شناسه خبر : 64837
چهارشنبه 07 فروردين 1398 , 11:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نکات تغذیه ای، روانشناسی و بهداشتی برای سیل زدگان!

بسیاری از حوادث طبیعی بی خبر و به صورت ناگهانی رخ می دهند. اما مهم این است که در هنگام وقوع حوادث طبیعی، چگونه با آن برخورد کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم تا مسئله و مشکل را راحت تر پشت سر بگذاریم.

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و ارشد مشاوره) - بسیاری از حوادث طبیعی بی خبر و به صورت ناگهانی رخ می دهند. اما مهم این است که در هنگام وقوع حوادث طبیعی، چگونه با آن برخورد کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم تا مسئله و مشکل را راحت تر پشت سر بگذاریم.

این روزها سیل مناطقی از کشورمان را دستخوش حادثه کرده است. در این باب نکاتی وجود دارد که خوب است در مناطق سیل زده رعایت شود:

  1. معمولا در مناطق بحرانی و سیل زده، دسترسی به آب شرب و غذا کم می شود. بازماندگان عزیز حادثه سعی کنند حتی الامکان از آب های معدنی استفاده کنند و رفع تشنگی با آب های لوله کشی شهر یا منطقه مثلا در خانه ای نیمه خراب یا شیر آبی یا... انجام نشود! چون احتمال آلودگی و مسمویت زیاد است!
     
  2. شستشوی زخم یا تعویض پانسمان یا ... را به هیچ وجه با اینگونه آب ها یا پارچه آلوده انجام ندهید و حتما با آب معدنی یا پارچه ای تمیز انجام دهید که منجر به عفونت نشود!


     
  3. با کمک رسانی هایی که انجام می شود، هرچقدر می توانید مخصوصا" به تغذیه کودکان و سالمندان توجه کنید. اینگونه شرایط باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و بیمار شدن افراد می گردد.
  4. اگر فرد بیماری در افراد بازمانده هست، مراقب باشید و حتما با کمک هلال احمر داروهایش را تهیه کنید و فراموش نکنید.
  5. افراد دچار حادثه سیل به دلیل بودن آب بیش از حد در محیط یا حضور در آب، سعی کنند خود را گرم نگه داشته به ویژه پاها را گرم نگه دارند که از عوارض پزشکی ناشی از رطوبت زیاد و تشدید پا درد و آرتروز جلوگیری کنند.

  6. هرچه افراد اطراف یا بستگان یا بازماندگان بحران بهتر مدیریت کنند، آسیب ها کمتر خواهد شد. به خود تا حد امکان مسلط باشید. شاید بتوانید به بقیه اعضای خانواده خود روحیه بدهید.
  7. به تغذیه خود توجه کنید. هرچقدر که میتوانید و در دسترس شماست، غذا و میوه و مرکبات و آب استرلیزه نوش جان کنید که بدن شما در معرض بیماری و عفونت قرار نگیرد.
  8. افرادی که عزیزی را از دست داده اند یا از سیل جان سالم به در برده اند، دچار ptsd هستند. اختلال سندرم پس از حادثه!... علائمی شبیه افسردگی، ناامیدی، کم تحملی، گریه، داغدیدگی و .... گریبانگیر اینگونه افراد است.
  9. افراد بازمانده سعی کنند افراد داغدیده را تنها نگذارند. افراد داغدیده را از نظر روحی حمایت کنند و با همدلی و حرف زدن، ایجاد شرایط برای تخلیه هیجانی به آنها کمک کنند.

  10. در هنگام سوگ یا دیدن حوادث تلخ، افراد با تخلیه هیجانی حالشان بهتر می شود. بگذارید اینگونه افراد گریه کنند، داد بزنند و خود را تخلیه کنند اما اجازه ندهید که به خودشان آسیبی بزنند.
  11. افراد داغدیده احتمال دارد بسته به شدت بدحالی، دست به کارهای خطرناک مثل خودکشی بزنند. باید مراقب افراد دارای سوگ باشید.
  12. هر کس که امکان دارد به بستگان یا دوستان در محل غیر سیل زده مراجعه کند، و سریعا افراد با شرایط روحی سخت را پیش مشاور و روانشناس ببرد.

  13. سرگرم کردن و مشغول کردن کودکان از حوادث و امید دادن به آنها در حفظ روحیه بسیار موثر است. کوکان طاقت و تحمل کمتری از بزرگسالان دارند. هوای آنها را داشته باشید.
  14. در کل به افراد دچار سانحه و داغدیده، امید بدهید. امید و انرژی مثبت می تواند حال افراد را بهتر کرده و تحمل سختی را آسان تر کند.


     
  15. اطرافیان افراد داغدیده و سیل زده تا حد امکان کمک احوال و حال روحی و تامین مایحتاج مادی و .... باشند. افراد دچار ptsd توانایی جمع و جور کردن جسم و روح خود را ندارند! کمک زیادی نیاز دارند.
  16. با ذکر و دعا و توسل هم میتونیم به جلوگیری از بلایا کمک کنیم و هم به آرامش روانی خود و دیگران کمک کنیم.
  17. برای افراد سوگوار از جملات منفی خیلی برایت متاسفم، خوب پیش می آید و ... استفاده نکنید. سعی کنید جملات شما همدلانه و نشانه تسلای فرد باشد. مانند من جای شما نیستم... باید خیلی سخت باشد... خدا کمک می کند و تنهایت نمی گذارد... من هستم و حمایتت می کنم و .... جملاتی از این دست که روح امید و انرژی مثبت را در فرد بدمد.
کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
دکتر جان من خواستم مدیریت بحران در بلایای طبیعی را بنویسم ولی اصلا دلو دماغ ندارم . چکار کنم دست خودم نیست . یه چیزهایی از درون داره روح و جانمو مستهلک می کنه . بعد براتون می نویسم . لطفا خودتون به این موارد هم بپردازید یکی بخونه بفهمه به بقیه یاد بده . الان بیماریهای هپاتیت بی و آ داره ما رو بخاطر آب آشامیدنی ناسالم در مناطق سیل زده تهدید می کنه . فاضلاب و پس ماندهای انسانی را گوشزد بکنید . بیماره های تنفسی الان شیوع پیدا می کنه . اونا که تو چادر هستند در معرض خطرند . اینا رو با راه حلهاش مختصر توضیح بدهید . با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi