شناسه خبر : 63848
چهارشنبه 01 اسفند 1397 , 16:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانباز ایرانی، سوژه پرتیراژترین روزنامه ژاپن

گروه بین‌الملل ـ روزنامه «یومیوری شیمبون» مهم‌ترین و پرتیراژترین روزنامه ژاپنی، با انتشار تصویری از «علی جلالی» جانباز ایرانی و در مطلبی با عنوان «یک سرباز ایرانی در فیلمی مستند امحای جنگ‌افزارهای شیمیایی را خواستار شد» به مستند «۱۸ درصد» پرداخت.

جانباز ایرانی؛ سوژه پرتیراژترین روزنامه ژاپن

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این روزنامه نوشت: علی جلالی ۵۴ ساله، در ماه مارس ۱۹۸۸ (فروردین ۶۷) به عنوان نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جبهه‌های دفاع مقدس رفت، اما در مرز ایران و عراق به دلیل انفجار بمب شیمیایی نیروهای عراقی، تمام بدنش دچار سوختگی شد و در آوریل همان سال به بیمارستانی در توکیو منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت که حدود دو ماه به طول انجامید. وی بارها تأکید کرده است که هرگز فراموش نمی‌کند که ژاپنی‌ها بهترین درمان را برای او انجام دادند.

شوتا میزونو، گزارشگر روزنامه «یومیوری شیمبون» در ادامه نوشته است: بعد از آن، علی جلالی در شهر اراک زندگی و در زمینه حفظ آثار تاریخی دفاع مقدس در موزه مشغول به کار شد؛ هر چند که مشکلات تنفسی وی ادامه دارد و بدون دارو نمی‌تواند زندگی کند، او برای آگاهی دادن خطرات جنگ‌افزارهای شیمیایی در دانشگاه‌های مختلف در ایران و همچنین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هلند سخنرانی کرده است.

وی در ماه اگوست ۲۰۰۵ (مرداد ماه ۱۳۸۴) به هیروشیما سفر کرد و در مراسم یادبود سرخ هیروشیما حضور یافت و با گروه آسیب‌دیدگان بمب اتمی همراه شد.

«یومیوری شیمبون» در ادامه این گزارش آورده است: مصطفی شبان، کارگردان سینمایی(کارگردان ایرانی)، که با این سرباز آشنا شد و در خصوص تجربه وی و فعالیت‌هایش آگاهی یافت، از سه سال پیش شروع به ساخت فیلمی کرد و عنوان آن را از میزان فعالیت ریه این سرباز یعنی «۱۸ درصد» برگزید.

این فیلم در دسامبر ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۹۷) در جشنواره فیلم در تهران پخش شد.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi