شناسه خبر : 64450
شنبه 18 اسفند 1397 , 14:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرهنگ ایثار و شهادت (۲)

با ابلاغ سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، انتظار می‌رفت این سیاست‌های دوازده‌گانه، به‌ویژه بندهای مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد توجه جدی متولیان قرار گیرد و با عنایت به لزوم توجه بیشتر به آن در ایامی که جامعه به آن نیاز دارد بیشتر در سازوکارهای برنامه‌ای توسط نهادهای اجرایی قرار ‌گیرد. اما چنین نشد و حاصل این بی‌توجهی می‌تواند منجر به آسیب‌هایی شود که به‌طور قطع متضرر خواهیم شد.

فاش نیوز - با ابلاغ سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، انتظار می‌رفت این سیاست‌های دوازده‌گانه، به‌ویژه بندهای مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد توجه جدی متولیان قرار گیرد و با عنایت به لزوم توجه بیشتر به آن در ایامی که جامعه به آن نیاز دارد بیشتر در سازوکارهای برنامه‌ای توسط نهادهای اجرایی قرار ‌گیرد. اما چنین نشد و حاصل این بی‌توجهی می‌تواند منجر به آسیب‌هایی شود که به‌طور قطع متضرر خواهیم شد.

قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که سال‌ها از تصویب و نهایی‌شدن آن می‌گذرد در فصل هفتم به امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته است، در ماده63 به تشکیل شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اشاره دارد.
در مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده است: با هدف توسعه، ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت ‌شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد،  ایثار و شهادت، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با شرح وظایفی که برای آن تعیین شده است، تشکیل می‌شود. وظایف شورا به شرح زیر است:
1- سیاستگذاری در زمینه احیا، حفظ، ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت
2- ساماندهی و هماهنگی در برنامه‌ریزی‌های کلان دستگاه‌ها و نهادهای متولی دولتی و غیردولتی
3- به‌کارگیری ظرفیت‌های جامعه و کشور برای تحقق اهداف شهیدان، جانبازان و آزادگان
4- ساماندهی نحوه تجلیل و تقدیر از ایثارگران و استفاده از توان و ظرفیت آنان در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
ترکیبی که برای این شورا در قانون پیش‌بینی شده است از بالاترین مقامات اجرایی، فرهنگی و نظامی کشور هستند که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورا قرار گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده ولی فقیه در بنیاد، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، رئیس صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (که اکنون به 2سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تبدیل شده، یکی از مجتهدین به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور، 2نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی با معرفی کمیسیون و انتخاب مجلس، سایر اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.

با ترکیبی که این شورا دارد انتظار می‌رفت که پس از سال‌ها از تشکیل آن، اقدامات ویژه‌ای در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را شاهد باشیم، لکن دریغ از آنکه کمترین اقدامی در این زمینه صورت گرفته باشد. شاید چنین ترکیب وزینی آن را آن‌قدر سنگین کرده که تحرک و پویایی لازم را از آن گرفته باشد و به همین دلیل است که تاکنون نتوانسته اقدام موثری در این مورد داشته باشد. البته این احتمال می‌رود که اگر سطوح اعضای کمیسیون پایین‌تر از مقامات بود و بیشتر جنبه عملیاتی داشت، خروجی و محصول آن نیز بهتر و مفیدتر از وضعیت فعلی بود. این کمیسیون و با همین ترکیب که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور است تاکنون و پس از 6سال از تاریخ تصویب جلسه‌ای نداشته است و 2جلسه تشکیل‌شده بدون حضور ایشان و برخی اعضای اصلی بوده است. با این حال حتی همین 2جلسه هم مصوبات قابل ذکر و تصویب شده‌ای که ابلاغ آن موجبات دلگرمی در جامعه شود را نداشته است. آیا 6سال زمان اندکی است که تاکنون شاهد خروجی قابل‌توجهی از این شورا نبوده‌ایم؟
شرح وظایفی که برای این شورا تعیین شده است به‌قدری قابل تأمل است که فوریت در تصویب سیاستگذاری‌ها، هماهنگی‌ها و ساماندهی‌ها را دوچندان می‌کند، ولی حرکت خزنده و با تاخیر این شورا نشان از آن دارد که به این زودی‌ها هم نباید منتظر اقدامات موثری بود. اتفاقا در این مدت 6سال از تاسیس این شورا حرکت‌های ضدفرهنگ ایثار و شهادت بیشتر خود را نشان داده و در عرصه‌های مختلف حضوری فعال داشته است و این گواه صادقی است که شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت عکس‌العملی نداشته و منفعلانه عمل کرده است.
برابر این ماده قانونی دبیرخانه شورا در بنیاد شهید و امور ایثارگران مستقر بوده و مسئولیت پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا را برعهده دارد. شکی نیست که بنیاد به‌دلیل مسئولیت مستقیم خود دربرابر ایثارگران، مناسب‌ترین مکان برای این منظور است ولی حجم مسئولیت‌های این نهاد که در اغلب آنها ناموفق بوده است این نهاد انقلابی را زمینگیر کرده و موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است.

یوسف مجتهد

اینستاگرام
اگر اين شوراي عالي مانند حلزون و لاك پشت هم حركت مي كرد ،‌سالي يك مصوبه مي داشت ،‌الان شش مصوبه درباره فرهنگ ايثارو شهادت بايد از اين شورا صادر شده باشد . اينها خواب هستند و خوابي شبيه مرگ دارند كه چيزي بيدارشان نمي كند .
بنياد دبيرخانه اين شورا را دارد. هر چيزي كه دبيرخانه اش دست بنياد افتاد بايد بعد از مدتي جنازه اش را جمع كرد. كميسيون ماده 16 هم دييرخانه اش در بنياد است ببينيد چه حال و روزي دارد. البته اين مشكل به دليل مديران بي كفايتي است كه در بنياد متولي امور مي شوند .
دولت با گرايش هاي اصلاح طلبي و اعتدالي بيشتر به دنبال ترويج رقص و خوانندكي و رواج ابتذال و . . . اينهاست . اينان با فرهنگ ايثار و شهادت بيگانه اند .
با هماهنگی شهرداری و شورای شهر
یک هفته رقص و پایکوبی به بهانه روز بوشهر
با سلام اینجانب در رابطه با جانبازی ماده ۸۷ برای اعصاب و گوش رفتم جواب نامه را دربسته داداند که در پادگان محل خدمت عوارض گوش را تایید ولی سر نوشتن نمی تواند از جبهه باشد من به این موضوع اعتراض دارم چطور گوش مشکل دارد و سر نه اگر جواب آن روز کمیسیون می دیدم می گفتن بنده چه مو توانم انجام دهم با تشکر
درتاریخ68تا70درمنطقه میمک وسومارلشگر84پ خدمت کردم که منطقه درگیری بود خیلی لشگرها تاسال72 کسرخدمت فرزند داده است مانمیتونیم ازهیچ امتیازش استفاده کنیم
با سلام وخسته نباشید خدمت جناب اقای یوسف مجتهدی احتراما باستحضار میرساند اینجانب جانباز 60 درصد هستم در زمان خدمت سربازی مجروح شدم و طبق کمسیون پزشکی ارتش از کار افتاده کلی با 48 درصد و بند ج شدم و از زمان مجروحیتم حدود 36 سال گذشته اما تاکنون در خصوص بازنشستگی و پرداخت پاداش پایان خدمت هیچ اقدامی نشده است لذا خواهشمند است اینجانب را در این خصوص راهنمایی فرمایید واز چه طریق و چه ارگانی امکان احقاق حق برایم میباشد با تشکر فراوان
با سلام احتراما" بفرماييد رزمنده بسيجي كه در سالهاي 64 الي66 به مدت بيش از 6 ماه حضور داوطلب در جبهه داشته است معاف از پرداخت ماليات و بيمه سهم كار گر مي باشد يا نه. ممنون و متشكر از پاسخ مستند شما
با عرض سلام واحترام باستحضار میرساند اینجانب جانباز 60درصد هستم و در زمان خدمت سربازی مجروح واز ناحیه پای راست قطع عضو وطحالم رو از دست دادمو طبق کمسیون پزشکی ارتش از کار افتاده کلی با 48 درصد و بند ج شدم و از زمان مجروحیتم حدود 36 سال گذشته اما تاکنون در خصوص بازنشستگی و پرداخت پاداش پایان خدمت هیچ اقدامی از سوی ارتش انجام نشده است لذا تقاضا دارم اینجانب را راهنمایی فرماییدکه چگونه و از چه طریق و ارگانی امکان پی گیری و تحقق آن برایم مقدور میباشد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi