شناسه خبر : 65233
شنبه 24 فروردين 1398 , 14:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وظایف دستگاه قضایی در برابر ایثارگران

با انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضاییه برآن شدیم تا تکالیفی را که این قوه حسب قانون و سیاست‌های کلی نظام در برابر ایثارگران دارد به تصویر بکشیم تا با تغییر و تحولی که در این قوه انجام شده است، ایثارگران بهتر از گذشته بتوانند حقوق قانونی خود را پیگیری کنند.

فاش نیوز - با انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضاییه برآن شدیم تا تکالیفی را که این قوه حسب قانون و سیاست‌های کلی نظام در برابر ایثارگران دارد به تصویر بکشیم تا با تغییر و تحولی که در این قوه انجام شده است، ایثارگران بهتر از گذشته بتوانند حقوق قانونی خود را پیگیری کنند.

با پا به سن گذاشتن جانبازان و آزادگان و همچنین والدین شهدا سزاوار نیست این عزیزان با توجه به حمایت‌های قانونی‌ای که وجود دارد ناتوان از پیگیری حقوق خود باشند. جانباز حسین صفری با وضعیت جسمی ویژه‌ای که بابت جانبازی دارد حدود 5سال سرگردان در دستگاه قضایی برای احقاق حقوق خود است. این جانباز که هر دو پا، هر دو چشم و هر دو کلیه خود را در راه دفاع از کشور اهدا کرده است هر روز به طریقی در سازمان عریض و طویل دستگاه قضایی گرفتار بوروکراسی حاکم بر آن است و با تنی رنجور رفتار اهانت‌آمیزی را تحمل می‌کند. این در حالی است که در سیاست‌های کلی نظام برای ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران بر ایجاد سازوکارهای مناسب توسط قوه‌قضاییه در حمایت از ایثارگران تاکید شده است.

بند11 این سیاست‌ها بیان می‌دارد:

صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری، ایثارگران و خانواده آنها با ایجاد سازوکارهای مناسب توسط قوه‌قضاییه
سیاست‌های کلی نظام درباره ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثارگری پس از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید رهبری در تاریخ29/11/89 ابلاغ شد، لکن از آن زمان تاکنون سازوکار مناسبی توسط قوه‌قضاییه برای اعمال این سیاست در دستگاه قضایی تدوین نشده است. با توجه به مراجعات ایثارگران به بخش‌های مختلف دستگاه قضایی اعم از دیوان عدالت اداری و سایر شعب کیفری و حقوقی، لزوم تدوین این سازوکار ضروری است. علاوه بر بند11 سیاست‌های کلی نظام، ماده58 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: وزارت دادگستری با همکاری قوه‌قضاییه نسبت به ارائه خدمات حمایتی قضایی از خانواده شاهد، جانبازان 25درصد و بالاتر و آزادگان در مراجع قضایی جهت دفاع و استیفای حقوق آنان اقدام نماید.

تبصره1: هزینه ارائه خدمات حمایت قضایی از محل اعتبارات مصوب بنیاد تامین و پرداخت می‌گردد.
قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در تاریخ 2/10/91 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. با تصویب این قانون تمهیدات لازم برای دفاع و استیفای حقوق ایثارگران به وزارت دادگستری و قوه‌قضائیه سپرده شد. اکنون بیش از 6سال از تصویب قانون می‌گذرد، اما اقدام موثری از سوی قوه‌قضاییه برای اجرای این قانون مشاهده نشده است.

یوسف مجتهد

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام
اقای رئیسی هم نمی تواند در این ساختار نا متعارف، کاری درست انجام دهد و حتی برترین قاضی های جهان هم نمی توانند زیرا:
اول ، ساختار بنیاد باید اصلاح شود و تبدیل به وزارتخانه شود با مدیریت های تخصصی
دوم، قوانین ایثارگران باید همسان سازی و اصلاح شوند و ساده و متعارف با قابلیت اجرایی و عادلانه نوشته شود ، مهمترین اصل سیاست های کلی نظام اداری " عدالت " است و ما رزمندگان و جانبازان زیر25% از تبعیض ها بسیار گله داریم .
در صورت اجرای دو بند اول ، به دلیل افزایش رضایتمندی، کمیسیون ماده 16 تعطیل میشه و همه ایثارگران با صلح و صفا زندگی می کنند و هزینه های دولت کاهش می یابد .
باور کنید اقای مجتهد
آیا دستگاه قضایی می تواند آقای نوبخت را بدلیل عدم اجرای مصوب مجلس که باید حداقل حقوق برای جانبازان معسر و مضطر زیر 25 درصد پرداخت شود محاکمه کند
باسلام خدمت مسیول قوه قضاءجناب ریئسی انشاالله ایشان دستوربدهندنمایش رسیدگی به مشکلات قشرایثارگران که فقط درهرمتجمع قضاییه یک اطاق دربین راه پله هاویک نفرهم که اکثراوقات نیست راجمع کنندحداقل منت سرکچل قشرایثارگران نزارنندبارهاکلی سروصداوتبلیغ که قشرایثارگران حتمابه مسول ایثارگرمجتمع های قضایی جهت سهل درانجام کارشان مراجعه بکنندولی هیچگاه مسولی پیگیری نکردکه اکثراوقات دب اینگونه اطاقهاقفل هستندجناب ریسی یاجمع کنیدیاحداقل دستورات راپیگیری بکند
درخواست غرامت جنگ بعد از سی سال خواسته نادرستی است ؟!
خسته نباشن واقعا ۶ سال گذشته هیچ کاری نکردم از این به بعدهم نمیکنن / وقتی قانونی تصویب بشه و اجرایی نشه و ۶ سال هم از زمان ابلاغ بگذره یعنی چی ؟ یعنی کشک تمام شد و رفت / حالا اگر قانونی تصویب میشد که چیزی رو از مردم بگیرن ۲۴ ساعت بعد اجرایی میشد اما وقتی قانون برای دادن چیزی به مردم تصویب میشه کشکه کشک
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi