شناسه خبر : 65071
دوشنبه 19 فروردين 1398 , 11:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ارائه «سه نگاه» در نمایشگاه کتاب

کتاب «سه نگاه» با مقالاتی از فرانک جمشیدی و علیرضا کمری در بررسی مسائل فرهنگ، روایت و پژوهش دفاع مقدس به همت انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

ارائه «سه نگاه» در نمایشگاه کتاب/ بررسی فرهنگ، روایت و پژوهش دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «سه نگاه» که به همت دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، به مسائل موجود در سه ساحت «فرهنگ»، «روایت» و «پژوهش» جنگ یا دفاع مقدس پرداخته است. در واقع این کتاب شامل مجموعه‌مقالاتی است که به قلم فرانک جمشیدی و علیرضا کمری به نگارش درآمده است.

این اثر شامل ۱۸ مقاله است که مسائل این حوزه را در ساحت‌های یادشده بررسی کرده است. یکی از این ساحت‌ها فرهنگ است که شامل زبان و ادبیات بوده و به مباحثی مانند عوامل مؤثر در بازتاب جنگ هشت ساله در زبان ادبی و هنری، چرایی به کار بردن عبارت «دفاع مقدس» به جای جنگ تحمیلی یا جنگ هشت ساله ایران و عراق، رابطه میان پایداری مردم ایران در جنگ و تأثیرپذیری از فرهنگ عاشورا و ... پرداخته است.

در ساحت روایت نیز که خاطره و تاریخ را دربرمی‌گیرد، مباحثی مانند تاریخ‌نگاری جنگ، آوینی‌شناسی، رابطه میان خاطرات و تاریخ نگری و تاریخ‌نگاری جنگ یا دفاع مقدس و کاستی‌های مستندنگاری و خاطره نگاری در حوزه دفاع مقدس بررسی شده است.

ساحت دیگر در حوزه پژوهش جنگ یا دفاع مقدس است که در مقالات موجود به ارزیابی پژوهش‌ها در این حوزه پرداخته و موانع موفقیت در این حوزه را به چالش کشیده است. همچنین مطالعه نشانه‌شناختی جنگ و دفاع مقدس، طرح یکسان‌سازی مزار شهدا و فاصله میان نگاه مسئولان و مجریان این طرح و جایگاه و اهمیت مزار شهدا در مطالعات فرهنگی، تاریخی، اسنادی، ادبی و هنری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

یادآور می‌شود کتاب «سه نگاه» در روز‌های پایانی سال ۹۷ به چاپ رسید و برای اولین بار در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

منبع: ایکنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi