شناسه خبر : 64348
سه شنبه 14 اسفند 1397 , 10:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نصب اِلمان فلزی گل لاله در مقتل الشهدا

میلاد کریمی، دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه از نصب المان فلزی گل لاله در مقتل الشهدا خبر داد و اظهار داشت: طرح ساماندهی مقتل الشهدای هویزه همواره جزو دغدغه‌های دست‌اندرکاران اداره این مکان مقدس بوده است و در طرح جامع یادمان که توسط ستاد مرکزی راهیان نور کشور طراحی و ابلاغ شده نیز مورد توجه ویژه واقع شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه بری و بلندمدت بودن اجرای کامل طرح جامع و ضرورت فضاسازی مطلوب جهت استفاده هر چه بیشتر زائران، اجرای طرح‌های فضاسازی و ساماندهی موقت و کوتاه مدت که منافاتی با طرح جامع نداشته باشد در دستور کار قرار گرفت و این موضوع با انتخاب برادر «بوعذار» به عنوان مدیر یادمان شتاب بیشتری گرفت.

نصب المان فلزی گل لاله در مقتل الشهدا

وی با بیان اینکه فاز اول این طرح با نصب تابلو روایت مقتل و المان فلزی هم اکنون اجرا شده است، افزود: در فاز اول این طرح، یک اِلمان فلزی گل لاله به عنوان نماد آشنای شهادت و از جان گذشتگی در قسمت مرکزی محل قتلگاه نصب و قرار است در فاز بعدی و با تخصیص بودجه لازم این طرح تکمیل شد.

کریمی درباره مشخصات فنی سازه نیز گفت: این المان با ارتفاع 5 متر و 40 سانتی متر توسط پرسنل واحد مهندسی یادمان به سرپرستی مهندس اسماعیل حاجی کوهمدانی که خودش از منسوبین شهدای مظلوم هویزه است، طراحی و در مدت سه هفته در کارگاه زیارتگاه اجرا شده است.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه اضافه کرد: ساقه و برگ‌های گل از جنس آهن و گلبرگ ها از جنس پلکسی گلاس است و علاوه بر تعبیه سیستم روشنایی در هشت گلبرگ اصلی، سازه اصلی بگونه‌ای طراحی شده که در برابر باد و باران و بادهای شدید منطقه از مقاومت لازم و همچنین قابلیت جابه جایی برخوردار باشد.

مسوول امور پژوهشی یادمان شهدای هویزه درباره مقتل الشهدای هویزه نیز گفت: مقتل الشهدای هویزه در واقع، لبه جلویی حماسه هویزه و عملیات نصر در روز 16 دی ماه 59 بوده است که شهید سید محمد حسین علم الهدی و پنج آر.پی.جی زن دیگر این عملیات پس از یک نبرد و مقاومت عاشورایی تن با تانک در این نقطه با گلوله مستقیم تانک یا کالیبر 50 تیربار تانک، مظلومانه به شهادت می‌رسند.

کریمی تصریح کرد: مقتل علاوه بر محل شهادت، محل تفحص پیکر شهیدان علم الهدی، سلحشور، غدیریان، دهش ور و دو شهید گمنام در 26 بهمن 1362 و یکی از محل‌های حتمی تانک تازی بعثی‌ها بر پیکر مطهر این شهدای مظلوم است که در فاصله 300 متری جنوب غرب محل فعلی یادمان شهدای هویزه قرار دارد و همواره مورد توجه و محل تجمع و روایتگری کاروان های راهیان نور است.

یادمان شهدای هویزه به عنوان اولین نقطه یادمانی دفاع مقدس، محل شهادت شهید علم الهدی و یاران عاشورایی‌اش در عملیات نصر (۱۶ دی ۵۹) است که در ۲۴ کیلومتری شهر هویزه و ۴۰ کیلومتری اهواز واقع است.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi