزش میخواهم کمی توند نوشتم
با سابقه ای که دارید 17 سال و توضیحات به احتمال زیاد بازنشستگی شامل حالتان می شود اگر واقعا فکر می کنید ناجا در حق تان اجحاف کرده با مستندات از ناجا طرح شکایت کنید در دیوان عدالت اداری حتما نتیجه می گیرید در مورد معسر تا آنجایی که بنده اطلاع دارم برای رزمندگانی است که بالای شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند ولی به شرط این که هیچ گونه در آمدی نداشته باشد و اگر بیمه باشد نیز شامل حالش نمی شود و فرم های استعلام چندگانه از ارگان ها ی مختلف ودر نهایت در نوبت برقراری حقوق اندک 600 هزار تومان که متاسفانه آنهم موقتی است یعنی هر زمان که تشخیص دهند شما درآمد داری یا حتی خودتان اقدام به بیمه پردازی نمایید باز حقوق شما قطع می شود به نظر من از خیرش بگذری به نفعت است همان موضوع اول ناجا را پیگیر باش موفق باشید .
سلام..دوستان فاش نیوزشمابادرج اینگونه مشکلات،، ایثارگران ومعسرین رابیشترناامیدمیکنید..چاپ اینگونه مطالب باعث نگرانی شدیدوتضعیف روحیه ماجانبازان وایثارگران بی شغل ودرآمدمیشویدکه هیچ امیدی به کمک مسئولین ذیربط به این قشرفداکارنداشته باشیم ودرنداری وبدبحتی خودسرکنیم ودم نزنیم..هرایثارگری رامیبینیم،ازنداری مینالد،،مخصوصأایثارگران زیر25درصدفاقدشغل ودرآمد..آیاوقت آن نرسیده که درچهل سالگی انقلاب بداداین عزیزان برسیدتادرمیانسالی وپیری خاطری آسوده داشته باشند...
سلام برادر عزیز مگر غیر از اینه اگر ننویسیم پس باید چکار کرد 20 سال ننوشتیم چه شد آیا یکی پیدا شد بگه بفرما این حق شما بوده نه پس اینها از اونها نیستن که بیارند حقوق تو را دره خونه بدن خیلی قرمز طراز اینها هستن وسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi