شناسه خبر : 64223
شنبه 11 اسفند 1397 , 09:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دلارهای سعودی تعیین‌کننده بود؛

خیز اروپا برای خارج کردن پدرجد تکفیری‌ها از لیست سیاه پولشویی!

در پی نامه پادشاه سعودی، بیشتر کشورهای اروپایی با قرار دادن نام عربستان در فهرست سیاه پولشویی مخالفت کرده‌اند! اروپایی‌ها اگرچه اعتراف می‌کنند آل‌سعود حامی تروریست‌های تکفیری است اما نمی‌توانند از دلارهای این رژیم چشم‌پوشی کنند.

عربستان همواره به عنوان کشوری با لقب تروریسم و تکفیری شناخته شده است. میزان حمایت‌های این کشور از گروه‌های افراطی به گونه‌ای است که حتی برخی مقامات غربی که متحدان ریاض هستند نیز به رابطه بین تروریست و وهابیت اعتراف کرده‌اند. اما آل‌سعود به لطف دلارهای نفتی سعی کرده تا در مجامع     بین‌المللی با هرگونه قانونی علیه خود مقابله کند و به همین دلیل بود که بان‌کی‌مون دبیرکل سابق سازمان ملل اعتراف کرد که تحت تاثیر پول‌های عربستان مجبور به خارج کردن نام این کشور از لیست ناقضان حقوق کودکان شده است. اکنون دلارهای سعودی ظاهرا در اروپا برای جلوگیری از یک اقدام دیگر علیه عربستان به کار گرفته شده‌اند.
 در این ارتباط دو دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تدوین نهایی فهرست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا که نام عربستان، پورتوریکو و سه منطقه مربوط به آمریکا هم در آن وجود دارد، احتمالا مسدود شده است. به گزارش فارس، در جریان نشست روز پنجشنبه، برخی از نمایندگان کشورها با تدوین این فهرست مخالفت کردند و چنین رویکردی باعث ایجاد فرآیندی می‌شود که به تاخیر و یا خروج از فهرست سیاه کشورهای یاد شده، منجر خواهد شد. یکی از این دیپلمات‌ها گفته بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا برای از بین‌ بردن فهرست از جانب آمریکا و ریاض تحت فشار قرار دارند!
این در حالی است که «ملک سلمان» پادشاه سعودی هم نامه‌ای برای همه کشورهای اتحادیه اروپا نوشته و از آنها خواسته تا در زمینه قرار دادن نام عربستان در این فهرست تجدید‌نظر کنند. خبرگزاری رویترز اعلام کرده یکی از این نامه‌ها به رویت این خبرگزاری رسیده است. ملک سلمان در نامه خود حتی نوشته که قرار دادن نام کشورش در این فهرست، ضمن اینکه به اعتبار ریاض لطمه وارد می‌‌کند، باعث می‌شود در روند تجارت و سرمایه‌گذاری میان این کشور و کشورهای اتحادیه اروپا خلل وارد شود. برای اینکه این فهرست نهایی شود، اکثریت ۲۱ کشور باید با آن موافقت کنند. یکی از مقامات اتحادیه اروپا در این مورد گفته بیش از ۲۰ کشور از جمله انگلیس، فرانسه و تمامی اعضای مهم، مخالفت خود را با این فهرست اعلام کرده‌اند. مقام دیگری از اتحادیه اروپا هم مخالفت اکثریت اعضا با چنین فهرستی را تائید کرده است. قرار است در جریان نشست بروکسل، موضع هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا روشن شود تا در طول دو هفته آینده تصمیم نهایی اتخاذ شود. پیشتر اعلام شده بود که کمیسیون اروپا نام عربستان را به لیست سیاه پولشویی خود اضافه می‌کند. این نهاد اروپایی روز چهارشنبه فهرست جدیدی از ۲۳ کشور اصطلاحاً کم‌کار در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را اعلام کرد. عربستان در این فهرست جزو کشورهای دارای ریسک پولشویی قرار
گرفته بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi