شناسه خبر : 63896
یکشنبه 28 بهمن 1397 , 11:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«فاتح»؛ محافظ جدید آب‌های گرم جنوب+عکس

زیردریایی فاتح

زیردریایی فاتح بعنوان جدیدترین و پیشرفته ترین دستاورد دفاعی کشور، بعدازظهر امروز با حضور رئیس جمهور رسما رونمایی و به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد.

 زیردریایی فاتح بعنوان دومین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه شناورهای زیر سطحی بعدازظهر روز یکشنبه با حضور رئیس جمهور در بندرعباس به طور رسمی رونمایی و به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان ملحق خواهد شد.

ایران در دوران پیش از انقلاب فاقد هرگونه شناور زیر سطحی در ناوگان دریایی خود بود و زیردریایی کوسه نیز که از آمریکا خریداری شده بود، با وقوع انقلاب اسلامی هرگز به ایران تحویل داده نشد.

نخستین زیردریایی‌هایی که وارد ناوگان نیروی دریایی ارتش شد، در دهه ۷۰ شمسی و پس از پایان جنگ تحمیلی با خرید سه فروند زیردریایی کلاس «کیلو» ساخت شوروی و با نام‌های نوح، طارق و یونس بود.


اما عمق کم خلیج فارس که باعث می‌شود زیردریایی‌های سنگین در آن امکان مانور قابل توجه و حضور را نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران را به سمت طراحی و تولید شناورهای زیر سطحی با ابعاد مناسب این دریا سوق داد که نتیجه آن طراحی و افتتاح خط تولید زیردریایی‌های کلاس غدیر در شهریورماه سال ۱۳۸۵ بود.


زیردریایی غدیر با وزن ۱۲۰ تن نخستین گام ایران برای تولید شناورهای زیر سطحی بود و پس از آن طراحی زیردریایی فاتح با تناژ بیش از ۵۰۰ تن در دستور کار قرار گرفت. هرچند که هم اکنون نیز طرح‌هایی مانند زیردریایی بعثت با وزن ۱۳۰۰ تن و طرحی دیگر برای تولید زیردریایی با وزن ۳۲۰۰ تن نیز در دستور کار نیروهای مسلح قرار دارد.

بیشتر بخوانیم:

مرگبارترین توپ دریایی ایران آماده مقابله با موشک‌های کروز شد

در مهر ماه سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار خبری از ساخت زیردریایی فاتح به منظور حفاظت از آب‌های سرزمینی و به کارگیری در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش منتشر شد. زیردریایی فاتح که بعدازظهر امروز رسماً به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد، با تناژ سطحی بیش از ۵۰۰ تن از جمله زیردریایی‌های کلاس متوسط جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که فاصله میان زیردریایی‌های کلاس غدیر و کیلو را پر خواهد کرد و در صورت تولید نهایی زیردریایی با تناژ ۱۳۰۰ تن و ۳۲۰۰ تن، جمهوری اسلامی ایران صاحب تکنولوژی ساخت شناورهای زیر سطحی در کلاس‌ها و تناژ های مختلف خواهد بود.


 

در ساخت زیردریایی فاتح بیش از ۴۱۲ هزار قطعه با دستیابی و بومی سازی ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا استفاده شده است و ساخت آن حاصل بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری ۵۰۰ شبکه همکار شامل ۴۸ مرکز طراحی، ۱۲۰ مرکز صنعتی، ۸۰ شرکت دانش بنیان، ۵۷ مرکز دانشگاهی و ۱۹۵ مرکز پژوهشی کشور است.

زیردریایی فاتح

اما شاید مهمترین ویژگی فاتح را بتوان تجهیز آن به سامانه شلیک و هدایت موشک‌های کروز زیر سطحی به سطح برشمرد. این قابلیت نخستین بار بر روی زیردریایی‌های کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش عملیاتی شد و به گفته رئیس سازمان صنایع دریایی کلیه غدیرهای تولید شده در حال تسلیح به سامانه شلیک موشک زیر سطح به سطح هستند.

وی همچنین در این خصوص می‌گوید: شلیک موشک از زیر دریا قابل مشاهده و کشف نیست و توانایی موشک زیر سطح به سطح برای زیردریایی بسیار حائز اهمیت است، چراکه این قابلیت به معنای هدف گیری از فاصله بلندتر است.

زیردریایی فاتح

برخورداری از سامانه‌های سونار پیشرفته، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، جنگ الکترونیک و مخابرات امن یکپارچه از دیگر ویژگی‌های زیردریایی فاتح است.

فاتح با وزن ۵۹۳ تن در زیر آب، سرعتی معادل ۲۶ کیلومتر بر ساعت در زیر سطح خواهد داشت و بر روی سطح نیز سرعت آن به ۱۱ نات (۲۰ کیلومتر بر ساعت) خواهد رسید.

زیردریایی فاتح

در بحث تسلیحات علاوه بر موشک‌های کروز، زیردریایی فاتح از ۴ اژدرافکن، ۸ عدد مین دریایی و ۲ اژدر رزرو برخوردار است که تعداد ۴ اژدرافکن سرعت شلیک مناسبی برای فاتح به ارمغان می‌آورد.

این شناور زیر سطحی همچنین توان ۳۵ روز دریانوردی و ماندگاری در دریا را دارد.

زیردریایی فاتح به گفته معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش پس از الحاق به ناوگان جنوب نداجا، برای اجرای مأموریت در دریای عمان به کار گرفته خواهد شد.

منبع: فارس

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi