شناسه خبر : 63773
چهارشنبه 24 بهمن 1397 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برپایی دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتالی در اهواز

دومین نمایشگاه دیجیتالی خوزستان همزمان با سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در ۱۷ بهمن افتتاح شد و تا ۲۳ بهمن ماه دایر می باشد.

فاش نیوز- دومین نمایشگاه دیجیتالی خوزستان همزمان با سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در 17 بهمن افتتاح شد و تا 23 بهمن ماه دایر می باشد.

 من بعد از دو روزهوای بارانی در شهر اهواز، فرصتی به دست آوردم تا این بار برای دیدن نمایشگاه رسانه های دیجیتالی بروم. همین طور که به غرفه ها نگاه می کردم در ذهنم به تحلیل مفهوم "رسانه دیجیتالی" و اهمیت آن در عصر حاضر پرداختم. رسانه های دیجیتالی، به زبان ساده عبارت است از رسانه هایی که برای تبادل پیام در آنها باید از ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتالی کمک گرفت. مثل شبکه جهانی اینترنت، سرویس های مخابراتی از قبیل SMS و بلوتوث، یا بسته های نرم افزاری رسانه ای، حتی بازی های رایانه ای و مانند آن ها هم در این مقوله جای دارند.

 اهمیت رسانه های دیجیتالی بخاطر سرعت انتقال پیام، بستر نشر آسان، تنوع و حجم بالای محتوا است به طوری که در یک نرم افزار چند رسانه ای اطلاعات چند صد جلد کتاب، یا  چند ده ساعت فیلم و صوت و بازی های رایانه ای را می توان روی یک سی دی ذخیره کرد و به دست علاقمندان داد. جذابیت و تعاملی بودن محصولات، بدون مرز بودن ارتباطات، کم هزینه بودن تولید و دسترسی و گستردگی طیف وسیع و متنوع مخاطبین را می توان از عمده ویژگی های دیگر رسانه های دیجیتالی عنوان کرد.

 هدف از برگزاری نمایشگاه های رسانه های دیجیتالی هم فرهنگ سازی و آشنا کردن عموم مردم با فرصت ها، چالش ها و فرهنگ استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال است. امروزه بر کسی پوشیده نیست چه کاشانه های خانوادگی که در اثر استفاده نادرست و غیر شرعی از این رسانه ویران شده است. از سوی دیگر دشمنان از این رسانه برای تخریب باورهای ملی یک ملت به طور گسترده استفاده می کنند و ما باید نحوه برخورد آفندی و پدافندی با این آسیب و تهاجم را بلد باشیم. لذا برپایی نمایشگاه های این چنینی خیلی حائز اهمیت است.

 وقتی بازدیدم از غرفه های نمایشگاه دیجیتالی تمام شد قصد خروج نمودم. همین که وارد محوطه شدم جمله ای از امام راحل دیدم که خیلی بهت زده شدم. ایشان در خصوص اهمیت کتاب خوانی فرموده بودند: "انس با کتاب آنقدر خاطره آفرین است که آدم همه ناکامی ها و تلخی ها را از یاد می برد ."

 این جمله ی واقعا شورآفرین، باعث شد دوباره سری به غرفه های کتاب بزنم. همه جور کتاب تو غرفه ها وجود داشت. دقت که کردم بیشتر بازدید کننده ها را قشر جوان و نوجوان یافتم. فهمیدم هنوز گرفتن کتابی با دستمان و ورق زدن آن لطف خاص خودش را دارد. اگر معنای دقیق و مفهوم والای امام را به درستی درک کنیم، آن وقت می توانیم به مدد استفاده درست از رسانه های دیجیتالی برای فراموش کردن تلخی ها و سختی ها و فراز و نشیب های ناخواسته زندگی مان  برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم که در نهایت باعث رشد و شکوفایی ما در جنبه های دیگر زندگی شود. این امر با کمک مطالعه امکان پذیرتر است.

 من حین عبور از کنار غرفه ها سعی کردم به حس و حال بازدیدکنندگان هم توجهی داشته باشم. حالات آنها شور و شوق انسان را برای بودن در آن فضای سراسر دانایی و آگاهی بیشتر می کند. بعضی ها قلم و کاغذی به دست داشتند و اسم کتابهای مورد نظر خود را می نوشتند. بعضی ها با دوستانشان آمده بودند و چند نفری سر خریدن یک کتاب بحث می کردند. بعضی بچه های کوچکتر با دیدن آن همه کتاب کودک به وجد آمده بودند و انتظار داشتند والدین بیشتر از یک الی دو کتاب برایشان بخرند.

 حس و حال غرفه داران هم برایم زیبا بود. بعضی هاشان اطلاعات دقیقی از تاریخ و شخصیت ها داشتند. مخصوصا" غرفه داری که در انتشارات "چلچله" بود مرا از ان همه اطلاعاتی که داشت شوکه کرد. دست رو هر کتاب می گذاشتیم او اطلاعاتی درباره آن کتاب به ما می داد. تو چند تا دیگر از غرفه ها نویسنده های خود کتاب ها هم حضور داشتند. برای یادگاری از آنها عکس گرفتم. تو غرفه انتشارات "هشت" شاعره ای جوان را دیدم که از قبل می شناختمش. "لیلا کیانی کیا از دوران نوجوانی شعر می سروده است.  جالبتر از همه تو غرفه "انتشارات خالدین" چند کتاب دیدم که قبلا همان ها را به من هدیه داده بودند. نویسنده آنها محمد امین پوررکنی است. من اثر "مساجد، حسینیه های اهواز در دوران دفاع مقدس" او را خیلی دوست دارم. به همین دلیل همان وقت از این کتاب چند تا گرفتم و به دوستانم اهدا کردم.

 دم اذان ظهر بود که بازدیدم از سومین و در واقع آخرین سالن نمایشگاه کتاب تمام شد. خوشحال، نگاهی انداختم به کتاب هایی که خریده بودم و راه افتادم طرف خانه مان. از نظر من خریدن کتاب یک جور کمک به فرهنگ کتاب خوانی و تشویق نویسنده ها به خلق آثار جدید است و الا می توان همین کتابها را از کتابخانه ها هم امانت گرفت. اما من امیدوارم همه بتوانند با توجه به بضاعتی که دارند در پیشرفت این فرهنگ و عادت خوب سرمایه گذاری کنند. "ان شاءالله"

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi