شناسه خبر : 64051
شنبه 04 اسفند 1397 , 16:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش آمریکا برای احیای داعش-۲ در عراق

تلاش آمریکا برای احیای داعش-2 در عراق

به گزارش گروه بین‌الملل فاش‌نیوز، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق درباره توطئه جدید آمریکا در این کشور برای حمایت از داعش هشدار داد.

البلداوی امروز شنبه به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «نیروهای آمریکایی همه عناصر تروریستی و خانواده‌هایشان را که طی روزهای گذشته و در مرزهای سوریه خود را تحویل دادند، به پایگاه‌های آمریکا انتقال داده‌اند».

شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» به همراه ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا اخیرا در منطقه «الباغوز» در استان دیرالزور (شرق سوریه و نزدیک به مرزهای عراق) با عناصر داعش به توافق رسیدند و در حال انتقال عناصر این گروه از منطقه مذکور هستند».

البداوی در ادامه تأکید کرد که «اقدام عناصر داعش برای تحویل دادن خود و خانواده‌هایشان به آمریکایی‌ها بدون دولت سوریه، بیانگر حجم همکاری بین دو طرف است».

وی با اشاره به اینکه بار دیگر عناصر داعش سازماندهی خواهند شد تا علیه  امنیت عراق دست به توطئه جدید بزنند، از دولت خواست که نامهای دریافتی این عناصر و جزئیات آن را بررسی کند.

این نماینده عراقی همچنین تأکید کرد که بغداد نمی‌تواند این عناصر تروریستی را تحویل بگیرد و طرف آمریکایی باید آنان را به کشورهای اصلیشان تحویل دهد و در آنجا محاکمه شوند.

البلداوی در پایان درباره احتمال تکرار تجربه حمله به زندان «ابوغریب» و به تبع آن سقوط چهار استان عراق به دست تروریست‌ها هشدار داد.

روزنامه «الاخبار» لبنان نیز امروز شنبه با اشاره به «ادامه فرآیند انتقال عناصر مسلح گروه داعش از شرق داعش به غرب عراق» گزارش داد که جزئیات انتقال این افراد بین روایت دولت عراق و آنچه عملا در میدان صورت می‌گیرد، اختلاف دارد، ولی نقطه مشترک بین این دو، نقش «واشنگتن در حفظ شماری از عناصر تندروترین گروه‌هاست تا بتواند مجددا از آنان استفاده کند».

یک منبع دولتی بلندپایه در عراق به الاخبار گفت که واشنگتن «از فرار نیروهای دارای تابعیت عراق که نزد نیروهای دموکراتیک سوریه زندانی هستند، ابرازر نگرانی کرده و در یک نامه محرمانه از بغداد خواسته است که در تحویل گرفتن آنان، عجله کند».

 

طرح داعش-2 در زندان کلید می‌خورد

این منبع با بیان اینکه «اقدامات برای تحویل گرفتن این افراد ادامه دارد»، اظهار داشت که این اقدامات روتین و فرمالیته است؛ زیرا نیروهای کُرد «می‌خواهد با آزادی یا تحویل دادنشان، از آنان خلاص شوند».

وی تعداد این تروریستها را 500 نفر اعلام کرد و گفت که احتمال دارد این افراد بیرون رانده شده از سوریه، هسته‌هایی باشند که «در زندان طرح داعش-2 را کلید بزنند».

گروه داعش در زندان «بوکا» و به سرکردگی «ابوبکر البغدادی» تشکیل شد. در آن زمان آمریکا عراق را اشغال کرده بود و هسته اولیه این گروه در این زندان شکل گرفت (جزئیات بیشتر).

این منبع در پایان احتمال داد که آمریکاییها بخشی از عناصر داعش را مخفی کرده باشند و فقط آمار تعداد اندکی از داعش را در اختیار دولت عراق قرار دادند.

 

منبع: فارس
کد خبرنگار: 24
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi