شناسه خبر : 64000
جمعه 03 اسفند 1397 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه پخش سریال لحظه گرگ و میش

مغزهای زنگ زده!

ایران تنها کشوری نیست که برای خانواده سربازان جنگش امتیاز و بورس قایل شده ولی قطعا تنها کشوری ست که روشنفکرنماهایش مثل بقیه دنیا فکر نمی کنند ...

فاش نیوز- مدتی است سریالی که ظاهرا درارتباط با جنگ و شهادت و جانبازیست در شبکه سه درحال پخش است، سریال درباره خانواده ایست که در طی انقلاب پدر خانواده شهید شده و در طی جنگ یکی از پسرها شهید و دیگری جانباز شده و دوست پسر شهید خانواده هم مدت ۸ سال اسارت داشته است، ظاهر سریال، یک سریال ارزشیست ولی متاسفانه فیلم پراست از طعنه و کنایه های سازنده فیلم نسبت به امتیازات و سهمیه هایی که به ایثارگران و حانواده ایشان در حکومت تعلق می گرفته، در قسمتی از فیلم پسر جانباز خانواده در توضیح دلیل اعزام خود به جبهه در جواب خواهرش که می گوید خانواده با شهادت پدر و برادر دین خود را ادا کرده  می گوید: خیلی چندش آوره! که من بعدها بگم پدرم این بوده و برادرم اون! یعنی اگر الان کسی خود را به عنوان خانواده شهید معرفی کند کار چندش آوری کرده؟! ویا وقتی داماد خانواده پسری که اسیر بوده از او می خواهد که بااستفاده از موقعیت (یعنی همان ایثارگری) بورس تحصیلی بگیرد و پسر ازاده درجواب می گوید: یعنی چوب حراج بزنم به سال های اسارتم؟ سالی چند حساب کنم؟ و یا وقتی داماد خانواده شهید از اعطای املاک منابع طبیعی به خانواده شهدا خبر می دهد و از خانواده شهید می خواهد که چند هزار متر زمین بگیرد و... ویا وقتی داماد خانواده ازاده از دل پر  خود از اینگونه سواستفاده ها می گوید و یا ....
ظاهرا کارگردان دل پری از این سهمیه ها و امتیازات خانواده شهدا دارد که در فیلم خانواده شهیدی را به تصویر می کشد که مخالف اینگونه امتیازات و سهمیه هاست و تا دلش می خواهد به کسانی که از اینگونه سهمیه ها و امتیازات گرفته اند می تازد، فارغ از اینکه آیا کارگردان و سازنده فیلم از این طعنه ها دلش خنک شده یا نه! نکاتی را من باب تنویر افکار عمومی برای مغز های کوچک زنگ زده امثال سازندگان فیلم تقدیم می کنم.
اول اینکه اگر هم امتیازات و سهمیه هاو یا واگذاری هایی هم برای خانواده های شهدا و ایثارگران صورت گرفته به این غلظت که درفیلم نشان داده شده نبوده و نیست، کاش سازنده فیلم نمونه ای از زمین های منابع طبیعی اعطا شده به ایثارگران را رونمایی کند که ماهم باخبر شویم.
دوم اینکه اگر هم واگذاری یا امتیازی بوده همه در حد و حدود قانونی و آنچنان مختصر بوده که هنوز هم بسیاری از خانواده های شهدا و جانبازان حتی با درصد بالا فاقد مسکن شخصی هستند و هنوز در امرار معاش هشتشان گرو نه شان است درصورتیکه که کارگردان وقت داشته باشد اینجانب حاضر هستم صدها نمونه از این موارد را به ایشان معرفی کنم.
