شناسه خبر : 64321
دوشنبه 13 اسفند 1397 , 10:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برف بازی شرط و شروط دارد!

در دماهای پایین تر، افراد کارهای ذهنی خود را بهتر انجام می دهند. ورزش کردن در هوای سرد احساس بهتری به آدم می دهد و کارایی قلب را بهبود می بخشد.

فاش نیوز- خدایا سرده این پایین

از اون بالا تماشا کن

اگه میشه فقط گاهی،

خودت قلبامونو «ها» کن …!

کارشناس بهداشت و پیشگیری از بیماری ها: یک بار دیگر خداوند متعال در روزهای پایانی سال لطفش را شامل حال بندگان خود کرد و زمین را با سفیدی برف پوشاند  اما بارش برف همه راخوشحال نمی کند و دلشان پر می شود از نگرانی و غصه!

آنها که ناراحت می شوند نه از سر ناسپاسی است که بخاطر گرفتار شدن به شرایط سخت و سخت تر شدن شرایطشان است، آن هم در میان سوز و سردی هوای برفی که فوق العاده طاقت فرساست. در هوای سرد و خشک، اگر فردی پوشش مناسب نداشته باشد و از وسایل گرمایشی برخوردار نباشد دچار سرمازدگی و لرز شدید می گردد و یا به علت تغییر فشار هوا، سردرد گرفته و دردش تشدید می شود. آب ریزش بی امان از بینی و چشم و سرماخوردگی سخت که از علایم ساده رنج بردن از سرمای بعد از یک روز برفی است؛ لذا اگر ما روحیه گرفتن دست ناتوان های شهر و استان و کشورمان را داشته باشیم، آن وقت همه با هم از دیدن برف خوشحال می شویم.

در عین حال باید توجه داشته باشیم هوای سرد و برفی، بی علت خلق نشده است و برای انسان مزایایی دارد که چند علتش عبارتند از: در دماهای پایین تر، افراد کارهای ذهنی خود را بهتر انجام می دهند. یعنی کارکرد مغزی و شناختی شان بهتر عمل می کند. چربی های قهوه ای در هوای سرد فعال تر هستند. گفته می شود کسانی که شاخص توده بدنی کمی دارند (لاغرند و تناسب اندام دارند)چربی قهوه ای بیشتر دارند. افرادی که نسبت به گرده گل ها دارای آلرژی هستنددر هوای سرد از عوارض این بیماری بیشتر در آسایشند (آب ریزش بینی) اما باید مراقب عوامل حساسیتی مثل رشد قارچ ها بود که در فضای بسته بیشتر رشد می کنند زیرا این دسته از موجودات میکروسکوپی خودشان معضل مهمی در ایجاد بیماری به شمار می آیند. ورزش کردن در هوای سرد احساس بهتری به آدم می دهد و کارایی قلب را بهبود می بخشد. خوابیدن در هوای سرد کیف خاصی دارد و فرد راحت تر به خواب می رود. جذب ویتامینD  در سرما بیشتر است و باعث کاهش التهاب عضلات می شود به طوری که یک روش درمانی به اسم سرمادرمانی یا کرایوتراپی هم برای این مورد وجود دارد.

با این حال وقتی هوا سرد می شود و برودت هوا به زیر صفر می رسد و برف شروع به باریدن می کند مشکلاتی ایجاد می شود که همه را دچار دردسر می کند؛ هم فقیر ندار را؛ و هم دارا و ثروتمند را.

اینجاست که باید یک سری اصول مراقبتی را علاوه بر پوشیدن لباس مناسب و استفاده از وسایل گرمایشی ایمن، رعایت کنیم تا سلامتی ما در معرض خطر نیفتد. از جمله موارد ساده می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- سرد شدن هوا و بارش برف و یخ زدن زمین به دنبال خود لیز خوردن و شکستگی اندام ها را در پی دارد. پس سعی کنیم از تردد غیرضروری در معابر خودداری کنیم. نهایتاً موقع راه رفتن عجله نکنیم و هنگام خروج از خانه کفش مناسب بپوشیم.

2- در روزهای برفی بخاطر انعکاس نور  بنفش بیشتر از سطح برف افراد حساس، سریعتر دچار برف کوری می شوند. چشمشان قرمز شده و دیدشان کم می گردد . این افراد باید از عینک مناسب استفاده کنند.

3-هنگام تردد با ماشین خودمان  از ترمز به یکباره خودداری کنیم و از ایمن بود تایر ماشین ها مطمئن باشیم. این نکته عامل مهمی است برای جلوگیری از تصادفات و به تبع آن ایجاد مشکلات جسمی برای خودمان و دیگران.

4- در روزهای سرد و برفی احساس کرختی و منقبض شدن عضلات بیشتر حس می شود. در این روزها باید به ورزش و تحرک بدنی منظم توجه لازم را داشته باشیم. حتی گفته می شود از فرو بردن دست های خود در جیب کت و پالتو خودداری کنیم و به جای آن با حرکات چرخشی و مالشی دست های خود را روی هم حرکت دهیم.

5- در فصل سرما باید از فراورده هایی که ویتامین C ، D و E بیشتر دارند تغذیه کنیم. از خوردن مواد غذایی انرژی زا مثل تخم مرغ، ماهی و کشمش، نارنگی ... غافل نشویم. مواد قندی و کربوهیدرات کمتر مصرف کنیم. در تهیه هوای اتاقها و منازل دقت کنیم. برگ اکالیپتوس برای این مهم مناسب است و خوب است روزانه چند بار بخور این برگ هوای اتاق ها را تصفیه کند. از نوشیدنی های بدون کافین مثل دمنوش ها و جوشانده دارچین و زنجبیل استفاده کنید چون این ماده رگ ها را منقبض می کند و از گردش خون جلوگیری می نماید.

6- اساسا انسان به چند دلیل مهم احساس سرما می کند که ربطی به هوای سرد زمستانی ندارد. یعنی در بقیه فصول سال هم کمابیش احساس لرز و سرما او را آزار می دهد. ولی در این موقع از سال هوای سرد لرزیدنش را تشدید می کند. از جمله عوامل می توان به موارد کمبود آهن، کمبود تیروئید، پایین بودن قند خون، کمبود آب بدن و کمبود ویتامین B12 اشاره کرد. در این صورت حتما باید با یک پزشک حاذق مشورت کنیم.

7- آخرین نکته این که در فصول سرد سال و هوای برفی در شستن دست و صورت خود با آب ولرم کوتاهی نکنیم. سیستم ایمنی ما در فصل سرما کاهش می یابد. سرمای هوا باعث می شود در شستن دست ها تنبلی کنیم و دست های آلوده باعث انتقال ویروس ها و عوامل میکروسکوپی بیماریزا به بدن می شود. افراد ضعیف البنیه در این شرایط زودتر بیمارمی گردند.

در پایان مطلب برایتان آرزو سلامتی می کنم و امیدوارم در کنار خانواده فصل زمستانی با نشاط و خوبی را پشت سر گذاشته باشید و از امکان برخورداری از تفریحات سالم مناسب با فصل زمستان و روزهای برفی را تجربه کرده باشید. حداقل در کنار خانواده یک آدم برفی درست کنید.

تصاویرارسالی توسط دوستان از: روستای امیرآباد دشت زری شهرستان کوهرنگ، منطقه بازفت چهارمحال بختیاری، اطراف دهدشت، کوه های منگشت باغملک و بیابان های اطراف اراک

 

گزارش از جعفری

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi