شناسه خبر : 64518
دوشنبه 20 اسفند 1397 , 10:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راهی در مسیر نور

هشت سال دفاع جانانه در برابر دشمن تا بن دندان مسلح در تاریخ ایران و جهان ماندگار شد. تاریخ ایران جنگ‌های زیادی را به خود دیده و تنها جنگی که حتی وجبی از خاک ایران به تصرف دشمن در نیامد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود.

راهی در مسیر نورسعید نوروزی‌پور؛ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به دلیل بلند پروازی‌ صدام و تحریک کشورهای اروپایی و آمریکا در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به صورت رسمی آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده‌ مرزی و یورش همزمان نیروهای هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیر نظامی و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها آن را به یک جنگ تمام عیار تبدیل کرد.

جنگ عراق علیه ایران طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی پس از جنگ ویتنام بود.

پس از فراز و نشیب‌های فراوان در جنگ تحمیلی سرانجام قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۶۶ برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد. این قطعنامه از نظر کمی و تعداد واژه‌های به کار گرفته شده مفصل‌ترین و از نظر محتوا اساسی‌ترین و از نظر ضمانت اجرایی قوی‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد این جنگ بوده‌است.

پس از جنگ به گفته کارشناسان و تحلیل گران ۸۰ کشور صدام را در زمان جنگ حمایت می‌کردند و باید گفت ایران نه‌تنها با صدام بلکه با این کشورها جنگ می‌کرد.

هشت سال دفاع جانانه در برابر دشمن تا بن دندان مسلح در تاریخ ایران و جهان ماندگار شد. تاریخ ایران جنگ‌های زیادی را به خود دیده و تنها جنگی که حتی وجبی از خاک ایران به تصرف دشمن در نیامد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود.

دفاع مقدس، شهدای آن و این حماسه بزرگ آغازی برای بزرگ‌ترین حرکت فرهنگی کشور شد؛ حضور مردم در یادمان‌های دفاع مقدس از اوایل دهه 70 با محدودیت‌های فراوان آغاز شد و از همان ابتدا مورد توجه عموم قرار گرفت.

در ابتدا و باتوجه به شرایط موجود هرچند هیچ زیرساختی برای حضور زائران سرزمین‌های نور نبود ولی استقبال مردم روز به روز بیشتر شد و برخلاف تصور مانع حضور زائران نشد.

خوشبختانه با استقبال مردم برای حضور در یادمان‌های دفاع مقدس، دستگاه‌های مختلف بخصوص ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور، سپاه و بسیج با ایجاد سازوکارهای مناسب، شرایطی را فراهم کردند تا همه مردم و بخصوص نسل جوان در یادمان‌های عشق، شهادت و شهامت حضور پیدا کنند و «راهیان نور» در مسیر نوری جاودانه به پیمایش درآیند.

امروز با فعالیت‌های صورت گرفته و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، ۱۱ قرارگاه راهیان نور و سه قرارگاه مشترک در نقاط مختلف عملیاتی شرایطی به وجود آوردند که زائران راهیان نور بتوانند در مناطق دفاع مقدس حضور یابند و بتواند یک شب زندگی در این یادمان‌ها را تجربه کنند.

باید به این اشاره داشت که اردوهای راهیان نور در سال جاری اولین تجمع عظیم فرهنگی پس از صدور بیانیه گام‌ دوم انقلاب اسلامی است، بیانیه‌ایی که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به جوانان داشته است.

آنچه که در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است نگاهی به گذشته و راهبردی برای آینده است که عمدتا جوانان را مخاطب قرار داده است، از این رو اردوهای راهیان نور که هم نگاه به گذشته یعنی دفاع مقدس دارد و هم الگوهایی از شهدا برای رفتار آینده مخاطبین که اکثریت آنان را جوانان تشکیل می‌دهند، دارد، بستر مناسبی است برای دعوت زائران به عملی کردن گام دوم انقلاب است.

از سوی دیگر نظر به اینکه هفت توصیه مقام معظم رهبری به جوانان یعنی «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد» «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» و «سبک زندگی» همگی در سیره شهدا و وقایع دفاع مقدس دارای الگوی عملی هستند، ضروری است مسئولین کاروان‌های راهیان نور پیش از حرکت به سوی مناطق عملیاتی اعضای کاروان را با محتوا و زوایای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب آشنا کنند، زائرین نیز با همین دید به تحصیل معارف بیشتر از این دانشگاه عظیم انقلاب اسلامی خواهند پرداخت.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi