یکشنبه 12 اسفند 1397 , 11:35
فرهنگ ایثار و شهادت (۱)
بقا و پایداری نظام اسلامی محصول عوامل متعددی است که در دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن تجلی یافت و از علل پویایی و رشد انقلاب اسلامی در ایران، منطقه و جهان شد.
فاش نیوز - بقا و پایداری نظام اسلامی محصول عوامل متعددی است که در دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن تجلی یافت و از علل پویایی و رشد انقلاب اسلامی در ایران، منطقه و جهان شد. بیتردید مهمترین عنصری که در این رشد و شکوفایی مؤثر بود و توسط جوانان این مرز و بوم به دنیا عرضه شد فرهنگ ایثار و شهادت بود. واژه مقدسی که توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی در عرصههای جهانی موجب درخشش کشور در برپایی فرهنگی شد که منشأ الهی داشت. ملتهای آزاد جهان با تأسی و الگوگیری از این فرهنگ غنی به دنبال استقلال و آزادی بودند و در برپایی انقلابها و مقابله با مستبدین و جهانخواران حماسههای جاوید آفریدند.
حضرت امام خمینی(ره) میفرماید: «ملتی که شهادت برای او سعادت است پیروز است» و در فرازی دیگر میفرماید: «همین شهادتها پیروزی را بیمه میکند، همین شهادتها است که دشمن شما را رسوا میکند».
مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستادهای کنگره شهدای امور تربیتی فرمودند: «فرهنگ ایثار و شهادت در هر جامعهای عمومی و فراگیر شود، آن جامعه به پیش خواهد رفت و هرگز در آن توقف و یا عقبگرد وجود نخواهد داشت.
فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی برای اهداف بلندمدت و مشترک مردم و همه بشریت و این فرهنگ، درست در نقطه مقابل فرهنگ فردگرایی غربی است که همه چیز را برای خود و با محاسبه شخصی و مادی میسنجد».
توسعه و ترویج این فرهنگ سبب غنای فرهنگی کشور شده و اساسیترین محور پایداری و بقای کشور در برابر طوفانهای خانمان براندازی است که در سالهای اخیر جهان را به آشوب کشیده است.
مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهادی که وظیفه تدوین سیاتهای کلی نظام در موضوعات مختلف نظام برای ارائه به مقام معظم رهبری و تصویب ایشان را دارد، با بررسی جامع و طولانی مدت، در نهایت سیاست کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و ساماندهی امور ایثارگران را در 12 بند تهیه کرد و به تصویب رهبر معظم انقلاب رساند. در مقدمه این مصوبه آمده است: به منظور ترویج و تحکیم فرهنگ پایداری و ایثار و جهاد در کشور و تکریم و پاسداری از حق ایثارگران اعم از شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان و خانوادههای آنها و سهمی که در عزت، امنیت و اقتدار ملی و نظام اسلامی دارند، سیاستهای کلی نظام در این امور تعیین میگردد.
از بندهای مهمی که در این سیاستها میتوان به آن اشاره کرد و کمتر مورد توجه قرار میگیرد عبارتند از:
* اعتلا، ترویج تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و تفکر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور، منش و رفتار مردم و مسئولان و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعیفکننده آن.
* بسترسازی، ایجاد و توسعه ظرفیتهای لازم در رسانهها به ویژه صدا و سیما، نظام آموزشی کشور و دستگاههای فرهنگی هنری به منظور تحقق موارد فوق و ترویج اهداف، آرمانها، وصایا و آثار ایثارگران و ارائه الگوهای جهاد و حماسه و فداکاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه.
* تحقیق، شناسایی و ترویج مستمر عوامل تقویتکننده فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و مشارکت دستگاهها و ارکان نظام و لایههای مختلف اجتماعی در اجرای سیاستهای مربوط به ایثارگران.
* حفظ و ترویج آثار، ارزشها، حماسهها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزهها، یادمانها، نمادها و نشانهای جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراکز فرهنگی.
موارد فوق بخشی از سیاستهایی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات متعدد به تصویب رساند و با موافقت رهبری در تاریخ 26/11/89 ابلاغ شد.
بدیهی است ابلاغ این سیاستها به عنوان اسناد بالادستی برای نهاد قانونگذاری کشور و همه دستگاهای اجرایی الزامآور است و آنان باید در مجموعه قوانین و مقررات خود آن را لحاظ کرده و در عرصه اجرا، این سیاستها را به کار گیرند.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ملاک بررسی مصوبات در شورای نگهبان در تاریخ 31/5/91 چنین گفت: ملاک بررسی مصوبات در شورای نگهبان، موازین شرع مقدس، قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام است، ولی بحث کارشناسی باید در دولت و مجلس انجام گیرد و فرض شورای نگهبان هم این است که این کار کارشناسی در مجلس و دولت انجام میشود، مگر اینکه آنقدر مغایرت داشته باشد که طبیعتا شورای نگهبان هم در این شرایط از اختیارات خود استفاده میکند و اگر در این زمینه مغایرتی داشته باشد، ایراد میگیرد.
یوسف مجتهد
این روزها موضوع مذاکرات با دشمنان نظام همچون ماجرای حکمیت در صفین شباهت دارد هنگامی که سپاهیان پیروز امیر المومنین (ع) در شب لیله الهریر آماده بودند تا فردا جشن پیروزی برپا کنند با خدعه معاویه و عمروعاص مواجه شدند و جنگ برده را به مذاکرات کشاندند.
جالب است که تاریخ تکرار میشود و همانطور که در سپاه امیر المومنین (ع) دودستگی وجود داشت و باعث بروز مشکل حکمیت شد امروز نیز شاهدیم عده ای بدنبال مذاکره با دشمن هستند و موضوع حکمیت و ابوموسی اشعری مثال آیینه تمام قد تاریخ مقابل برجام و روحانی قرار گرفته است.
دو دستگی در سپاه حضرت امیر (ع) بعلت طرز تفکر آنان بود زیرا عده ای بدنبال ولایتمداری بودند و عده ای بدنبال غنیمت و ثروت اندوزی بنابراین گروه دوم برای خودداری از جنگ و آگاهی از فریب معاویه اما حضرت امیر (ع) را مجبور به پذیرش حکمیت کردند که هیچگونه برنامه مشخصی در حکمیت وجود نداشت.
خلاصه فرهنگ ایثار و شهادت را تبعیت از رهبر معظم انقلاب قرار دهیم تا همچون کوفیان بی وفا گرفتار دنیا پرستی و مذاکره با شیطان بزرگ و تکرار حکمیت در قرن بیست و یکم نشویم زیرا در مذهب شیعیان سنت پیامبران و معصومین (ع) عالیترین الگوی الهی میباشند لذا چنانچه از سنتها دور شویم بایستی عقب ماندگی و شکست را در برجام ها و سایر معاهدات خفت آمیز پذیرا باشیم.