چهارم اینکه اعطای امتیاز ویا بورس های تحصیلی فقط منحصر به ایران نیست و درواقع ایران مبتکر این رویه نبوده است و بسیار قبلتر و البته پررنگتر از ایران در کشورهای دیگر مسبوق به سابقه بوده است، کاش کارگردان می فرمود که به کدام کیش وآیین سیاسی جهان معتقد است تا از همان نقطه از جهان برای ایشان مثال های عینی چندش آور بیاورم! ولی برای تنویر افکار عمومی تنها به  کشور مدعی آزادی و کشور آرمانی مغزهای کوچک زنگ زده یعنی آمریکا بسنده می کنم.
در کشور آمریکا رسم بسیار چندش آوری هست که روز ۱۱ نوامبر به عنوان روز بزرگداشت سربازان قدیم جنگ نامیده می شود؛ دراین روز سربازانی که درجنگ هایی که به نفع منافع آمریکا جنگیده اند با لباس رزم و درحالیکه مدال های خود را به سینه آویخته اند بصورتی چندش آور! در شهر قدم می زنند و مردم هم به صورتی چندش اور ازایشان تعظیم می کنند!
در کشور امریکا وزارتخانه چندشی  هست بنام  امور سربازان قدیم جنگ، البته تمامی این سربازان لزوما آسیب دیدگان ومجروحان جنگی نیستند و صرفا سابقه حضور در جنگ به نفع امریکا را درپیشینه خود دارند.
ویا در همین کشور آمریکا در شهر واشنگتن دی سی، در یکی از زیباترین و پررفت وآمدترین پارک های واشنگتن مکانی بنام یادبود کشته شدگان ویتنام وجود دارد که به طور چندش آوری مورد تعطیم مردم آمریکاست به طوریکه علاوه بر بازدید از مکان مزبور، رسمی وجود دارد که بازدید کنندگان برروی اسامی نوشته شده کشته شدگان، دستمالی می مالند وبا خود نگه می دارند وآن را عامل برکت و رحمت برای خود می دانند.
ویا اینکه درهمین آمریکا سربازان و مجروحان جنگی ازطرف دولت بورس های تحصیلی و مالی و سیاسی می شوند و مورد حمایت دولت قرار می گیرند تا به مدارج بالای علمی و تجاری و سیاسی برسند؛ چون معتقدند کسی که برای منافع کشور حاضر شده سلامتی خود را در معرض خطر قرار دهد، حتی اگر آسیب هم ندیده باشد، هیچگاه به کشور خویش خیانت نخواهد کرد. پس این افراد شایسته تکریم هستند و عین منافع ملی است که سکان علمی و تجاری و سیاسی کشور در دستان این افراد باشد. جالب است که بدانید یکی از تبلیعات منفی برعلیه کلینتون از روئسای جمهور پیشین آمریکا این بود که وی اولین رییس جمهوری بود که در جنگ ویتنام شرکت نکرده بود وهمین باعث ریزش آرای قابل ملاحظه برای وی بود. خیلی چندش آوره نه ؟!
و الی ماشالله رسم و رسوم چندش آور درکل جهان درباره کسانی که برای کشور و منافع کشور خود جنگیده اند وجود دارد که البته فیلم ها و سریال های بسیاری در تکریم و تعظیم این قشر ساخته شده است. ایران تنها کشوری نیست که برای خانواده سربازان جنگش امتیاز و بورس قایل شده ولی قطعا تنها کشوریست که روشنفکرنماهایش مثل بقیه دنیا فکر نمی کنند و از این گونه امتیازات و بورس ها دل پری دارند!

دکتر سجاد قنبری

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام جناب دکتر
فکر میکنم در باره این سریال که بعد از مدت ها حال و هوای دهه شصت را زنده کرده و بسیاری از ارزش های آن موقع را یادآوری می کند، دچار سوء تفاهم و برداشت شدید.
خصوصا" آنجایی که آن عبارت پرتکرار یادداشتتون رو از آن استخراج کرده اید و به طور چندش آوری آن را در جای جای مطلب آورده اید.
سلام دوست عزیز ، کاش میشد من هم مثل شما خوش بینانه وساده انگارانه ، نیت سازنده را میپذیرفتم ، ولی سازنده اگر سو نیت نداشت میتوانست از عبارت قشنگتری برای دلیل رفتن به جبهه خود استفاده کند ، عبارت چندش اور مفهوم و فیدبک کاملا روشنی دارد که با توجه به قرائن دیگر سریال بنطر نمیرسد که سهوی بوده باشد ، ممگن است منهم مثل شما ساده انگارانه از اینکه سریالی جنگی ساخته شده خوشحال شوم ولی انچه مهم است صرف ساختن سریال جنگی نیست مهم تاثیر و برداشت مفمومیست که در ذهن مخاطب ایجاد میشود توجه شما را به فیلم مارمولک جلب میکنم که طاهرا فیلم درباره روحانیت بود ولی بدترین حملات را به روحانیت داشت ، بله میشود فیلمی با مضمون جنگ سخت ولی مفهوم ضد جنگ صادر کرد ، درفیلم شاخص خانواده شهید را خانواده ای معرفی میکند که گرفتن امتیاز را چوب حراج زدن بر ایثار گری میداند ، آیا میدانید مفهوم سلبی این برداشت چیست؟ سوال من از شما این است که ایا خانواده شهدایی که مسکن گرفتند ویا حقوق از بنیاد میگیرن چوب حراج به شهیدشون زدن؟ ایا جانباز یا خانواده شهیدی که از سهمیه دانشگاه استفاده کرده سو استفاده گره؟ خواهشا بدور از احساسات ساده انگارانه و منطقی و با کیاست مومنانه به مفهموم سریال نگاه کنید ، وقتی شما خانواده شهید خوب رو کسانی معرفی میکنید که اهل امتیاز نیستند و گرفتن امتیاز رو مساوی سو استفاده میدونن ، خوشحال نشید که فیلم داره خانواده شهید رو بالا میبره ، چون در فیلم اصلا درباره بقیه خانواده شهدا همچین نطری نداره ، یعنی نمیگه همه خانواده شهدا اینجوری بودن بلکه تلویحا میگه که بقیه دارن میگیرن والبته از گرفتم امتیاز بقیه به سواستفاده تعبییر میکنه ، اگر این توهین به قاطبه خانواده ایثارگران نیست پس چیه؟ یکبار دیگه بدون تعصب و احساس و بصوریت متطقی سریال رو ببینید
توصیح اینکه عبارت چندش اور عین دیالوگ فیلمه ، دیالوگ برادر نقاش که بعدها جانباز میشه به خواهر ش
اول اینکه عبارت چندش اور عین دیالوگ فیلمه و برداشت بنده نیست دیالوگ برادر نقاش فیلم به حواهرش قبل از اعزام
دوم اینکه کاش شما هم ساده انگارانه فیلم رو نمیدید ید ؛ وکمی کیاست و بصیرت در دیدن فیلم بخرج میدادید ، صرف ساختن فیلم دهه شصتی دلیل مثبت بودن فیلم نیست ، مهم مفهومیه که فیلم به ذهن متبادر میکنه ، در فیلم جایگاه انقلاب و حکومت کجاست؟ صرفا یک خانواده به نمایش در میاد که در برابر جنگ احساس وطیفه کردند و به جبهه رفتند ، بنطر شما برای اینکه یک فیلم رو انقلابی تعریف کنیم همین کافیه ؟ بحث بعدی درباره موصوعیه که مورد بحثه ، ایا شما درباره تاثیر سلبی پیعام سریال هم فکر کردید؟ اگر خانواده شهیدی که گرفتن امتیاز و بورس تحصیلی رو زدن چوب حراج بر ایثارگری میدونه رو شما شاخص خانواده شهدا قبول کنید ، پس یعنی اونهایی که امتیاز گرفتند همه سو استفاده چی هستند؟ دقت کنید مفهوم این حرف اینه که خانواده شهدا وایثارگرانی که مثلا از بنیاد مسکن گرفتن یا الان ارن حقوق میگیرن سواستفاده چی هستند ، با این حساب چند درصداز خانواده شهدا سواستفاده چی نیستند؟ کمی کیاست وبصیرت انقلابی برای دیدن سریال هم کافیه تا بفهمونه که کارگردان داره کحا رو میزنه ، نشان دادن خانواده شهید شاخصی که اهل امتیاز نیست خوبه ولی بشرطی که درفیلم گرفتن سهمیه و امتیازات دیگر رو مساوی سوا ستفاده ندونه ، یعنی دوست عزیز شمایی که از سهمیه برای رفتن به دانشگاه استفاده کردی ، طبق دیالوگ فیلم ایثارگری خودت رو چند فروختی؟ واگر در جایی کارت جانبازیتو بخوای نشون بدی چوب حراج بر ایثارگریت زدی؟ و کار چندش اوری کردی اگر بگی فرزند شهیدی؟ یکبار دیگه بدون احساسات ساده انگارانه و دقیقتر سریال رو نگاه کنید وبه دیالوگهاش فکر کنید
آزادگان سال 69 برگشتند
ولی در این سریال دکتر حامد سال 74 برگشت!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi