شناسه خبر : 64428
شنبه 18 اسفند 1397 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توسعه راهیان نور به شرق کشور

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور، روز جمعه در گفت‌وگوی خبری شبکه قرآن و معارف سیما، با بیان این‌که موضوع راهیان نور یا گردشگری جنگ، از اواسط دوران دفاع مقدس و از زمانی که ما در عملیات بیت‌المقدس خرمشهر را آزاد کنیم آغاز شد، اظهار داشت: کار اصلی راهیان نور از سال ۷۱ با حضور کاروان‌های دانشجویی آغاز شد و در واقع دانشجویان در راهیان نور پیش قدم بوده‌اند؛ ولی اوج کار راهیان نور از سال ۸۷ است و بیش از یک دهه است که به صورت جدی به آن توجه می‌شود.

وی علت اصلی توجه به راهیان نور را توجه شخص مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به این موضوع دانست و افزود: در همین راستا ایشان طی حضور پی‌در‌پی خود به مناطق راهیان نور، تقریبا ۱۰ بار به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس تشریف آورده و در یادمان‌های مختلف فرمایشاتی را داشته‌اند.

سردار کارگر با اشاره به این که راهیان نور سنت حسنه و یک کار بسیار مبارکی است، گفت: الحمدلله روز به روز به خصوص توسط جوانان، از راهیان نور استقبال بیشتری می‌شود که در همین راستا در سال ۹۶ نزدیک به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر در راهیان نور حضور پیدا کردند و از این میان بیش از ۷۰ درصد آن‌ها جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال و اکثریت این جوانان تحصیل‌کرده‌ها بودند.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد زائران به‌صورت شخصی از مناطق راهیان نور بازدید کردند، تصریح کرد: قبلا به این صورت بود که ما کاروان‌های راهیان نور را برای بازدید از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس از مبدأ هماهنگ می‌کردیم تا بتوانند به ۵۸ یادمانی که وجود دارد در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر بروند؛ اما امروز ما مقصدمحور شدیم و اصل کارمان بر این است که در جاده‌های منتهی به این یادمان‌ها بتوانیم به زائران خدمات ارائه دهیم.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به جلسه شورای ساسیت‌گذاری راهیان نور کشور که روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفندماه برگزار شد، گفت: در این جلسه نیروی انتظامی آمار بسیار خوبی را نسبت به ایمنی راهیان نور اعلام کرد، همچنین دکتر «کولیوند» رییس اورژانس کشور که نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در امور راهیان نور است نیز یک آمار بسیار خوبی از وقایع و تصادفاتی که در راهیان نور اتفاق می‌افتد ارائه داد که اصلا با آمار اتفاقاتی که در کشور می‌افتد قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به حوادث اتفاق افتاده در راهیان نور سال‌های گذشته، اضافه کرد: مثلا میزان تصادفاتی که در راهیان نور اتفاق می‌افتد و تعداد مصدومین و فوتی‌ها در این زمینه بسیار ناچیز است که در پنج سال گذشته در برخی از سال‌ها حوادث و تصادفات در راهیان نور حتی صفر هم بوده است؛ مثلا در سال گذشته تعداد انگشت‌شمار بین ۲ تا سه حادثه داشتیم که نسبت به حادثه‌هایی که در کشور می‌افتد قابل مقایسه نیست.

سردار کارگر ادامه داد: بر اساس آمار، سال گذشته یک مورد از حادثه‌های رانندگی که اتفاق افتاد مربوط به خطای راننده اتوبوسی بود که به راهیان نور اعزام می‌شد و موارد دیگر مربوط به راننده مقابل بود و ما در این زمینه بسیار دقت می‌کنیم و در اتوبوس‌هایی که اعزام می‌کنیم بسیار دقت می‌شود و در همین راستا نیز به وزارت راه و راهنمایی و رانندگی سفارش کردیم که در مورد اتوبوس‌های راهیان نور، سخت‌گیری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: اوج سفر‌های راهیان نور از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه است که البته راهیان نور در طول ۱۲ ماه سال انجام می‌شود؛ اما ما طی یک تقسیم‌بندی که انجام دادیم، ایامی که هوا سردتر است این اتفاق مبارک در مناطق گرمسیر مثل خوزستان و بخش از ایلام، هرمزگان و بوشهر انجام می‌شود و نیز ایامی که هوا گرم‌تر می‌شود این اتفاق مبارک در غرب و شمال‌غرب کشور می‌افتد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کار مبارکی که از سال گذشته صورت می‌گیرد، این است که برخی از کاروان‌های زیارتی در استان‌ها کاروان‌های راهیان نور را ایجاد کردند و ما هم خدماتی را در اختیار این افراد گذاشته‌ایم که در همین راستا اگر زائران با ماشین شخصی یا اتوبوس‌های شخصی خود به راهیان نور بیایند، بلافاصله با یک سامانه‌ای ارتباط برقرار می‌کنند و این سامانه راوی در اختیار این افراد قرار داده و مسیر را به آن‌ها نشان می‌دهد و حتی اکر هم بخواهند شب را در جایی توقف داشته باشند، ما می‌توانیم در این زمینه نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر را برای اسکان شب در یادمان‌ها سازماندهی کنیم.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور، با اشاره به تدوین سند ملی راهیان نور، اظهار داشت: ما باید مطالبات مقام معظم رهبری (مدطله‌العالی) در زمینه راهیان نور و حرکت‌هایی که در زمینه این اردو‌های معنوی باید انجام بشود را اجرا کنیم که در همین راستا سال گذشته سند ملی راهیان نور کشور را که سند بالا دستی ماست، بر مبنای فرامین حضرت امام خمینی (ره) فرامین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تنظیم و آن اخیاراتی که در اساس‌نامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد را ریز به ریز برای همه دستگاه‌های کشور تعریف کردیم و همه دستگاه‌های کشوری و لشکری در این سند مسئول شدند.

وی تصریح کرد: در سند ملی راهیان نور، برای همه دستگاه‌ها روشن شده است که هرکدام از آن‌ها در طول سال باید چه کاری انجام دهند؛ چراکه مسئولیت‌های راهیان نور فقط در نیرو‌های مسلح خلاصه نمی‌شود و به غیر از نیرو‌های مسلح، بقیه دستگاه‌های کشور هم در راهیان نور مسئول هستند؛ بنابرین برای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) لازم بود که مسئول‌سازی کنیم؛ چراکه عمده فرمایشات ایشان این بود که شما زمینه‌سازی کنید، راه‌اندازی کنید، مراقبت کنید و اعتلا داشته باشید.

سردار کارگر با بیان این‌که ما یک مدت به دنبال این بودیم که تحولی در راهیان نور صورت بگیرد و این تحول تبدیل به تعالی شود، گفت: مسئله دیگری که رهبری تأکید داشتند، این بود که این حرکت راهیان نور تداوم داشته باشد؛ یعنی این‌که این حرکت در طول سال تداوم داشته باشد و این‌که این تداوم فقط به رفتن به مناطق عملیاتی دفاع مقدس نباشد؛ اگر زائران به مناطق دفاع مقدس رفتند، ما نباید ارتباط مان با این افراد قطع شود و ضمنا این تداوم به نسل‌های بعدی منتقل شود؛ یعنی کسانی که به راهیان نور می‌روند و حقایق دفاع مقدس را می‌فهمند، بتوانند آن را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنند.

وی تأکید کرد: ما باید از قبل خود را آماده کنیم که زائر می‌خواهد به راهیان نور بیاید، بداند که در مقابل چه کسانی می‌خواهد قرار بگیرد. واقعا ما باید در موضوع دفاع مقدس بتوانیم وضعیت قبل از دفاع مقدس را برای زائران بگوییم و این‌که بگوییم در دفاع مقدس چه اتفاقاتی افتاد و وضع ما چگونه بوده است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: الحمدلله در کشور به موضوع دفاع مقدس، به عنوان یک موضوع ملی و تکلیفی نگریسته می‌شود و میان همه جناح‌ها اعم از جناح‌های چپ و راست و یا اصلاح‌طلب و اصولگرا در موضوع دفاع مقدس یک وحدت وجود دارد؛ لذا دفاع مقدس می‌تواند کلید وحدت در کشور باشد.

وی با اشاره به مسائلی مانند حذف درس شهید فهمیده از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گفت: این مسائل از روی بی‌توجهی بوده و از روی قصد و غرض نبوده است؛ مثلا در استان همدان یک ابلاغی کردند مبنی بر این‌که بچه‌های کم سن و سال را به مزار شهدا نبرید؛ چراکه ممکن است در روحیه آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد؛ اما وقتی ما این موضوع را پیگیری کردیم، دیدیم که از کج‌سلیقگی برخی افراد بوده است، وگرنه کسی که این کار را کرده بود قصد بدی نداشت، بلکه قصدش این بوده است که اگر بچه‌های کم سن و سال را به مزار شهدا می‌برید آن‌ها را آماده کنید و با زیبایی این کار را انجام دهید که دچار مشکلات روحی و روانی نشوند.

سردار کارگر با تأکید بر این‌که در موضوع راهیان نور همه دارند به ما کمک می‌کنند، بیان داشت: سال گدشته ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را با حضور رییس جمهور در سراسر کشور افتتاح کردیم که استاندار‌ها و شهردار‌ها پای کار بودند و امسال نیز قرار بود تا ۶ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در دهه فجر توسط رییس جمهور افتتاح شود که به‌خاطر مشغله کاری وی اتفاق نیافتاد و سال آینده نیز تقریبا هشت موزه راه‌اندازی خواهد شد؛ لذا همه در حال آمدن به میدان هستند؛ ولی لازم است تا بپیشتر توجه شود و از مسئولین کشوری و از موسسه‌های مردم نهاد می‌خواهم که به مسئله راهیان نور بیشتر دقت کنند.

وی با بیان این‌که شعار امسال راهیان نور «ما پیروزیم» است، گفت: ما هر سال یک شعار را برای راهیان نور انتخاب می‌کنیم که سال قبل این شعار «ما توانستیم» بود.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به، تصریح کرد: دستگاه‌های استان سیستان و بلوچستان تقاضا داشتند که ما راهیان نور شرق کشور هم داشته باشیم که در همین راستا سند راهیان نور شرق کشور آماده شده و امیدواریم که از امسال بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به زائران بین‌المللی راهیان نور، گفت: ما توانسته‌ایم تا به امروز از ۵۳ کشور زائر راهیان نور داشته باشیم که این سفر برای آن‌ها بسیار جالب بود و می‌گفتند با اینکه ۴۰ سال از انقلاب‌تان می‌گذرد هنوز انقلاب‌تان تازه است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله ما در افق برنامه‌های خود تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم به یاری خدا پدیرای سالانه ۱۰ میلیون نفر در مناطق راهیان نور باشیم.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi