شناسه خبر : 64228
شنبه 11 اسفند 1397 , 10:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تازه های بیانیه گام دوم انقلاب

اولین نکته تازه در بیانیه «گام دوم انقلاب» جمع شدن یکجای مجموعه ای شامل نگاه تاریخی، توصیف وضع موجود، نشان دادن چشم انداز، راه نیل به چشم انداز و موتور محرک و پیشران حرکت به سمت چشم انداز است.

یکی از دشواری های حرفه روزنامه نگاری بویژه در برخی موارد، تشخیص اولویت ها و تفکیک موضوعات اصلی از موضوعات حاشیه ای و فرعی است.

دشواری این مساله آنگاه که دشمنان آگاه و دوستان غافل دست بکار شوند، بیشتر و پیچیده تر هم می شود. این روزها از جمله همان مقاطع است!
تلاش زیادی صورت گرفت تا استعفای زمخت، وقت نشناسانه و پرخسارت برای منافع ملی آقای ظریف، بر سفر بسیار مهم و معنی دار بشار اسد به تهران سایه اندازد و سخنان نسنجیده و مغایر با قانون اساسی رئیس جمهور در باره پالرمو و مجمع تشخیص مصلحت نظام،بر ضعف های آشکار دولت خصوصا" در حوزه زندگی و معیشت مردم.
اما فراتر از این موضوعات می‌خواهم یکبار دیگر به بیانیه بسیار مهم رهبر حکیم انقلاب اسلامی با عنوان "بیانیه گام دوم انقلاب " بپردازم.
برخی تازه های "بیانیه گام دوم انقلاب" موضوعی است که در این نوشتار به آن می پردازم.
علاوه بر عنوان "بیانیه" که خود از سوی رهبری تازگی دارد و بیانگر اهمیت، جامعیت و فشردگی این متن است؛ اولین نکته تازه در این بیانیه، جمع شدن یکجای مجموعه ای شامل نگاه تاریخی، توصیف وضع موجود، نشان دادن چشم انداز، راه نیل به چشم انداز و موتور محرک و پیشران حرکت به سمت چشم انداز است.
اگر چه فرازهایی از این بیانیه پیش از این، در بیانات معظم له مسبوق به سابقه است لیکن چنین مجموعه مدون، جامع و یکدستی برای اولین بار است که منتشر شده است.
دومین نکته تازه در این بیانیه، اشاره به سه مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به عنوان مراحل سه گانه ای است که در گام اول نیز وجود داشته و الآن وارد دومین مرحله آن می شویم.
سومین نکته بدیع و مهم در بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح به جهانی بودن فرایند گام دوم است که نسل جدید باید خود را برای آن آماده کند.
خبر از نزدیک بودن زمان احتضار ابرقدرت غرب، چهارمین نکته تازه در این بیانیه است.
آیت الله خامنه ای پیش از این در باره افول ابرقدرتی آمریکا سخن گفته بودند اما خبر از نزدیک بودن زمان احتضار آمریکا برای اولین بار است که به این صراحت مطرح شده و تداعی کننده پیش بینی حضرت امام روح الله در باره شنیدن صدای شکسته شدن استخوان های مارکسیسم بود!
پنجمین نوآوری متن بیانیه گام دوم انقلاب،اشاره به شعارهای فرا نسلی و فرامرزی انقلاب و به تعبیر خود بیانیه جهانی بودن شعارهای انقلاب اسلامی ایران است.
ششمین نکته تازه و پر اهمیت این بیانیه،یاد کردن از "نظام انقلابی" به عنوان یک نظریه و تاکید بر دفاع ابدی از این نظریه بود.
هفتمین نکته تازه و جذاب و روشنگرانه، دو قطبی هایی بود که رهبر حکیم انقلاب در وصف انقلاب اسلامی به آنها اشاره کردند.
"دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش اما تجدید نظر پذیر و اهل انفعال نبودن"،"حساسیت مثبت نشان دادن به نقدها اما فاصله نگرفتن از ارزش ها"،"متحجر و فاقد احساس و درک نبودن نسبت به پدیده ها و موقعیت های نو به نو اما به شدت حساس بودن در برابر اصول خود و مرزبندی با رقیبان و دشمنان"،"قدرتمند اما مهربان و با گذشت و حتی مظلوم"، از جمله دوقطبی های مذکور است.
"ایران اسلامی بزرگ" که به گمان نویسنده تعبیر دیگری از "تمدن نوین اسلامی " است و "آغاز شدن انقلاب اسلامی از نقطه صفر" تعابیری جدید و هشتمین نکته تازه در بیانیه مذکور است.
تصریح به قطب بندی جدید جهانی پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، ابتدا به سه قطب و اکنون "اسلام و استکبار"نیز نکته تازه دیگری در این بیانیه است.
دهمین نکته نویی که در این مجال به آن اشاره میکنم، تصریح به مشکلات و خسارات ناشی از بی توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی از سویی و تاکید بر این نکته که اگر این غفلت ها و بی توجهی ها نبود،"بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت."
تغییر چالش های انقلاب اسلامی که حاکی از پیشرفت چشمگیر انقلاب اسلامی و پس رفت و شکست استکبار است، یازدهمین نکته تازه این بیانیه است.
"دشوار نبودن ادامه مسیر انقلاب به اندازه دشواری گذشته"،"طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات جمهوری اسلامی"، "تعبیر خون آورد به جای دستاورد" و"جهاد امیدواری"چهار نکته و تعبیر تازه و ابتکاری دیگر در بیانیه گام دوم انقلاب است.
نکاتی که هر کدام موضوع و سوژه ای پراهمیت و جذاب برای بحث و گفت و گو، تعمق و اندیشیدن و گفتن و نوشتن است.
یکبار دیگر تاکید می کنم باید از تبدیل این بیانیه به یک متن تشریفاتی و بالادستی به شدت مراقبت کرد و مطالبه از همه مخاطبان این بیانیه برای اجرا و عملیاتی کردن آن باید در دستور کار ثابت همه علاقمندان به تحقق"ایران اسلامی بزرگ" باشد.

مهدی فضایلی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi