شناسه خبر : 64615
یکشنبه 26 اسفند 1397 , 11:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی خواندنی از

حال و هوای گلزار شهدا در روزهای بهاری آخر سال

گلزار شهدا در آخرین روزهای سال یک‌بار دیگر دل‌ها را به‌سوی خود می‌کشاند؛ دل‌هایی که در این مکان مقدس، یکدل سیر دلتنگی را بر مزار عاشقان می‌بارند.

کوثر فیلی - گلزار شهدا در آخرین روزهای سال یک‌بار دیگر دل‌ها را به‌سوی خود می‌کشاند؛ دل‌هایی که در این مکان مقدس، یکدل سیر دلتنگی را بر مزار عاشقان می‌بارند.

سال که به پایان می رسد و به ماه اسفند که می رسیم، دیگر می توان بوی بهار و آمدن نوروز را به خوبی احساس کرد.
گلزار شهدا در واپسین روزهای سال حال و هوایی دیگر دارد. همه آمده اند تا دقایق پایانی سال کهنه را با بغض بشویند و دل هایشان را با زیارت شهدای گلگون کفن جلال دهند. امروز یکی دیدار پدر آمده و یکی دیدار همسر برخی آمده اند تا با برادر حرف بزنند و برخی به دنبال گلزار آشنایان لابلای قبور مطهر شهدا گام برمی دارند.


این روزها نورانی تر از همیشه است؛ مردمی که آمده اند یک سال نگرانی هایشان را در قطره ای اشک جمع کنند و یکباره آن را رها سازند تا سبکبالی عاشقان را برای لحظاتی تجربه کنند و این حس «افسوس که من ماندم و شما رفتید» امروز در دل کدامیک از ما نیست؟
آخرین ماه سال هراز گاهی در مسیر سر سبز خود تا بهار خاطراتی را برایمان تازه تر می کند که گاه شیرین و گاه تلخ است.
در این رهگذر که روزها می گذرد و بهار هر لحظه نزدیک و نزدیک تر می شود، به پنج شنبه آخر سال می رسیم. پنج شنبه هایی که یاد اهل قبور و رفتگان می افتیم، کسانی که بخشی از خاطرات ما همیشه متعلق به آنهاست.


آخر سال که فرا می رسد، کمتر کسی است که یادی از رفتگان خود نکند و در این روز سنت دیرینه ای در سراسر کشور وجود دارد که همه در آستانه سال جدید با سبزه و گل بر سر قبور رفتگان حاضر شده  و می آیند تا فرا رسیدن بهار را به آنها خبر بدهند و با خواندن فاتحه ای بگویند که همیشه در خاطراتشان جای دارند. امسال هم همچون سال های گذشته که مردم در این روزها از رفتگان و اهل قبور یاد می کنند و سنت زیارت اهل قبور و دیدار با خانواده های عزادار را به پا می دارند. کسانی که در این روز بر سر قبور رفتگان خود حاضر می شوند، با قرائت قرآن و غبارروبی مزار برای رفتگانشان، از درگاه خداوند متعال طلب آمرزش و بخشش و مغفرت دارند.

اما قطعه شهدا و نیز گلزار شهدای گمنام، در این روزها حال و هوای دیگری دارد؛ مادران و پدرانی را می بینی که سال هاست عید را بدون فرزندان خود تجربه کرده اند و در کنار آن فرزندانی را می بینی که سال هاست از نعمت پدر محروم هستند و شاید عید را در حضور پدر تجربه نکرده و تنها اسمی از او شنیده اند، این صحنه ها هم تاثیرگذار است و هم تماشایی.
در روزهای آخر سال مادران شهدا نسبت به سایر اقشار با اشتیاقی بیشتر از هر هفته مزار فرزند شهیدشان را غبار روبی و گلاب پاشی می کنند. می آیند تا به عزیزانشان آمدن عید را خبر دهند.


یاد شهدا آرامش دل های خسته ما است. نگاه به تصاویر شهدا یک پای همه زیارت گلزارهای شهداست، عکس هایی که می توان با آنها دنیایی حرف زد؛ مانند پدری که به فرزند خردسالش می گوید: این عمو رضاست که برایت گفتم شهید شده، شبیه من است بابا درسته؟ و آن لحظه که بر سر مزار برادر، دست فرزند را گرفته و بغض نگه داشته را آزاد کرده و می گوید اگر رضا هم بود امروز فرزندی به اندازه تو داشت.
به نزدیکی اش می روم، لرزش لبانش را از فرزند پنهان می کند. شاید با خود می گوید در بدترین زمان ممکن به سراغش رفته ام. می گوید: رضا وقتی رفت من 20 ساله بودم. برادر بزرگم بود. یکبار کنکور داده بود قبول نشده بود، بار دوم بود که رفت و در عملیات نصر هشت جاودانه شد.
محمد، یادگاری از برادر دارد: در یک روز سرد پائیزی وقتی رضا شهید شد آن هم غمی است به بزرگی بغض فروخفته اش که اگر بترکد چه فریاد هایی خواهد زد، ادامه می دهد: امروز یاد شهدا آرامشی در دل هایمان ایجاد می کند. وقتی دل هایمان خسته است، چه کسی بهتر از شهدا.

به فرزندش اشاره می کنم؛ نپرسیده می گوید: از کودکی دوست داشتم به این مکان بیاورمش، چون می خواهم از همین حالا در گوشش یاد شهدا زمزمه شود. در ضمن وقتی او را سال به سال و هر روز بزرگتر به دیدار رضا می آورم احساس خوبی دارم؛ به او می گویم داداش ببین پسرم ... و بغضش می ترکد.

امروز و در آخرین پنجشنبه سال، مزار مطهر شهیدان در سراسر کشور، از جمله گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران، مملو از جمعیت بود؛ جمعیتی که هم خانواده های معظم شهدا از جمله پدران و مادران شهیدان در میان آنان دیده می شدند و هم مردمی که صرفا برای قدرشناسی از مقام شامخ شهدا در این مکان ها حاضر شده بودند تا بگویند مردم ایران، از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری شهدا و این جوانان غیور را برای استقلال و امنیت کشور فراموش نکرده و نخواهند کرد. برخی از مادران عزیز و پدران بزرگوار شهدا، بر سر مزار جوانان شهیدشان، سفره هفت سین و سفره پذیرایی از مهمان پهن کرده بودند تا زودتر از موعد به استقبال عید نوروز 98 بروند؛ البته در کنار فرزند شهیدشان و به میزبانی آنان. مردم قدرشناس کشورمان هم با حضور بر سر مزار این شهدای گرانقدر و والامقام، ضمن ادای احترام و قرائت فاتحه، به پدران و مادران شهدا عرض ارادت و احترام کرده و ایشان هم با روی باز و خنده رویی، از آنان استقبال می کردند. امروز البته جای خالی مادران و پدران شهیدی هم که در سال های اخیر به دیار باقی شتافته  و به فرزندان شهید خود ملحق شده بودند، خالی بود؛ مادران عزیز و پدران بزرگواری که در سال های گذشته، شاخه گل های سرخ را بر سر مزار شهیدان عزیز خود می آوردند و با گلاب و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می کردند.

یکی از دانشجویانی که بر سر مزار شهید نبی ا... یوسفی از شهدای هشت سال دفاع مقدس حاضر شده بود، خطاب به خانواده این شهید گفت: ما فراموش نمی کنیم که اگر تا چند روز آینده، می توانیم در امنیت کامل عید نوروز را در کنار خانواده و عزیزانمان جشن بگیریم، این امنیت و آسایش را مرهون خون پاک همین شهدا هستیم که جان شیرین خود را برای حفظ استقلال و پاسداری از امنیت کشور فدا کردند و به مقام والای شهادت رسیدند و از این رو احترام به مقام ایشان، وظیفه همیشگی ماست.

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام.
آفرین بر خانم فیلی خبرنگار جدید فاش نیوز. دعا میکنم در کارتون موفق باشید
خانم فیلی سلام . به وادی پر برکت و در عین حال عجیب و پر رمز و راز شهدایی خوش آمدید .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi