شناسه خبر : 64306
دوشنبه 13 اسفند 1397 , 09:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سی‌ان‌بی‌سی:

اغلب مردم ایران هرگز از منافع برجام بهره‌مند نشدند


یک روزنامه آمریکایی، نسبت به سرنوشت دولت میانه‌رو روحانی ابراز نگرانی کرد.
در گزارش سی‌ان‌بی‌سی  آمده است: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اکنون در پی فروپاشی توافق با انتقادهای گسترده مواجه شده، شاهد اعتراض فزاینده روحانیون، نیروهای اصولگرا و ناامیدی عمومی است و همه اینها موفقیت او را در رأس دولت میانه‌رو تهدید می‌کند.
تحلیلگران می‌گویند روحانی به‌ویژه به دلیل بحران اقتصادی همراه با کاهش ارزش ریال که به مردم عادی ایران آسیب رسانده، در دوره دوم ریاست جمهوری خود آسیب‌پذیرتر از روسای جمهوری پیشین شده است. اگرچه چنین اتفاقی تنها یک‌مرتبه در تاریخ
40 ساله جمهوری اسلامی رخ داده، اما نارضایتی‌های عمومی که در ایران شنیده می‌شود، می‌تواند وقوع مجدد آن را محتمل کند.
قاسم ابهری که در خیابان‌های تهران کلاه و جوراب می‌فروشد، گفت: «اهمیتی نمی‌دهم که چه کسی در کاخ ریاست جمهوری است. یک روحانی، یک سرهنگ یا هر کس دیگری. ما به کسی نیاز داریم که فرصت‌های شغلی ایجاد کند و پدال ترمز افزایش قیمت‌ها را با همه توان فشار دهد.»
این برای روحانی که توانست در سال 2015 و پس از تنها 2 سال فعالیت به عنوان رئیس جمهوری توافق هسته‌ای و همزمان با آن تحسین ایرانی‌ها را به‌دست آورد، سقوط شدیدی محسوب می‌شود. طبق مفاد برجام، ایران با محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم در برابر لغو تحریم‌های اقتصادی موافقت کرد. اما عمده ایرانی‌ها هرگز از منافع این توافق بهره‌مند نشدند. اکنون ارزش ریال رو به کاهش گذاشته و به حدود 133هزار ریال در برابر یک دلار آمریکا رسیده است. در زمان توافق هسته‌ای هر دلار برابر با 32 هزار ریال بود. قیمت مواد غذایی همچون لوبیا، برنج و گوجه فرنگی در برخی موارد تا 238 درصد افزایش داشته است.
اصلاح‌طلبان که به‌دنبال تغییر سیاست ایران از داخل هستند، به شدت از روحانی به دلیل ناتوانی او در پایان دادن به حصر ناامید شده‌اند. در همین حال، روحانیون اصول‌گرا هم با تلاش‌های دولت روحانی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف مخالف هستند.
سعید لیلاز عضو حزب کارگزاران که قبلا گفته بود چوب خشک بهتر از روحانی می‌توانست اقتصاد را مدیریت کند، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: ممکن است ساختار کلی دولت تغییر کند.


 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi