شناسه خبر : 64806
سه شنبه 06 فروردين 1398 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تولیدات جریان ساز در حوزه فضای مجازی راهیان نور

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با اشاره به محدود بودن تولیدات جریان ساز در حوزه فضای مجازی راهیان نور از انتشار کارنامه جهاد سازندگی در دفاع مقدس خبر داد.

تولیدات جریان ساز در حوزه فضای مجازی راهیان نور محدود است/ کارنامه جهاد در دفاع مقدس منتشر می‌شودسردار «علی محمد نائینی» مرئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با اشاره به دستاوردهای راهیان نور اظهار داشت: بهترین توصیف را مقام معظم رهبری از راهیان نور دارند که می فرمایند راهیان نور یک سنت حسنه برای جلوگیری از تحریف و فراموشی است. این نقش جلوگیری از تحریف و فراموشی را راهیان نور به صورت جدی ایفا کرده است.

وی افزود: راهیان نور از یک ثروت ملی، سرمایه ملی و فرهنگ که جزو داشته های اصلی انقلاب اسلامی است حراست کرده. هرجا توفیقی داشتیم به برکت فرهنگ دفاع مقدس بود، این فرهنگ می تواند در ساخت جامعه انقلابی اسلامی موثر باشد.

سردار نائینی بیان کرد: دفاع مقدس بهترین ثروتی است که در اختیار داریم و می توانیم برای گشودن گره های اداره کشور در عرصه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از آن الهام بگیریم. بهترین راه برای تربیت نسل های جوان و نوجوان، حضور در فضای ایثار و شهادت است. امروز به برکت فرهنگ دفاع مقدس این ظرفیت و استعداد وجود دارد و شاهد نقش آفرینی جوانان و نوجوانان در عرصه های جدید دفاع و مقاومت هستیم.

مسوول کمیته تامین محتوای روایتگری در راهیان نور افزود: مرکز اسناد و تحقیقات جنگ که مسوولیت کمیته محتوایی روایتگری راهیان نور را دارد فعالیت های خود را در چند محور سازماندهی کرده است. به ساماندهی روایتگری در نقاط یادمانی در مسیر کاروان ها پرداختیم که حاصل آن تولید و انتشار ویژه نامه روایتگری در فصل نامه نگین بود. در مواقعی که احساس کردیم در محتوا و محصول خلا داریم از آنجا که تولیدات مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است تولید محتوا با رویکرد علمی با نگاه دقیق اسنادی و تاریخی به دفاع مقدس صورت گرفت.

سردار نائینی با اشاره به خلاهای موجود در روایتگری راهیان نور گفت: در خصوص جهاد سازندگی و نقش جهاد خلا محتوایی وجود داشت لذا پروژه ای را تعریف کردیم که طی چند ماه آینده کارنامه جهاد در دفاع مقدس توسط مرکز اسناد آماده می شود.

وی تصریح کرد: بیش از 70 عنوان اطلس، 60 عنوان کتاب کارنامه نبردها، 60 عنوان شناسنامه یگان های سپاه رزمی و پشتیبانی رزمی و خدماتی رزمی در دفاع مقدس آماده شده است. بخشی از مجموعه محصولات برای تجهیز یادمان ها تهیه و بخشی در حال آماده سازی است. خلاهایی در حوزه آسیب شناسی محتوایی داریم که برای تولیدات آن برنامه ریزی و پروژه های تحقیقاتی تعریف شده است.

سردار نائینی تصریح کرد: در مورد غرب و شمالغرب خلا و نقص جدی وجود داشت و محتوای لازم برای کاروان های این مناطق نداشتیم که 2 جلد ویژه نامه نگین ویژه روایتگری کاروان های راهیان نور غرب و شمالغرب پیش بینی شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: با وجود بهبود شیوه های روایتگری و نحوه روایتگری در کاروان های راهیان نور همچنان مشکلات در مورد سبک محتوا و نوع خطابه ها وجود دارد. در همه روایت ها گاها اغراق، غلو، اطلاعات ناقص و روایت های ناکافی وجود دارد، اگر راویان به آثار خوبی که تولید شده است توجه کنند و دوره های آموزش روایتگری دقیق و عمیق تر برگزار شود مشکلات در این زمینه کمتر خواهد شد.

وی به چگونگی به روز نگه داشتن راهیان نور اشاره کرد و افزود: مستمر باید آسیب شناسی روایتگری کرد. با روش های هنری و نمادین یادمان ها را به روز کنیم. از ظرفیت های رسانه های جدید و صفحات اجتماعی هنرمندانه استفاده کنیم، متاسفانه توجه جدی در این مورد نیست. فعالان فراوانی در عرصه فضای مجازی داریم اما کار حرفه ای و تولیدات جریان ساز بسیار محدود است. باید در این زمینه ها کار کرد و تولیدات متناسب با فضای مجازی را افزایش داد. فضای یادمان ها را به گونه ای آماده کرد که هر جوانی در آن قرار می گیرد امکان تحول او فراهم شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi