شناسه خبر : 64392
سه شنبه 20 فروردين 1398 , 16:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

میزگرد رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز (بخش پایانی)

در دو بخش پیشین نشست رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز، مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری مطرح شد و در این بخش درباره ماده ۳۸، بیمه تکمیلی، استخدام و سهمیه ها و طرح وزارتخانه شدن بنیاد صحبت شد.

فاش نیوز - در دو بخش پیشین نشست رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز، مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری مطرح شد و در این بخش درباره ماده 38، بیمه تکمیلی، استخدام و سهمیه ها صحبت شد.

در اینجا بخش پایانی این نشست که بیشتر به سخنان و توضیحات رئیس فراکسیون مجلس اختصاص دارد، تقدیم حضورتان می گردد.

حجت الاسلام حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس: ابتدا این را بگویم از اینکه به این جلسه آمدم، بسیار خوشحال هستم. خداوند توفیقات زیادی در طول زندگی به من داده است اما مهم ترین آنها حضور در جمع شماست و توفیق دیگر اینکه در کنار رزمنده‌ها اسیر و از آنها درس های فراوانی یاد گرفتم. همچنین یکی دیگر از الطافی که خداوند به من داده است این بود که مسئولیت فراکسیون ایثارگران مجلس دهم به من واگذار شده است و خدا را شاکر هستیم.

من یک مطلب را به جای اینکه از آخر بگویم از اول می گویم و آن این است که ما باید با هم متشکل شویم و شما هم به جای مشاور، رئیس ما باشید. شما مطالبتان را تایپ کنید و برای ما ارسال کنید. من هم در اینجا مطالب زیادی نوشته ام که بر مبنای آن باید به استاندار، شهردار و یا... مکاتبه کنیم تا حداقل به برخی از آنها عمل کنند.

ما وقتی که به فراکسیون ایثارگران مجلس آمدیم، فکر می کردیم هر کاری که بکنیم کسی توجهی نخواهد کرد. به قول آقای مجتهد، وقتی یک چیز را بنویسم، خیلی‌ها عمل می‌کنند. جهت اطلاع شما، اخیراً یک مورد مراجعه کننده داشتم که یک خانم ۸۰ ساله و همسر شهید بود.  او گفت: 38 سال است که از بنیاد حقوق گرفتم و نوه هم دارم اما حقوقم را در ماه‌های گذشته قطع کرده‌اند. در قباله او نوشته شده بود "صیغه ۹۹ ساله و مهریه هم عند المطالبه" است. ما می گوییم: وقتی در فقه اسلام عندالمطالبه است یعنی موضوع عقد دائمی است؛ اما آقایان به بخش دیگر موضوع توجه کرده و حقوقش را قطع کرده بودند. من به آنها گفتم: شما بنیاد شهید هستید و نباید به قانونی که متعلق به دوران طاغوت است، استناد کنید. پس از یک سال مباحثه، آقای شهیدی گفت: هر ماه مبلغی به او خواهیم داد اما من گفتم نه، باید حقوقش را بدهید و چون همسر شهید است، حقوق بدهید و صدقه سری نمی خواهد.

یک روز رفتم پیش ایشان (آقای شهیدی) و گفتم: شما دو تا منصب دارید؛ یکی ریاست بنیاد شهید و دیگری نمایندگی ولی فقیه و مهم تر اینکه معمم هستید. گفت: چه اجتهادی کنم؟ گفتم: اجتهاد بنده این است که صیغه۹۹ ساله یعنی اینکه عقد دائم است. گفت: حتماً حرف شما درست است. گفتم: نه، شما هم باید فکر کنید. اگر چه من می گویم که ۹۹ ساله و عندالمطالبه است، پس موضوع عقد دائم است. 

اتفاقاً آن پیرزن گفت: در این مورد از آقای مکارم هم نامه دارم و از کیف خود نامه ای بیرون آورد و به آقای شهیدی دادم و گفتم: ببینید در اینجا نوشته شده است که عندالمطالبه و عقد دائم است، شما چه می گویید؟ ایشان(شهیدی) پس از این موضوع، دستور داد که حقوقش را وصل کنند و بالاخره وصل شد. منظور این است که می خواهم بگویم تاثیر نشست ها و کارکردهای ما خود را نشان می دهد و بر این مبنا خوشبختانه از صبح که بیدار می شویم، تا ساعت ۹ شب مشغول به کار هستیم. اما خواهش من این است که شما به جای اینکه به ما مشاوره بدهید، مطالبتان را تایپ کرده و به ما بدهید تا بر مبنای آن با مسئولان و مدیران دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها نامه‌نگاری و از طریق فراکسیون ایثارگران مطالبات را پیگیری کنیم. محدودیتی هم ندارد و هرچه به ذهنتان رسید، ارسال کنید. پس شما از این به بعد شروع به تایپ کردن نامه در مورد هرچه که به ذهنتان می رسد بکنید تا با این کار مسئولان را به جنب و جوش بیاندازیم.

50 حکم ایثارگری مجلس دهم

نکته بعدی این است که فرمایش شما مبنی بر اینکه این مجلس از بدترین مجالس هست صحیح نیست، بلکه به نظر من یکی از بهترین مجالس جمهوری اسلامی مجلس دهم است. متاسفانه هر جا که ما کم آوردیم نباید آن را توجیه کنیم. شاید بنده بی عرضه بودم  که بعد از سه سال شما را برای اولین بار می بینم والا ما در قانون برنامه ششم توسعه ۵۰ حکم و ماده برای ایثارگران آورده‌ایم.


مجتهد: حاج آقا! مجلس نهم آنها را  نوشت و مجلس دهم  آنها را تصویب کرد.

نوروزی: نه، برنامه ششم توسعه را ما نوشتیم (در مجلس دهم نوشته شده است) این را باید بگویم که برنامه ششم توسعه را آقای روحانی در شش برگ نوشته بود و این که الان می‌بینید ۴۰۰ صفحه و منسجم شده، احکام آن متعلق به برنامه ششم توسعه است.
در کنار آن قانون برنامه تنظیم یک و دو است که هرکدام ۳۰ تا ۴۰ حکم دارد و به طور مثال، من خودم چند روز قبل  معامله ای انجام دادم و به طرف گفتم که  فکر می کنم شما نباید از من مالیات بگیرید، اما  پاسخ داد نه، باید بگیرم. اما وقتی پول را پرداخت کردم دیدم قانون تصریح کرده است که جانباز از پرداخت مالیات معاف است، اما هنوز هم وقت نکردم که به او بگویم که بیخودی از من پول گرفته است.
این است که ما باید به قوانین دقت کنیم. بنابر این شما در این قانون توسعه دقت کنید که احکام بسیار خوبی آورده شده است اما در پیگیری آنها بی‌دقت هستیم.
مثلا مادر مکاتباتی که با آقای محمودزاده در تامین اجتماعی نیروهای مسلح داشتیم قرار شد او را به مجلس دعوت کنیم که تاکنون میسر نشده است.


اما و اگر های ماده 38

اما در مورد ماده ۳۸ باید بگویم یک مقدار ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و در سراسر کشور سلیقه ای عمل می شود، اگر چه بعد از استان اردبیل (که به صورت پایلوت اجرایی شد) دیگر در همه جای ایران اجرایی شده است.
شما ببینید طرف یک بسیجی است و چیزی ندارد بخورد، وقتی به او اطلاع داده می شود برو توی نوبت، می رود پیش نماینده مجلس و برای خود کانالی می زند. ببینید یک مقداری خود ما جانبازان هم به یکدیگر ظلم می کنیم. این را باید بگویم که دوست عزیز تو چند تا حقوق می گیری، ولی آن بسیجی که در روستای دور افتاده زندگی می کند و اطلاعی از قانون ندارد فقط یک حقوق دریافت می کند. بنابر این چه گناهی دارد که نتواند از ماده ۳۸ استفاده کند. به طور مثال نماینده جانبازی که در مجلس حضور دارید و علاوه بر حقوق ماهی ۴ تا ۵ میلیون تومان، چرا از ماده 38 هم حقوق می گیری؟ منظور این است که خود ما این ظلم ها را به یکدیگر روا می داریم.

مجتهد: به نظرم نباید به خواص جامعه ایثارگری ورود پیدا کنیم چون اگر ورود کنیم، باید به نماینده و سردار و غیره ورود کنیم. به این خاطر ما فقط به عموم بپردازیم تا بتوانیم خواسته ها و مطالبات جامعه ایثارگری را محقق کنیم.


نوروزی: می خواهم بگویم که به طور مثال برقراری حقوق معسران متعلق به برنامه ششم توسعه است و الحمدلله اجرایی شده است؛ اگر هم در مورد ماده ۳۸ در نیروهای مسلح عمل نمی شود باید نامه بزنیم تا نواقص برطرف شود.
عرض کنم در مورد موضوع "حق پرستاری جانبازان قطع نخاعی" و ادغام آن در حقوق ها برخی نواقص در ماده ۳۸ وجود دارد و سایر مسائل را تایپ یا درفلش به دفتر تحویل دهید تا ما موارد را پیگیری کنیم.
شما خواهش می کنم که این موضوع را در نظر بگیرید که من و شما نباید فقط این وظیفه را داشته باشیم که جزو انحصارگرها باشیم، بلکه خواهش من از شما این است که جانبازان را روی اصل دفاع از انقلاب و ایران تشویق کنید چرا که در این صورت قلم آنها بسیار موثر خواهد بود.
عرض کنم در مورد این موضوع که گفته می شود مشکل اصلی اجرای قانون است باید بگویم هر طور شده قانون را (چه قانون قبل و چه قانون برنامه ششم و قانون خدمات رسانی به ایثارگران) را در گوش مسئولان بکنیم و در این صورت بسیاری از مسائل با نامه‌ نگاری حل خواهد شد (حداقل ۵۰%)  اگر چه حتی اگر 50 درصد هم حل شود ما باز هم خیلی موفق خواهیم بود.


واگذاری بیمه تکمیلی به بنیاد شهید

در مورد درمان هم باید بگویم ما در این مورد اخیر قانون واگذاری بیمه تکمیلی به بنیاد شهید را به تصویب رساندیم. اگر چه قانون کم نداریم ولی مجری کم داریم و همانطوری که در فرمایشاتتان گفتید باید یک فکری برای این موضوع بکنیم. به طور مثال شما اشکالاتی در نحوه مدیریت آقای زریبافان دهقان و شهیدی داشتید. در این خصوص باید بگوبم متاسفانه هر رئیس جمهوری بر اساس مذاق خود با موضوع ایثارگران بازی کرده است و افراد را بر اساس میل و سلیقه خود به ریاست بنیاد منصوب کرده است. به طور مثال، خاتمی، دهقان، احمدی نژاد، زریبافان و آقای روحانی، شهیدی را به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرده اند
اما در نهایت برای این موضوع باید فکری بکنیم.

در رابطه با درمان ایثارگران مستحضر هستید که مشکلات فراوانی داریم. این را هم بگویم که آقای سلیمی نماینده محلات می‌گفت وقتی آقای شهیدی به ریاست بنیاد شهید رسید، خواهرزاده ای داشت که می خواست به او دکه ای بدهد. به گفته آقای سلیمی همین آقا دو سال قبل ماشین 300 میلیونی زیر پایش بود که الان شاید به مبلغ یک میلیارد تومان رسیده است.

مجتهد: به اسم طرح تکا 50میلیارد تومان بردند و معلوم نیست چکار کردند.

نوروزی: یعنی وقتی این آقایان می آیند و افراد ناآگاه و زراندوز را منصوب می‌کنند مشکلات فعلی مانند بیمه، درمان و غیره به وجود می آید. والله در طول قانونگذاری در ایران، قانونی نداریم که طی ۱۰ روز کلید بخورد و در مجلس رای بیاورد و به کمیسیون برود و در شورای نگهبان هم به تصویب برسد. واگذاری بیمه تکمیلی به بنیاد شهید ظرف همین ۱۰ روز در مجلس به تصویب رسید و این موضوع در تاریخ قانونگذاری در یکصد سال اخیر بی سابقه است.

مجتهد: حاج اما موضوع داشت تبدیل به بحران می‌شد.

نوروزی: آنها(مسئولان)نمی‌فهمیدند ما در مجلس این کار( طرح بیمه تکمیلی)را ارائه و تصویب کردیم. آنها از بحران و تظاهرات و غیره خوششان می‌آید و گویا غرض و مرضی دارند. متاسفانه پیدایش همه این بحران ها (مانند گرانی گوشت، دلار و غیره) دست خودشان است، چرا که برخی سعی می‌کنند هر طور که شده کشور را به هم بریزند. در حالی که ما موضوع گوشت را هشت ماه تا یکسال قبل به دولت گوشزد کرده بودیم.

اما در مورد موضوع درمان باید دقت بیشتری به خرج بدهیم و نامه‌نگاری خود را با مسئولان بیشتر و پیشنهادات را به دولت و بنیاد منتقل کنیم.

ساقی: در این ارتباط، کارت الکترونیکی درمان می تواند یک طرح بسیار مهمی برای جامعه ایثارگری باشد.


نوروزی: من یادداشت می‌کنم که در این مورد یک جلسه بگذاریم. امیدواریم به نحو ظریفی با نامه نگاری با بنیاد، بیمه دی، ریاست جمهوری و سایر مسئولان، موضوع را پیگیری کنیم. حق گرفتنی است و دادنی نیست. متاسفانه برخی از مسئولان وضعیت ایثارگران را به درستی درک نمی کنند.

استخدام فرزندان ایثارگران

در مورد موضوع استخدام فرزندان ایثارگران باید نامه ای به همه شهرداریها، وزیر کشور، استانداری‌ها و سایر ادارات وابسته ارسال کنیم. اگرچه وزارت آموزش و پرورش به این مصوبه عمل می‌کند اما باید سوال شود که چرا به قانون استخدامی ایثارگران عمل نمی شود. در مورد صندوق اشتغال ایثارگران هم باید به دولت کمک و در این خصوص با ۳۱ استاندار کشور نامه‌نگاری کنیم مبنی بر اینکه  تاکنون چقدر اشتغال ایجاد کرده اند. این در حالی است که برای کمیته امداد سهمیه اشتغال اختصاص داده شده است، اما برای ایثارگران از سرفصل های اشتغال زایی هنوز سهمیه ای اختصاص نیافته است. هر چند که باید اصلاحی  در قانون صورت بگیرد، در مورد استانداری ها باید از آنها سوال شود که چه تعداد از فرزندان شهدا و ایثارگران را به کار گرفته اند.

سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور

در مورد شهریه ها و به خصوص سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور، هنوز دولت به طور رسمی به وعده خود عمل نکرده است و ما پیگیر این موضوع هستیم. اگرچه سهمیه ها در قانون اعمال شده است. اما ما یک تمام شهریه (شهریه کامل) داریم که متأسفانه به آن عمل نمی‌شود. در مورد مسکن ایثارگران باید بگویم یکی از مشکلات این است که بنیاد از 20 سال قبل تاکنون به سوی اداری شدن سوق پیدا کرده است. اگر چه مسئولان بنیاد در مرکز هستند، اما باید از فرزندان ایثارگران منطقه انتخاب و منصوب شوند، ولی متاسفانه به این قانون عمل نمی شود؛ هر چند که مسئولان بهتر از ما این آمار را دارند.

بر این اساس می‌بینید فلانی از کرج می آید و رئیس بنیاد اسلامشهر می شود و هفته ای یک بار گزینشی دور هم جمع شده و به خانه افراد خاصی می روند، اما اگر فرزندان همان منطقه باشند اینطور نخواهد شد که طی یک سال به خانواده ای چهار بار سر بزنند و به دیگری سال ها هم سر نزنند. بنابراین باید نامه‌ای ارسال و از بنیادشهید خواسته شود که مسئولان را از خود ایثارگران منطقه انتخاب و منصوب کنند.
عرض کنم که به طور مثال بنیاد شهید در شهرستان پرند چند هکتار زمین گرفته است، اما ظاهرا یا موضوع را  فراموش کرده است یا اینکه به نام خانواده شهدا زمین ها را تصاحب کرده اما  نمی خواهد به آنها  بدهد. در حالی که در مقوله مسکن، سازمان بهزیستی با مسکن مهر قرارداد بسته است تا هزار واحد از آنها بگیرد. در صورتی که بنیاد شهید می توانست این کار را بکند، یعنی همین آقای شهیدی در جلسه هیئت دولت که حضور دارد می تواند امضای لازم را از آقای اسلامی(وزیر مسکن) بگیرد.

به هر صورت ما به دو صورت می توانیم با شما(ایثارگران) همکاری کنیم، اول اینکه از سراسر ایران ایثارگران مشکلات خود را برای ما بفرستند و ما هم با ارسال به دستگاه های ذیربط، آنها را پیگیری کنیم. دوم اینکه به صورت کلی در مورد مسائلی از قبیل مسکن، اشتغال و غیره ورود کنیم. تذکری را هم در اینجا یادداشت کردم که به رئیس‌جمهور بدهم و آن اینکه کمبودهای قانونی را احصاء و بر مبنای آن دستوراتی برای اجرا داده شود.

طرح وزارتخانه شدن بنیاد

در مورد ماده ۱۶ باید یک طرح آماده شود که به صورت دو فوریتی باشد. آقای یاوند عباسی در این مورد کمک بسیاری به ما کرده است.

مجتهد: من بسیار اصرار داشتم که (ایشان) معاون حقوقی بنیاد شهید شود چون هم ارتباطاتش با ایثارگران خوب است و هم اینکه اطلاعات بسیار جامع و کاملی از جامعه ایثارگری دارد، اما متاسفانه ایشان را در جلسات بنیاد راه نمی دهند و به او زنگ می زنند که به جلسات نیاید.

نوروزی: می خواهم در  مورد مطلبی که در اینجا نوشتم با شما مشورت کنم و آن طرحی است که در مورد وزارتخانه شدن بنیاد پیشنهاد داده‌ام و آقای ابوترابی نماینده نجف آباد و فرزند شهید در کنار آن، شورایی شدن را در استان‌ها پیشنهاد داده است.

مجتهد: اکثریت ایثارگران(93درصد) با وزارتخانه شدن موافق اند اما با شورایی و انتخاب شدن مسئولان توسط ایثارگران موافق نیستند چرا که باعث دعوا و اختلاف در جامعه ایثارگری خواهد شد.

ساقی: ما در سایت فاش نیوز برای این موضوع پرونده تشکیل داده ایم و نظرات موافقان و مخالفان را منعکس منعکس می کنیم. در این خصوص چند محور عمده در مخالفت با وزارتخانه شدن وجود دارد. 1- دلایلی که به خاطر آن تاکنون این موضوع مطرح نشده است. 2- در گذشته ایثارگران تعدادشان خیلی بیشتر از حالا بود. بنا بر این این طور برداشت می شود که به خاطر این است که مسئولان دستشان باز باشد و محدودیت ها برداشته شود.

نوروزی: ما با وزارت شدن بنیاد می توانیم از وزیر سوال کنیم و یا او را استیضاح کنیم. بنابر این در کل، آن را طرح خوبی می دانیم. اما در مورد شورایی شدن، به قول آقای مجتهد این طرح ممکن است در بین ایثارگران اختلاف و درگیری هایی بوجود بیاورد و من هم موافق طرح نیستم.

مجتهد: الان یک عده می خواهند فرزندان شهدا را در مقابل فرزندان جانبازان قرار دهند؛ نمی‌دانم چقدر به این قضیه اشراف کامل دارید؟

نوروزی: به طور مثال طرح بیمه تکمیلی را که اخیراً نوشتیم و کمیسیون هم تصویب کرد، آقای مفتح آخر وقت رفته بود پیش تایپیست و گفته بود این متن را اضافه کنید "و همچنین نوه ها و نوادگان شهدا را " موضوع برای رأی گیری به صحن علنی مجلس ارجاع شد. من به خاطر اینکه بودجه آن بالا نرود و دولت گیر ندهد، با مراجعه به هیئت رئیسه گفتم که اصلاً این متن در طرح کمیسیون نبوده است؛ بنابر این در صحن خوانده نشد. هر چند که در سایت ها شایع شده بود که حاج آقا نوروزی با این موضوع مخالفت کرده است و بر این اساس  ۱۰ نفر از فرزندان شهید در مجلس، در مقابل من جبهه گرفتند.

آنها گفتند در این قانون حق نوه های شهدا را هوا کردید! پس ما هم در مقابل، فلان و فلان می‌کنیم. در مورد جریان سهمیه ها هم همین طور است. ما گفتیم که حداقل پنج درصد از سهمیه زیر ۲۵ درصد داده شود آما متاسفانه در مقابل جبهه گرفتند و در کمیسیون آبروی ما را بردند و دو بار در قانون برنامه ششم توسعه آقای امیرآبادی به اشتباه متن را قرائت کرد و موضوع در کمیسیون هوا شد. منظور این است که از این گونه مشکلات هم در مجلس داریم.
 


ساقی: داشتیم در مورد معایب وزارتخانه شدن بنیاد صحبت می‌کردیم، 1- بنیاد فعلی به نسبت وزارتخانه، قدرت و امکانات بسیار زیادتری دارد. 2- وزارتخانه یک بودجه مشخص و محدود خواهد داشت.

مجتهد: تنها نکته ای که آقایان بنیادی ها به آن ورود می‌کنند این است که می گویند چون حضرت آقا در بحث تجمیع، نهادی بودن بنیاد را پدیرفته اند، آن را قبول دارند. اما به نظر ما اگر بنیاد مدیریت انقلابی داشت ما الان این همه مشکلات را نداشتیم.

نوروزی: اما وقتی رییس بنیاد یک وزیر باشد می‌توان در مورد بودجه و سایر موارد از او سوال کرد و جواب خواست ولی به شیوه فعلی نمی‌توانیم چیزی بگوییم. بحث این است که به شیوه فعلی نمی توان در مجلس اقدامی کرد.

مجتهد: اگر وزارتخانه باشد، مجلس هم به راحتی می تواند با بنیادشهید تعامل کند.

نوروزی: وقتی رییس بنیاد یک وزیر باشد می توان او را استیضاح کرد و از او سوال پرسید و یا تذکر داد و یک کمیسیون پشت او خواهد ایستاد.

ساقی: اگر وزارتخانه شود آن وقت موضوع سیاسی می‌شود و سلایق سیاسی بر روی کارها تأثیرگذار خواهد بود.

نوروزی: به نظر من هر سلیقه ای که باشد باید به نمایندگان ملت توجه داشته باشند.

ابوطالبی: آقایان قبل از اینکه کاری انجام دهند (مانند قضیه ساماندهی گلزار شهدا که اخیراً آقا به آن هم اشاره ای داشتند نشود) باید استمزاجی کنند، چرا که مسائل تخصصی در دستگاه دولتی یک امر دائمی است اما در بنیاد شهید (که برای جامعه ایثارگری نسبت به سایر دستگاه ها امری معنوی است) موضوع فرق می کند و به صورت نهادی پیش‌بینی شده است.

پس باید بر این موضوع نظارت و حضور کافی داشته باشند. این است که وزارت شدن بنیاد شهید جای تامل بسیاری دارد و نبایستی به راحتی زیر بار این قضیه بروید چرا که فردا خودتان به مشکل برخواهید خورد. بالاخره از قرائن و شواهد می توان فهمید که قضیه چیست؟ به طور مثال حضرت آقا قبلاً هم در مورد مزار شهدا تذکراتی بیان فرموده بودند اما آخر کار وقتی دیدند کسی گوش نمی کند آن سخنان را ایراد فرمودند. منظور ما این است قبل از اینکه مجلس بخواهد کاری بکند استمزاجی از موضوع شود و با دفتر آقا تماس گرفته شود.

نوروزی: ما این طرح را یک سال قبل ارائه کردیم و به کمیسیون مربوطه رفته است.

ابوطالبی: اگر همین موضوع شفاف‌سازی در بنیاد شهید اجرایی شود یک مقدار از مشکلات کاسته خواهد شد.

نوروزی: وقتی سازمان است نمی شود سوال کرد، اما اگر دولتی باشد حقوق و شفافیت، بیشتر مشخص خواهد بود و ما در این خصوص طرح خود را داده ایم.

مجتهد: حضرت آقا واقعاً حساسیت زیادی در مورد این موضوع دارند که بنیاد همچنان باید ویژه بماند. در بحث های دیگر مربوط به بنیاد شهید هم همین‌طور است. بنابراین باید سوال شود که حضرت آقا بر نهادی بودن بنیاد تأکید دارند یا نه.

نوروزی: طرح اختصاص یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگان در کمیسیون مطرح است؛ همچنین طرح بررسی مدارک جانبازان اعصاب و روان در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است. ما معتقدیم در مورد هر قانونی که بتوانیم به درستی بر روی آن کار کنیم رأی خواهد آورد. در مورد قانون خدمات رسانی به ایثارگران قصد داریم آیین‌نامه‌های آن نوشته شود. راهبرد اصلی نمایندگان ایثارگر ورود بدون روزمره گی است. این است که هر چه بتوان نمایندگان را توجیه کرد، مسلماً به جامعه ایثارگری کمک بیشتری خواهد شد. در رابطه با مشکلات بنیاد در حال حاضر باید به آقای شهیدی کمک کرد، چرا که ایشان منصوب مقام معظم رهبری هستند و باید به او کمک شود.

در رابطه با رزمندگان زیر ۲۵ درصد امتیازات زیادی از سوی قانون برای آنها در نظر گرفته شده  و ۱۲ مورد در خصوص حق و حقوق آنها در برنامه ششم توسعه ذکر شده است.
در مورد اعطای وام مسکن هنوز لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی نشده است، به عنوان فراکسیون ایثارگران سعی می‌کنیم کمبودها را به مسئولان و دستگاهها منعکس کنیم؛ همچنین در خصوص لزوم نشر، گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت به رئیس جمهور نامه نوشته است، گرچه اگر لازم باشد باید دو مرتبه دیگر هم نوشته شود.
در خصوص بحث سهمیه علمی فرزندان ایثارگران، خوشبختانه سهمیه ۵ درصد در کنار ۲۵ درصدی وجود دارد. در مورد فعالیت اقتصادی بنیاد متاسفانه مجلس هیچ نظارتی بر آن ندارد.
اما این که برخی مدیران بنیاد شهید حقوق بالایی می‌گیرند این است که بنیاد یک نهاد است، هر چند که قانون خدمات کشوری می گوید حقوق هر مدیر باید حداکثر هفت برابری باشد و اگر بیش از این باشد خلاف قانون است.
مجتهد: متاسفانه سازمان های اقتصادی بنیاد زیان‌ده هستند؛ اگر عملکرد آنها بالا باشد انسان دلش نمی سوزد، اما متاسفانه در حال ورشکستگی هستند.
نوروزی: بحث ما تمام است، عرض ما این است که یک مقدار به ما کمک کنید و اگر سربرگ خواستید برای شما ارسال خواهد شد، فقط مطالب را آماده کنید تا در سیکل مطالبه‌گری قرار دهیم و به نتیجه‌ای برسانیم. همه جمع بندی این جلسه این است که اگر ما بتوانیم حتی مشکل یک جانباز را حل و فصل کنیم در این صورت  موفق خواهیم بود.
من می دانم اگر پشتیبانی و کمک کنید ۵۰ درصد از مشکلات جامعه ایثارگری برطرف خواهد شد. خوشبختانه بسیاری از مسئولان می خواهند کاری بکنند اما بلد نیستند چکار کنند.

من خودم با اینکه آزاده و مدیر یک موسسه بودم درک نمی کردم که یک جانباز چه می‌گوید، اما امروز که در میان ایثارگران کار می‌کنیم می‌بینم اگر حتی دهها نیرو را هم استخدام کنیم باز هم نیاز بیشتری خواهد بود. بنا بر این اگر مسئولان توجیه شوند و بدانند که ایثارگران چقدر مفید هستند مشکلات حل خواهد شد.

بنابراین اگر حتی ما شما را فراموش کردیم شما ما را فراموش نکنید؛ چرا که غرض و مرضی وجود ندارد و واقعا جلسه خوبی بود. و الحمدلله رب العالمین

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام خداقوت خسته نباشیدخداعزت خیرتون بده مارزمندگان دفاع مقدس فراموش شدگان امواج انفجاری رایادآورید
سلام رزمندگان بازنشسته بهمن در استراب ونگرانی هستن لطفا حاجی مارا باز گردانید خدا بهتون خیر بده رزمنده داوطلب
سلام.نمایندگان محترم مجلس.جناب حاج آقامجتهد.فاش نیوزگرامی چراکسی پیگبرماده 38جانبازان انقلاب نیست.!؟گناه ماچیست که حالت اشتغال بگیربنیادباحکم ازکارافتادگی کلی همانندتمام جانبازان هستیم اماازماده 38محرومیم؟!بکجابایدمراجعه کنیم.کیست مارایاری کند؟
جناب آقای دکتر نوروزی
رئیس محترم فراکسیون ایثارگران
با سلام و احترام، ضمن تشکر و قدر دانی از همه زحمات و پیگیری های جنابعالی، همانگونه که مستحضرید طی سالهای گذاشته جهت برقراری کمک معیشت ایثارگران کم درآمد، بیش از هزاران پرونده جهت رزمندگان و جانبازان زیر25% در امورایثارگران ارتش وسپاه تشکیل و کلیه مدارک و مستندات مربوطه تکمیل گردیده است، لیکن به دلیل عدم تامین اعتبار تا کنون حقوق مربوطه برقرار نشده است .
لذا خواهشمند است با توجه به اینکه مقرر گردیده است پرداخت کمک معیشت جانبازان زیر25% در سال 98 به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد، ترتیبی اتخاذ فرمایید که حقوق کلیه ایثارگران واجد شرایط در پایان " اسفند "ماه سال جاری برقرار و پرداخت گردد، که در سال 98 امکان پرداخت حقوق از سوی بنیاد وجود داشته باشد و جانبازان مجددا مجبور به تکمیل پرونده مجدد نباشند و با عزت و احترام حقوقشان پرداخت شود .
ریشه اصلی همه فساد ها و تبعیض های موجود در بنیاد ، همین ساختار غیر تخصصی و نوع مدیریت هیاتی و به تصور برخی نوع معنوی آن است. درحالیکه هیچ انسانی معصوم نیست و به همین خاطر همه دستگاهها باید نظارت و کنترل داشته باشند.
راه حل نیز تبدیل آن به یک وزارتخانه تخصصی متناسب با شرایط همه ایثارگران است که درآن عدالت و انصاف دیده شود .
سلام.من.برادرشهیدعلیرضااسدی.در۶۰تا۶۲و۶۲تا۶۴.یکی.درکردستان.دیکری درجنوب.کشور بآموزشی.۲۴مآه.کسرکردن.۱۷مآه.ایثارکارکنان.ماه دوبرادران خوردیم یک وجب خآک رازدست ندادیم. ولی شما ازرهبری.تانماینده.مردوم.درمجلس.قسم.خدا خوردین.۳۵.سال.حق.وحقوق.مآه.خورده.شود.خداخداخدا هست. کشورها دیکررا حساب کنیم. هروزباید۴چهاردولار به سربازجنک بدید. تشکر
با سلام و عرض ادب خدمت حاج آقا نوروزی رئیس محترم فراکسیون ایثارگران مجلس و سایر دوستان که همواره زحمت می کشید و پیگیر قوانین ایثارگران و همچنین ضمانت بر اجرای قوانین توسط دستگاه ها خدا قوت نکته در مورد ماده 38 شخصا با پیگیری هایی که از ایثارگران سپاه دفتر سردار شریفی کرده ام متاسفانه کم لطفی می کنند و جانبازان را سنگ قلاب می کنند و می گویند حقوقی که بنیاد دارد پرداخت می کند ماده 38 اعمال شده در صورتی که اجرای ماده 38 همطراز کادر ثابت با دو درجه بالاتر می باشد حقوقی که بنیاد پرداخت می کند و ماده 38 هم اعمال شده دومیلیون و سیصد می باشد این چه اعمال شدنی است که نصف حقوق یک فرد کادر سپاه هم نیست حکم هم که به جانباز نمی دهند با بنیاد دستشان توی یک کاسته است و الا چه دلیلی دارد که حکم را به جانباز نمی دهند اگر دلیل دیگری دارد بفرمایید این یک نمونه از پیگیری ها بود که بنده شخصا انجام دادم و نتیجه ای حاصل نشد خواهش حقیر از شما زحمت کشان آقای مجتهد عزیز آقای ساقی و سایر دوستان که اشراف به قوانین دارید از سپاه بخواهید حکم حقوقی جانبازان حالت اشتغال که ادعا می کنند ماده 38 برایشان اعمال شده است را بدهند اگر راست می گویند جدیدا بنیاد برای اکثر جانبازان داخل فیش حقوقی اعمال ماده 38 آمد ولی گویا بنیاد با سپاه هر در دستشان توی یه کاسه است جانبازان را دنبال نخود سیاه می فرستند. خیلی ممنون که پیگیری می کنید خدا نگهدار شما جانباز و رزمنده حالت اشتغال .
من نمونه حکم های سپاه رو دیدم انقدر که شما فکر می کنید بالاتر نیست
برخی از نمایندگان به فکر بیمه درمانی نوه شهید هم هستند !
درحالیکه رزمنده وطن با سالها حضور در جبهه و دهها اسیب حتی از یک دفترچه درمان محروم است!
واقعا مقصر کیست؟
آقای دکتر نوروزی چرا این را به آقای مفتح نگفتید؟
چون برایشان سودی ندارد!!!!!اینا کاری را انجام میدهند که خودشان هم منتقع شوند!!!!! قانون خدمت رسانی به ایثارگران 4سال است که تصویب شده پس چرا برایه اجرایی شدن آن که قانون شده ولازم الاجراست چرا یقه پاره نمیکنند و در مجلس ندای وای مصیبتا از اینهمه ظلم به رزمندگان سر نمیدهند
با عرض سلام و خسته نباشید به حاج آقا نوروزی
حاج آقا فصل نقل و انتقالات نزدیک است ، خواهشا تا دیر نشده مصوبه دیوان عدالت اداری را با هماهنگی حاج آقا رئیسی ابطال کنید ، تا فرزندان جانبازان بتوانند مثل گذشته از ماموریت آموزشی استفاده کنند. خدا خیرتون بده .
عرض سلام وادب از حاج اقا مجتهد انتظار بیشتری داشتیم. چرا در میزگرد با حاج اقا نوروزی از حق وحقوق فرزندان شهدا هیچ حرفی نزدید بیمه تکمیلی فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل شون چرا لغو کردن بخدا ماهم ایثارگریم بدبختیهای که ما کشیدیم و داریم میکشیم حساب نیست هم از خودی میخوریم هم از دیگران حاج اقا مجتهد شما به عنوان مدافع ایثارگران و تریبونی که در اختیار داری مسئول هستی ان دنیا باید جواب شهدا رو بدهی ....
اینگونه قضاوتها جیگرم رو میسوزنه چرا کسی که همدرد خودمان هست اینگونه حرف بزنه مگه به ما چی دادن یه عده دارن میسوزن من خودم با مدرک تحصیلی فوق دیپلم خدمتگذار مدرسه هستم این هست جایگاه فرزند شهید متاسفام
به نظر شما بیمه تکمیلی نوه شهید در اولویت هست و یا رزمنده ؟
حقیرجانبازبازنشسته آموزش وپرورشم درمورخه۹۴/۰۷/۰۲متاسفانه باوجودمشکلات بسیاردرمانی ومالی بنیا تبصره۲ماده۳۹ را اجرا نمی کند وگناه ما چیست کبامشکلات عدیده باخالص دریافتی ۲میلیون و۷۰۰تومان وفقط حق پرستاری ازبنیاد چه ظلمی باتوجه به تعددمراجعات به تهران ازبجنورد وبلعکس بدون پرداخت دیناری هزینه اعزام وتامین بسیاری ازداروهای نایاب آزاد بدون محاسبه بیمه و...اگرهنوز برای ارزشها ووجودجانبازان شانی قائلید مارادریابید گرچه ده هابارخواستم فقط ۵دقیقه آقای شهیدی بی خبرازوضعیت امثال حقیررا آگاه کنم ولی دریغ گویا خود مقام عظمای ولایت راحتتر میشود ملاقات کرد تا حضرت شهیدی. گویا بای بی توجهی ایشان رابه خدا وروزقیامت واگذارکنیم. الله واعلم.
کدجانبازی 0902004523 جانبازشیمیائی۷۰درصدیزدانی
حرف زدن آسان است !!!!! چرا حرفی از 30درصد شهریه رزمندگان و وام مسکن رزمندگان و.........نشد ؟چون خودتان جانباز هستید واگر رزمنده بسیجی 47 ماه سابقه بودید درخواستها وصحبتهایتان فرق میکرد!!!!!!سند راهبردی خدمت رسانی پس از 4سال چه شد؟چرا آنها رو مطالبه نمیکنید؟شاید رزمندگان را از خود نمیدانید؟
چقدر خوب بود شیوه افزایش حقوق کارمندان در مورد حق ایثار گری کارمندان اجرامی شد تا خیلی از کسانی که کارمند دولت نیستند مثل کارمند دولت بگیرد رزمنده با 5 سال حق ایثار ندارد و بعضی از افراد به فکر نوه ها هستند
سلام..بنده که نفهمیدم خروجی این نشستهاودورهمی ها چی بود..چراکمک معیشت جانبازان زیر25درصدساتاوبنیاد اینقدراختلاف داره؟؟وقتی درهمین یک نکته شماآقایان تبعیض قائل میشیدوجواب قانع کننده ای نمیدید..که چراساتاششصدهزارتومان میده وبنیاددوبرابراین مبلغ ؟؟؟شماازحق وحقوق نوه ونتیجه ونبیره حرف میزنید.بقول قدیمیها( آسیاب به نوبت)..حتی جدیدأدفترچه بیمه جانبازان سه ماهه اعتبارمیزنن..این یعنی چی؟؟یعنی هرسه ماه یکباربایدبریم دفترچه تعویض کنیم؟؟بعمل کاربرآید...!!!
با سلام فکر نمی کنم کسی به فکر جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس باشد برنامه ششم این دو سال است توسط مجلس محترم تصویب شده است ولی تا کنون اجرایی نشده است ماده 103 تصویب نموده است رزمندگان دوران دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی ندارند اما مجروحیت انها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده احراز می گردد به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل 5/ در صد جانیبازی به انها تعلق میگیرد یا یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگانی که شش ماه داوطلبانه در جبهه حضور فعال داشته اند برخوردار شوند ولی هنوز هیچ کدام از اینها اجرایی نشده اند ما از دست اندر کاران محترم تقاضا داریم پیگیری نمایند .
باسلام کی ماده 40اجرا میشود3752
معوقات ماده 387 کی پرداخت می شود
سلام بنده ۱۸سال پرونده بالینی اعصاب وشیمیای تشکیل می دهم ولی پزشک کمسیون بدوی قبول نمیکنه یک باربگو مگو کردیم ازانجاکه من به اعصابم مصلت نیستم ایناقا نه پزشکهای بقیه لله قبول داره وتوبنیادم پرونده دارم انها هم می گویند تاکمسیون بدوی سپاه تایید نکن ماهم نمی توانیم پروندت درصد بزنیم الان هم وضعیت ریم خیلی خراب به گفته پزشک ریه دراستان ۷۰%ریه مشکل وبدنم صعف وعضلاتم درد میکند ونفسم به سختی وچشمانم میسوزد مثل ریم وپوستم دائم زخم میشد وخوب نمی شد خارش ازحال میبرد توسط زالو درمانی فعلان پوستم زخم نمیشود تو بقیه الله هم پرونده دارم لطفا یکی راهنمای کنه بااین پزشک جنگ ندید ه چکار کنم
با سلام فکر نمی کنم کسی به فکر جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس باشد برنامه ششم این دو سال است توسط مجلس محترم تصویب شده است ولی تا کنون اجرایی نشده است ماده 103 تصویب نموده است رزمندگان دوران دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی ندارند اما مجروحیت انها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده احراز می گردد به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل 5/ در صد جانیبازی به انها تعلق میگیرد یا یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگانی که شش ماه داوطلبانه در جبهه حضور فعال داشته اند برخوردار شوند ولی هنوز هیچ کدام از اینها اجرایی نشده اند ما از دست اندر کاران محترم تقاضا داریم پیگیری نمایید . 2 سال رفت عمر ما که کفاف نمی دهد لااقل برای بچه هایمان دردی دوا شود . جانم فدایت رهبر
در زمان جنگ به تمامی کسانی که در خط ۱ و مقدم بودند گواهی حضور در جبهه صادر میشد حال بر چه مبنایی آقایان جبهه را فقط خط مقدم دانسته اند
بعد از 43سال از انقلاب گذشته متاسفانه تعداد زیادی با درصد بالای جانبازی ارتش و سپاه وناجا هستند ودر بنیاد درصدی ندارند حقشان پایمال شده است ودر مجلس ودولت دلسوزهایی پیدا نمیشوند زمانی این عزیزان با افتخار در میدان جنگ بودند و هر کدام از این ایثارگرانجانشان را تقدیم انقلاب و ایران کردند اما الان کسی نیست از این عزیزان حمایت کنند جای شرم دارد مگر 50درصد ارتش برای یک جانباز از نظر پژشگی چه فرقی با درصد بنیاد دارد تعداد این جانبازان زیاد هستند در ن م از امکانت خوبی برخوردار هستند فقط مشکل بیکاری وام خودرو زمین هستش که بنیاد با این اقایان کاری ندارد فکر کنم این تعداد برای شرقی جنگیدند جانبازان بنیاد برای خاک ایران جانباز شدند اگر وجدان دارید بعد از 43 سال قانونی تصویب کنید ما را اعدام کنید و فرزندان ما را از صفحه روزگار محو کنند کار سادهای است برای دولتمردان در این چند سال امتیازی بما داده نشده
سلام
به نظر من اگه بنیاد شهید تبدیل بشه به وزارت خیلی بهتره چون لااقل پاسخگو میشن ولی الان که هیچکسی پاسخگو نیست ...من بارها به آقای قاضی زاده رئیس بنیاد شهید نامه نوشتم ولی ایشون اصلا توجهی نکردن ..ولی یبار به همین آقای نوروزی نماینده محترم مجلس نامه نوشتم و ایشون جواب خواسته منو داد ...مدیریت بنیاد شهید باید پاسخگو باشد و نگاه این مدیریت به افراد تحت پوشش خودش باید پدرانه باشد نه مثل آقای قاضی زاده باتکبر
سلام خسته نباشید خدمت شما دوست گرامی عرض کنم که شهرداری شهرستان نیشابور دارد درا بطه با استخدامی نیروی شرکتی غیراز قانون می کنند این است که تمام کسانی که سابقه بالای دارن راه از راه که خود انتخاب کرده کنار زدن
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi