02 فروردين 1398/ ۱۶ رجب ۱۴۴۰
شناسه خبر : 64265
1397,یکشنبه 12 اسفند09:15
اشتراک گذاری در:
عکس روز

به بهانه اظهارات اخیر عبدالکریم سروش


جانباز -  با سلا م هر آن چه دیده بیند دل کند یاد. صحیح است که دکتر سروش سال هایی مدید مسولیت و خدماتی مثبت در کارنامه و پست های فرهنگی ودانشگاهی نظام داشته، صرف نظر از دید گاه فکری وی که در هر سخنرانی در دانشگاههای ایران بین دانشجویان درگیری بود و اینک همان دانشجویانی که برای ایشان سینه سپر می کردند از انزوایی که برایشان پیش امده پشیمان ونادمند. اما نامه تند وخطاب ایشان بعد 88 را اگر خوانده باشید هم اهانت وجسارت بزرگی به ........... نموده وهم بابت فعالیتش در مدت همکاری ندامت وانرا فسخ وپس گرفته است. اینک در خارج از کشور نیز نظریاتی جنجالی ونپسندیده که علمای حوزه واکنش نشان داده اند ابراز نموده مثال افکار ایشان در مورد قران که "دم قرا ن را از خدا و نی آن را از محمد" دانسته. این نظریه جدید که اول بار در مصاحبه با میشل هوبینک هلندی منتشر گردید. موجب جبهه گیری های تند و گاه شدیدالحن متفکران اسلامی گردید. ویا تعبیر ایشان در مورد ولایت فقیهه به استبداد ....... وحی و حکومت اسلامی و.....مانند گنجی،...دچار دگر گونی وماهوی فکری شده اند.............................................................................................................. البته محتوای منتشر شده بالا یک وصف تاریخی است که همه ملت ایرا ن وانسان های جهان خصوصا"مردمی که در عصر امام بزرگ شده اند به این حقیقت تاریخی واقفند.

حقیر ناتوان از درک معانی و مفاهیم متافیزیکی و فلسفی،....در مقاله "فتبار ک الله احسن الخالقین" شخصیت ماورایی وبی بدیل وپیامبرگونه امام را نگاشتم. چون در زمان امامان معصوم نبودم ولی افتخار مشاهده تجسم عینی شخصیت امامان را در وجود پر برکت امام راحل، آفتاب عالمتاب عالم مشاهده کرده بودم. ای کاش روشنفکران ما اسلام را هر آنچه که هست به مردم معرفی کنند، نه چیزی به آن بیفزایند ونه از محتوای آن ذره ای بکاهند.

منابع تفسیر در یک نگاه به سه دسته نقلی، عقلی و علمی قسمت می‌شوند. منابع نقلی عبارت‌اند از: قرا ن کریم، روایات معصومان (علیهم‌السلام)، لغت و تاریخ. منابع عقلی هم شامل بدیهیات و مقدمات عقلی قطعی است. منابع علمی نیز شامل علوم تجربی و انسانی است. ماحصل کنش های دانشمندان ما بر این منابع استوار باشد نه اینکه رای خود را تفسیر کنند. امام فرمودند: اگر عالمی(دانشمندی) فساد کند عالمی (جهان، کره زمین) به فساد کشیده می شود". اسلام از منورالفکران غرب‌زده ضربه بسیار خورده و بر هیچ انسان آزاده و با فطرت، وجدان بیدار کتمان وپوشیده نیست. فکر ضعیف من می گوید حقیقت این است که، با وجود کدورت ها و نقدها، هاشمی رابطه خود را با رهبر عاشق ومعشوق و خویش را مرید ولایت فقیه می دانست وتا آخر پای رهبری وانقلاب ایستاد. با تشکر از اطاله کلام

 




عبدالکریم سروش     فلسفه     شورای عالی انقلاب فرهنگی                                
Reply
no
0
yes
0
1397/12/13 - 19:51

این دسته از افراد که متکی فهم و درک عقلی خودشون هستن و زور میزنن همه جهان رو با عقل خودشون قیاس کنن رو مولانا تشبیه میکنه به پای چوبی که تکیه گاه قابل ااعتمادی نیست و نمیشه با اون درست راه رفت.
پای استدلالیان چوبین بود

پای چوبین سخت بی تمکین بود.

no
0
yes
0
جانباز
1397/12/16 - 08:53
در رابطه با اظهارات سروش .
اظهارات ایشان هم نقص است وهم نقض .

. مقایسه دو مورد زمانی کامل ومنطقی است که هر دو از یک سنخ وجنس باشند.

کلمه خمینی نه # امام خمینی رحمت الله شخصیتی پیامبر گونه ,نه در مقایسه با شاهان که در شا"ن امام نیست .
شاه نه #طاغوت ودیکتاتور بی اراده تحت سلطه امریکا وشوروی واسراییل .
بعلاوه اظهارات وی شبیهه نظر یک انسا ن عادی است ,نه فیلسوفی ونویسنده.
مثلا" در مقام امام بگیم ,امام خمینی رحمت الله انسان روحانی پیامبر گونه ضد امپریالیسم ….و سوسیالیزم وهر چه ایسم پوشالی .
هر فرد گمنام که در اروپا زندگی می کند یک نظر ابتدایی وسطحی ارایه می کنه شبیهه سروش , با توجه به سواد ایشان ان گونه تعاریف
دفاع بد از یک شخصیت عالی وخو ب است.
اظهارات ایشان هم نقص است وهم نقض .
بالاخره چنین غیاث وادبیاتی در مورد امام راحل یک تعریف غریب و سبکی است .







نظری بگذارید
chapta

بدون ویرایش از شما
بیشتر...
آخرین اخبار
بیشتر...
معرفی کتاب

نقل مطالب سایت، فقط با ذکر منبع بلامانع است.

@ 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت(فاش نیوز)،محفوظ می باشد.