شناسه خبر : 63963
چهارشنبه 01 اسفند 1397 , 09:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاسخ به سؤالات حقوقی کاربران سایت

معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای پاسخگویی به سؤالات و مسائل حقوقی ایثارگران به پرسش‌های طرح شده از سوی کاربران پاسخ گفته است که این پاسخ‌ها جهت بهره‌برداری ایثارگران عزیز به تدریج منتشر می‌شود.

 

سؤال: جانباز 25 درصد هستم که در سال 63 در جبهه مجروح شدم. هم در ارتش وهم در بنیاد دارای سوابق و پرونده هستم و در بنیاد مشهد تعیین درصد شدم ولی متأسفانه هیچ‌گونه مستمری تاکنون به من پرداخت نشده است. ارتش می‌گوید بنیاد و بنیاد هم می‌گوید چون شما سرباز بودی باید ارتش پرداخت کند. اگر قوانینی وجود دارد که امثال ما به حق و حقوق خود برسیم راهنمایی کنید.
پاسخ: به موجب بند (ج) ماده (۳) دستورالعمل قانون حالت اشتغال صادره از ستاد کل نیروهای مسلح، تشخیص از کار افتادگی کلی بر اساس مقررات مربوط حسب مورد بر عهده شورای عالی پزشکی ذی‌ربط در هر یک از سازمان‌های نیروهای مسلح می‌باشد.
 
سؤال: باتوجه به ماده 24 تبصره 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آیا همسران شهدا هم می‌توانند از تقلیل ساعت کاری استفاده نمایند یا خیر؟
پاسخ: بر اساس تبصره (2) ماده (24) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، همسران شاهد شاغل، از کاهش ساعت کار برخوردار می‌باشند. بنابراین مستند ماده (75) این قانون، برای تعیین میزان کسر ساعت این بنیاد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده، خاصه تبصره مذکور تهیه و برای سیر مراحل تصویب به دولت ارسال نموده است که در صورت تصویب آیین‌نامه، همسران شهدا می‌توانند از میزان کسر ساعت تعیین شده در این آیین‌نامه استفاده نمایند.
 
سؤال: جانباز 40 درصد هستم و مدت 5 سال در سمت مدیرکل شاغل بوده‌ام و در سال 93 از پست مدیرکلی به پست کارشناسی تنزل یافتم که این تغییر پست باعث تنزل حقوق و تنزل پست شده و درخواست پست هم‌تراز نیز توسط کمیسیون ماده 16 رد شده است. آیا پست هم‌تراز به بنده تعلق می‌گیرد؟
پاسخ: چنانچه ایشان قبل از تصویب و اجرای قانون برنامه ششم توسعه تنزل پست یافته‌اند مستند به قانون استفساریه تبصره (3) ماده (9) قانون تسهیلات می‌بایست یکی از شروط تعیین شده در این تبصره ازجمله: عدم توان انجام کار تمام وقت، اعاده به خدمت و استخدام را داشته باشند؛ لذا در صورت نداشتن شرایط مذکور نمی‌توانند از پست هم‌تراز برخوردار گردند.
 
سؤال: عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی و تا اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه دارای مسئولیت اجرایی بودم که پس از آن کنار گذاشته شدم. با عنایت به تبصره 2 بند ذ ماده 87 درخواست پست هم‌تراز کردم که انجام نشد. دانشگاه معتقد است که هیئت علمی خود یک پست سازمانی است و هر مدیریت و مسئولیتی مازاد بر آن پست سازمانی نیست و شامل این قانون نمی‌شود. البته در حکم کارگزینی بنده شماره پست سازمانی مربوط به هیئت علمی درج شده و در ارتباط با مدیریت فقط حق مدیریت در حکم آمده است.
پاسخ: تبصره (2) بند دوم ماده (87) قانون برنامه ششم ناظر به دارندگان پست سازمانی رسمی خاصه پست‌های مدیریتی می‌باشد که بنا به دلایلی غیر از احکام تخلفات اداری و یا مراجع قضایی تنزل پست داشته‌اند؛ بنابراین درصورتی که ایشان دارای پست مدیریتی بوده و تنزل پست یافته‌اند، می‌توانند از مابه‌التفاوت ریالی پست قبلی به عنوان تفاوت تطبیق برخوردار گردند.
 
سؤال: در مقطع کارشناسی روزانه سال ۸۸ بدون سهمیه بنیاد وارد دانشگاه شدم و در مقطع کارشناسی ارشد از سهمیه استفاده کردم و فارغ‌التحصیل شدم. آیا امکان مجدد استفاده از سهمیه برای دانشگاه فرهنگیان وجود دارد؟
پاسخ: در صورتی که در مقطع تحصیلی قبل از سهمیه استفاده ننموده باشند منعی برای استفاده از سهمیه در همان مقطع وجود ندارد، لیکن برابر ضوابط موضوعه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آیین‌نامه اجرایی ماده (66) تحصیل مجدد در یک مقطع تحصیلی اعم از دولتی و خصوصی مشمول معافیت از پرداخت شهریه نبوده و بر اساس پرداخت شهریه انجام می‌پذیرد.
انتهای پیام/

منبع: ایثار
اینستاگرام
پاسخ سئوال اول اصلا منطقی نبود .
پاس کاری ایثارگران کار درستی نیست
با سلام واحترام
به کاربران و فاش نیوز محترم ضمن عرض پوزش شاید در شان بنده نباشد .ولی به نظر من اگر دوستان که مطالبشان در ستون بدون ویرایش یا مقاله ویا فایل های که سایت محترم در نظر گرفته بنویسند وپیرو ان نظرات پیرامون موضوع نامگذاری شده ومحتوای ان نظر خو اهی کنند خیلی بهتر است هم موجب افزایش سطح واگاهی مان میشود وهم نویسنده و هم کاربران از اینکه کامنت مرتبط زیر نوشته اش ارسال شده موجب جلب توجه وتبادل نظر ودانش افزایی وتضارب ارا ءمی گردد .
ویا سایت محترم فایلی معرفی کند که نوشته دوستان که قرابتی به موضوع ندارد در ان قسمت چاپ گردد.
خلاصه منظورم این بود نظرات متین دوستان چه مخالف وچه موافق مربوط به همان متن نامگذاری شده سایت ومحتوای ان باشد .
گاها دوستی مطلبی ارسال می کند وسایت محترم لطف نمو ده منتشر می کند ولی نویسنده حق هم دارد می گوید این نظر چه ربطی به موضوع داشت .
چون قالبی که مدیران سایت زحمت کشیدند وسطح عالی ومهندسی شده است که رعایت برخی نکات ان به عهده خود ماست .
امید وارم به دیده مثبت در نظر بگیرید نه فضولی یا .....
.متشکرم
جناب آقای شهیدی

رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران

با سلام و احترام، باستحضار جنابعالی می رساند: براساس مفاد قرارداد منعقده بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیمه دی، پرداخت خسارت درمان ایثارگران بیمه شده، پس از ارائه اسناد مثبته به کارشناس بیمه، مدت 15 روز تعیین شده است .

لیکن متاسفانه با گذشت بیش از شش ماه از ارائه مدارک درمانی به کارشناسان مستقر در بنیاد، تا کنون خسارت درمان ایثارگران واریز نشده است.

و همچنین طی ماههای گذشته قرارداد بسیاری از بیمارستانها و مراکز درمانی نیز با شرکت بیمه دی لغو گردیده و جانبازان ناگزیر هستند برای انجام اموردرمانی به مراکز غیر طرف قرارداد مراجعه کنند و هزینه های درمانی را شخصا پرداخت نمایند.

لذا خواهشمنداست ترتیبی اتخاذ فرمایید که با توجه به شرایط خاص جانبازان ونیازهای فوری درمانی اشان موارد مشروحه زیر پیگیری گردد .

1- کلیه خسارت های درمان ایثارگران که مدارک مثبته آن قبلا ارائه شده است در اسرع وقت پرداخت گردد .

2- تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد با شرکت بیمه دی در همه شهرها و استانها افزایش یابد، بنحوی که همه ایثارگران بتوانند درهمه شهرها به مراکز درمانی مناسب ، داروخانه ، آزمایشگاه و.....دسترسی فوری داشته باشند.

قبلا از مساعدت جنابعالی تشکر و قدر دانی می گردد .
با سلام و احترام
متاسفانه در روز شهدا وزارت جهاد کشاورزی به استناد رای دیوان عدالت اداری در سال ۹۴ در خصوص عدم پرداخت توامان دو فوق العاده ایثارگری ماده ۵۱ و بند ۲ ماده ۶۸ قانون خدمات دستور به حذف پرداخت فوق العاده ایثارگری ماده ۵۱ نموده است و طی پیگیری با بنیاد شهید تهران و اعتراض به این مسئله نظربه کارشناس محترم بنیاد هیچگونه جایگاه دفاعی وجود ندارد
جالب اینجاست که حتی بنیاد شهید حاضر به پیگیری برای حق از دست رفته فرزندان شهید نیست چه برسد مسئولین وزارت جهاد که در روز شامخ شهدا و شب عیدی یادشان امده که این قانون را از احکام ایثارگران حذف نماید از شما برادران عزیز خواهشمند است از طریق اطلاع رسانی به مراجع ذیربط نگذارید حق ایثارگران تضییع گردد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi