شناسه خبر : 63916
دوشنبه 29 بهمن 1397 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اعلام کرد

وزیر کشور فرانسه جلیقه‌زردها برانداز دانست

چهاردهمین حضور خیابانی جلیقه زردها در خیابان‌های فرانسه بار دیگر با سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی رو به رو شده است.

 وزیر کشور فرانسه هم در توجیه این سرکوب‌ها گفته جلیقه زردها به دنبال‌براندازی هستند.
 «جلیقه زردها» روز شنبه و برای چهاردهمین هفته متوالی اقدام به برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه از جمله پاریس، لیون و بوردو کردند و علیه نظام سرمایه‌داری شعار سر دادند. طبق معمول این بار هم دخالت پلیس ضد شورش فرانسه، تظاهرات را به خشونت کشاند و نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز‌اشک آور و سلاح «فلش بال» استفاده کردند.
آنطور که منابع خبری اعلام می‌کنند، در منطقه «روئن» واقع در شمال این کشور حداقل 4 نفر بر اثر برخورد با یک دستگاه خودرو که قصد داشت به زور مسیر خود را از بین تظاهرکنندگان باز کند! زخمی شدند. در حالی که تظاهرات در شهر پاریس ابتدا به آرامی و به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده بود، بعد از ظهر با دخالت پلیس به خشونت گرایید.در شهرهای «بوردو» و «لیون» نیز پلیس از گاز‌اشک آور علیه معترضان استفاده کرد.
وزارت کشور فرانسه اما اعلام کرده طی 3 ماه گذشته بیش از 1796 نفر به خاطر «مشارکت در آشوب و هرج و مرج و اقدامات خشونت‌آمیز» زندانی شده‌اند و 1422 نفر دیگر نیز منتظر محاکمه هستند. در حالی که آمارهای غیررسمی که جلیقه زردها ارائه می‌کنندکریستوف کستنرکریستوف کستنر بسیار بیشتر است. براساس این آمارها دست کم 11 نفر کشته شده و بالای 20 نفر نیز دچار نقص عضو یا کوری شده‌اند.
دلیل استفاده از سیاست مشت آهنین
 از زبان وزیر کشور
«کریستوف کستنر»، وزیر کشور فرانسه که در سه ماه اخیر بدلیل سرکوب شدید جلیقه زردها تحت شدیدترین انتقادها قرارگرفته است این بار در صفحه توییتر خود با مسخره کردن درباره یکی از چهره‌های جلیقه زرد از او انتقاد کرد و نوشت: «جلیقه زردها  در صدد براندازی هستند.»کریستوف شلانسون، یکی از چهره‌های جلیقه زرد در مصاحبه‌ای با رسانه‌های ایتالیا گفته بود: «شبه نظامیان حاضرند تا وارد میدان شوند و دولت را سرنگون کنند.» وزیر کشور فرانسه هم در صفحه توییتر خود سخنان این جلیقه زرد را تشبیه به «کمدی‌های ایتالیایی» کرد!بر اساس گزارش یورو نیوز «کریستوف شلانسون» در دسامبر گذشته نیز در یک ویدئویی که برروی صفحه فیس بوک خود گذاشت اعلام کرده بود که تنها چاره کار برای سرنگونی قدرت، نظامیان هستند و تنها نظامیان می‌توانند در فرانسه حکومت کنند. وی همچنین گفته بود رئیس‌پیشین ارتش که در زمان امانوئل ماکرون به دلیل انتقاد از بودجه پایین ارتش از دولت انتقاد و استعفا کرده بود، باید جایگزین رئیس‌جمهور فعلی فرانسه شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi