شناسه خبر : 64465
شنبه 18 اسفند 1397 , 15:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چاقی، اصلی‌ترین مشکل سلامتی کشور

اضافه وزن و چاقی اصلی‌ترین مشکل سلامتی کشور است

چاقی تهدید جدی برای سلامتی افراد محسوب می‌شود و افزایش روبه رشد چاقی در کشور منجر به افزایش بیماری‌های مختلف می‌شود.

اضافه وزن و چاقی اصلی‌ترین مشکل سلامتی کشور است

امروز چاقی یا اضافه وزن در جهان روبه افزایش است و امار چاقی در بسیاری از کشورها بالاست، در این میان کشور ما از این مسله  مستثنی نبوده و شیوع چاقی در کشور در سال های اخیر روند روبه رشدی را طی کرده است.
چاقی زمینه‌ساز  بیماری‌های مختلف است و هر ساله هزاران نفر را به دلیل بیماری‌های ناشی از چاقی به کام مرگ می‌کشاند.

در حقیقت سبک زندگی ما و رژیم غذایی  روزانه نقش تاثیرگذاری در چاقی افراد دارد.

مسوول بالینی وزارت بهداشت و درمان کشور گفت: اضافه وزن و چاقی به عنوان اصلی ترین مشکل سلامتی در کشور محسوب می شود که ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد.

غلامرضا محمدی‌فارسانی عصر امروز در جمع کارشناسان تغذیه استان بمناسبت روز جهانی رژیم درمانگر در سنندج، با اشاره به روند روبه رشد چاقی در کشور افزود: چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیمی با تغذیه و رژیم نامناسب غذایی دارد.

وی با بیان اینکه چاقی منشا بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و بسیاری از سرطان‌هاست، گفت: با کاهش وزن، تغذیه مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می‌توان از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی اظهار کرد: با داشتن برنامه غذایی متعادل و متنوع و با کیفیت و تنوع غذایی سرشار از انواع پروتیین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و نیز کاهش مصرف غذاهای پرچرب و با کالری بالا، کاهش مصرف فست فودها و مصرف روزانه میوه جات و سبزیجات وداشتن تحرک جسمی روزانه به کاهش اضافه وزن و چاقی کمک می‌کند و  از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری می‌کند.

وی سرطان دستگاه گوارش را شایع ترین سرطان‌های کشور دانست و گفت: این بیماری با رعایت رژیم غذایی مناسب و دریافت فیبرک افی قابل پیشگیری است.

وی همچنین افزود: سایر سرطان‌ها نیز با مصرف ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگی قابل کنترل و پیشگیری است.

چاقی بر عملکرد اندام‌های مختلف بدن تاثیرگذار است، چاقی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند فشارخون، متابولیک، دیابت،کبد چرب، اختلالات چربی و اختلالات سیستم گوارشی، لوزالمعده، نازایی و سرطان در افراد است.

آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه الگوی مصرف تغذیه و حمایت از تغذیه سالم، ورزش و تحرک جسمی از راهکارهای مهم پیشگیری از چاقی و اضافه وزن است.

به گزارش فارس، ۶۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان چاق هستند، ۱۴ درصد کودکان ۱۵ ماهه به بالای استان دچار چاقی هستند.

۸۷ درصد مردم استان کم تحرک هستند،۶۰ درصد مردم استام روغن جامد مصرف می کنند، شاخص مصرف روزانه نمک هر ایرانی ۱۲ گرم است در حالیکه میزان مجاز مصرف روزانه نمک برای هر فرد تنها پنج گرم است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi