شناسه خبر : 64768
یکشنبه 04 فروردين 1398 , 16:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معرفی اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص)

مراسم معرفی اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

انتشار اسناد اختصاصی عملیات‌های دفاع مقدس در اطلس لشکر 27 محمد رسول الله(ص)

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم معرفی کتاب اطلس لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) از تازه‌ترین تولیدات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با حضور محمدجواد اکبرپور؛ مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، اکبر رستمی؛ کارشناس و مسئول بخش جغرافیای نظامی گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و حجت شیری نویسنده این اطلس در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این مراسم محمدجواد اکبرپور طی سخنانی با اشاره به فعالیت راویان در دفتر سیاسی سپاه گفت که پس از پایان جنگ حجم زیادی از منابع و اسناد دست اول توسط این راویان جمع‌آوری شد که پس از گویاسازی آنها این اسناد باید به نحوی منتشر می‌شد.

وی ادامه داد: مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس این اسناد را با روش تاریخ‌نگاری توصیفی - تحلیلی به رشته تحریر درمی‌آورد.

مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پژوهش‌های این مرکز را در 3 بخش زمان‌محور مانند روز‌شمارها، مکان‌محور مانند اطلس‌ها و موضوع محور مانند نقش امام خمینی(ره) در جنگ عنوان کرد و گفت: اگر عملیاتهای زمان جنگ را مهمترین جلوه دفاع مقدس ببینیم یگانهای رزمی نیز از مهمترین عناصر آن هستند. لشکر 27 یکی از لشکرهایی است که نقش کلیدی و مؤثر در دوران جنگ داشته است و دارای فرماندهان شاخص بوده است.

اکبرپور بیان کرد: یک بخش از پژوهشهای مرکز اسناد موضوع اطلس‌ها بوده که به تاریخچه یگانها از ابتدا تا انتها می‌پردازد.

او نوپا پودن، مردمی بودن و انجام عملیاتهای متعدد آفندی و پدافندی را از ویژگیهای یگانهای سپاه برشمرد و گفت که اینچنین ویژگیها موجب می‌شود که نوشتن درباره تاریخچه یگانها در قالب اطلس سخت شود.

مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: طی بررسیهای انجام شده سپاه پاسداران بیش از 80 تیپ و لشکر داشته است که 50 تیپ و لشکر آن به شکل شناسنامه داخلی منتشر شده و پس از بررسیهای انجام شده چاپ اطلس 20 یگان شاخص در دستور کار مرکز اسناد قرار گرفته است.

اکبر پور عنوان کرد که در این اثر سعی شده با استفاده از منابع اختصاصی مرکز و طبق گزارش راوی و اسناد موجود در آرشیو لشکر بتوانیم یک روایت درست را از لشکر 27 ارائه دهیم.

وی افزود: به علت محدودیت‌هایی که در چاپ اطلس‌ها وجود دارد، ممکن است روایت موجود در  اطلس بخشی از واقعیت  باشد اما تلاش کردیم با استفاده از اسناد، روایت صحیح‌تر ارائه دهیم.

در ادامه رستمی با بیان اینکه مرکز اسناد 3 نوع اطلس جزو برنامه‌های خود دارد، گفت: اولین نوع اطلس مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه اطلس‌های استانی بودند که نگارش و چاپ آن در سال 71 آغاز شد و پس از آن 5 اطلس در شکل قرارگاهی به چاپ رسید و در ادامه اطلس شهری ویژه 5 استان درگیر جنگ منتشر شد.

او افزود: پس از آن احساس نیاز به نشر اطلس یگانها و اطلس نبردی مورد توجه قرار گرفت که اطلس عملیات بیت‌المقدس اولین تولیدات مرکز بود که از سطح عملیات و قرارگاه تیپ و لشکر به آن پرداخته شد.

رستمی بیان کرد: در فاز بعدی موضوع یگانها مطرح شد که در طی برنامه پنجساله قرار بر این شد که برای یگانهای شاخص اطلس یگانی چاپ شود که اطلس 41 ثارآلله اولین اطلس و لشکر 27 محمد رسول‌الله(ع) دومین اطلس چاپ شده توسط این مرکز بود. البته قرار است اطلس لشکر 7 و 31 در حال نقد و بررسی فرماندهان آن لشکر است که پس از بررسی چاپ خواهد شد.

او درباره نحوه نگارش این اطلس‌ها بیان کرد: در گام اول مجری و نویسنده اطلس هر یگان از سپاه خود آن استان انتخاب می‌شود تا بتواند به بهترین شکل آن اطلس را نگارش کند. در این طرح نیز یک سیر زمانی در نظر گرفته شده که در آن عملیاتهای یگان، زمینه‌های شکل‌گیری و مباحث کلی مطرح شده و بعد بحث اقدامات و فعالیتهای آن یگان در طول دفاع مقدس مشخص می‌شود.

رستمی افزود: پس از نگارش نظارت محتوایی آن توسط مرکز اسناد انجام شده و در نهایت فرماندهان شاخص آن یگان و لشکر محتوای آن را تایید می‌کنند.

او بیان کرد: تایید محتوای اطلس لشکر 27 شش ماه طول کشید و اولویت ما صحیح بودن مطالب و محتوای اطلس است.

حجت شیری نویسنده اطلس لشکر 27 نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد حاج احمد متوسلیان موسس و اولین فرمانده لشکر 27 گفت که طی سالهایی که در مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه تهران بودم طرح‌های مختلفی توسط سردار عسگری مسئول وقت مرکز طرح‌ریزی شد.

وی ادامه داد: در اولین قدم مقرر شد که هر گردان لشکر یک پژوهشگر معرفی کند و این پژوهشگر از تمامی فرماندهان و رزمندگان گردان خود شناسنامه تهیه کرده و با آنها مصاحبه کند که در جریان این طرح 5 هزار مصاحبه از فرماندهان و رزمندگان جمع‌آوری شده و 20 هزار عکس نیز شناسنامه‌دار شده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در مرکز حفظ آثار بحث شد این بود که در بحث روایتگری کاروانهای راهیان نور نقش لشکر در عملیاتهای مختلف به صورت جزئی و برای زائران گفته شود که در طی این اقدام جزواتی از فعالیتهای لشکر در دوران دفاع مقدس تهیه شد و در میان زائران راهیان نور قرار گرفت.

وی افزود: در طی این اقدام با مرکز اسناد مرتبط شدیم و پروژه چاپ اطلس لشکر کلید خورد.

وی درباره مراحل تدوین کتاب اظهار کرد: متاسفانه در بحث اسناد مربوط به لشکر با کمبود سند در مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه و مرکز حفظ آثار سپاه تهران مواجه بودیم و بسیاری از اسناد از بین رفته  و دارای نقص بود که این موضوع کار را برای ما سخت می‌کرد، اما به فرماندهان لشکر مراجعه کرده و این نواقص را تا حد نیاز برطرف کردیم.

وی خلاصه‌نویسی 22 عملیات آفندی و عملیات محمد رسول‌الله ارائه نقشه کلی عملیات، ماموریتهای ابلاغی به لشکر به همراه نقشه، شناسایی سازمان رزم لشکر تا رده گروهان، شرح عملیات به تفکیک مراحل و گردانها و شهدای شاخص لشکر را از مواردی برشمرد که در این اطلس به آن پرداخته شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi