شناسه خبر : 65254
یکشنبه 25 فروردين 1398 , 09:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگو با سردار عارف هاشمی، برادر شهید علی هاشمی و از جهادگران فعال در سیل خوزستان

«دشت آزادگان» نجات پیدا می‌کند

حضور بزرگانی چون سرلشکر قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان نظامی در منطقه، باعث دلگرمی و خوشحالی مردم شد؛ گرچه آب زیر پایشان است اما می‌دانند که خدا آن‌ها را برای نجات فرستاده است.

چند روز قبل خبری درباره حضور سرلشکر قاسم سلیمانی در منزل شهید علی هاشمی (سردار هور) و ادای احترام وی به مادر آن شهید در استان خوزستان منتشر شد. این دیدار با حضور فعال برادر آن شهید، یعنی سردار عارف هاشمی، در جهاد و امدادسانی به سیل زدگان همراه بود. عارف هاشمی که تأکید دارد، خودش را نه سردار و فرمانده، بلکه یک رزمنده ساده دوران دفاع مقدس و خادم مردم معرفی کند، به همراه دیگر نیروهای جهادی، مشغول کمک به سیل زدگان در منطقه دشت آزادگان استان خوزستان است که با فروتنی و مهربانی، چند دقیقه‌ای از وقت خود را به ما داد و گفت وگو کرد. هم از کم کاری‌ها و نامدیریتی‌ها گفت و هم از اراده و تلاش شبانه روزی گروه‌های جهادی برای نجات مردم.

لطفاً از وضعیت این روزهای استان خوزستان بفرمایید؛ اوضاع چطور است؟
از برج ۱۰ سال گذشته ما اطلاع داشتیم که سیل آب‌ها درحال سرازیر شدن هستند و از همان موقع کارمان را شروع کردیم؛ اولین قدم ما این بود که راه آب را ببندیم. اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت، خیلی قبل از این دشت آزادگان زیر آب می‌رفت.

اما واقعیت این است که متأسفانه ما در استان خوزستان دچار بحران مدیریتی هستیم که به کالبدشکافی و پی گیری نیاز دارد. اگر ستاد بحران همان اول می‌پذیرفت با توجه به بارندگی‌ها و جاری شدن آب، سیل خواهد آمد و تمهیدات لازم را به کار می‌گرفت، قطعاً بسیاری از اتفاقات نمی‌افتاد. ازجمله کم کاری‌ها نسبت به رسیدگی به کشاورزان این منطقه صورت گرفت؛ چون ما باید به آن‌ها می‌گفتیم که آب باز شود و به زمینشان بیاید، اما با توجه به عدم پرداخت خسارت به این کشاورزان در سیل سال ۹۵ آن‌ها کمی بدبین شده بودند و زیر بار قضیه نمی‌رفتند. اگر ستاد بحران یا استان داری یا وزارت کشور، آن موقع کل محصول را از کشاورزان خسارت دیده خریداری می‌کردند و مسیر آب باز می‌شد، این مسئله جور دیگری اتفاق می‌افتاد. اما متأسفانه این کار را نکردند و باعث شد تا مردم به زحمت بیفتند. در دشت آزادگان، بسیاری از خانه‌های روستایی کنار رودخانه‌ها ساخته شده است. یعنی در بحث مهندسی سازه‌ها، نظارت دقیقی صورت نگرفته است؛ اگر کنار رودخانه، اول زمین کشاورزی بود و بعد خانه‌ای ساخته می‌شد، خیلی بهتر بود تا الان که خانه‌ها کنار رودخانه واقع شده‌اند و بعد زمین‌های کشاورزی قرار دارند! در وضعیت کنونی، فاصله زمانی که آب از رودخانه سرریز شود و به خانه‌ها راه پیدا کند، فقط دو سه دقیقه است. یعنی هیچ مجالی برای نجات نیست. جای سؤال است که چرا نظام مهندسی ما اجازه ساخت خانه‌ها به این شکل را داده است؟ اگر بخواهیم این مسائل کارشناسانه را بشماریم، واقعاً موارد بسیار زیادی است و لازم است یک قاضی به منطقه بیاید و این مسائل را به طور دقیق، حَکَم کند. به طور مثال در سوسنگرد، مدیریت سابق شهرداری، خاک سیل بند را تراشیده و معلوم نیست کجا برده است! بر چه اساسی چنین اجازه‌ای داده شده تا خاک برداشت شده و سیل بند ضعیف شود؟ حدود ۱۵ سیل بند هم شکسته شده بودند که به لطف خدا توسط گروه‌های جهادی اصلاح شدند. این‌ها هم درحالی است که همان طور که گفتم، ما از دی سال قبل می‌دانستیم که قرار است چنین سیلی راه بیفتد، اما این همه کم کاری شد. از رئیس‌قوه قضاییه، حضرت آیت‌الله رئیسی خواهش می‌کنم که یک تحقیق و تفحص ویژه صورت گیرد تا متخلفین در همه دوره‌های مدیریتی مشخص شوند.

علاوه بر ترمیم ۱۵ سیل بند، گروه‌های جهادی در استان خوزستان، چه کارهای دیگری برای بهبود وضعیت سیل زدگان انجام دادند؟
گروه‌های جهادی ما در بسیاری از روستاهای منطقه، از شب تا صبح کار کردند تا مانع ایجاد کنند و سیل وارد آن‌ها نشود. حتی افرادی بودند که با دیدن زیر آب رفتن زمین کشاورزی شان قصد خودکشی داشتند، اما زمینش را نجات دادیم. الان هم مشغول کارهای پشتیبانی برای منطقه کوت عبدالله هستیم. چون یک سری از روستاهای این منطقه هم دچار مشکل آب گرفتگی هستند. در حال حاضر که شما تماس گرفتید، مشغول آماده کردن یک آشپزخانه جهت تهیه غذای گرم برای مردم عزیز کوت عبدالله هستیم. همچنین درحال بستن مسیرهای آب هستیم تا نگذاریم بیشتر شود. تأمین مایحتاج روزانه مردم هم دیگر کارهای این روزهای ماست. الان هم یک تیم پزشکی در راه است و سعی می‌کنیم یک کمپ برای استقرار آن برقرار کنیم تا در آنجا درمان مردم به طور رایگان انجام شود. چون قطعاً پس از سیل و به خاطر این آب‌ها، بیماری‌های واگیردار در راه خواهد بود. نیاز است که وزارت بهداشت و درمان هم توجه کند. از دولت محترم هم خواهش می‌کنیم که با توجه به اینکه بسیاری از خانه‌های این منطقه ضعیف شده‌اند و احتمال ریزش وجود دارد، نظام مهندسی ورود کند و منازل را بازسازی کنند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود. همچنین مردم برای بازگشت به ماشین مکنده آب نیاز دارند تا آب از منازل تخلیه شود. ضمن اینکه با توجه به آغاز فصل گرما و آسیب دیدن دستگاه‌های خنک‌کننده، به این مسئله نیز باید توجه شود.

چرا حاج قاسم سلیمانی موقع بازدید از منطقه، به منزل برادر شهید شما، یعنی سردار شهید علی هاشمی نژاد رفت؟
در دوره‌ای که شهید هاشمی فرمانده سپاه سوسنگرد بود، هم سردار قاسم سلیمانی و هم سردار عزیز جعفری، استخدامی سپاه سوسنگرد بودند و با آن شهید، دوستی قدیمی داشتند و در کنار وی پرورش یافتند. به همین دلیل هم سردار سلیمانی هر وقت به استان خوزستان می‌آید، ما میزبان او هستیم. این بار نیز لطف کردند و ما درخدمتش بودیم؛ اتفاقاً سردار سلیمانی روزه بود و در کنار ما افطار کرد. خصلت حاج قاسم این است که علاوه بر اینکه رفقای زنده خود را دوست دارد، همیشه به یاد دوستان شهید خودش هم هست و همواره به خانواده آن‌ها ابراز احترام می‌کند.

حضور حاج قاسم در خوزستان چه تأثیری داشت؟
قطعاً حضور بزرگانی چون سرلشکر قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان نظامی در منطقه، باعث دلگرمی و خوشحالی مردم شد؛ گرچه آب زیر پایشان است اما می‌دانند که خدا آن‌ها را برای نجات فرستاده است. حضور حاج قاسم برکاتی هم برای مردم داشت. مثل مواکب و افزایش کمک رسانی به سیل زدگان. مردم به قدری قاسم سلیمانی را دوست دارند که با دیدن او، غم و غصه خود را فراموش می‌کنند.

فرهنگ دوران دفاع مقدس، چگونه در گروه‌های جهادی تجلی یافت؟ وضعیت این روزهای خوزستان چه شباهتی با دوران دفاع مقدس دارد؟
این روزها دشت آزادگان، تداعی گر روزهای دفاع مقدس است؛ مردم منطقه، آن موقع با دستان خالی در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند؛ الان هم اگر می‌بینید که مردم با سیل دست و پنجه نرم می‌کنند برگرفته از همان فرهنگ است. چون در منطقه‌ای این اتفاقات می‌افتد که برای همه دنیا به استان مقاومت شهرت دارد و مردم در این استان توانستند در مقابل دشمن بایستند و دفاع جانانه‌ای داشته باشند.

از اینکه در این شرایط وقت خود را در اختیار ما قرار دادید بسیار ممنونم. در پایان اگر نکته قابل بیانی هست، بفرمایید.
از شما و همه برادران و خواهران در روزنامه کیهان سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.‌ای کاش رسانه‌ها تصاویر زیبای حماسه‌هایی که این روزها در منطقه درحال وقوع است را بیشتر ثبت و ضبط کنند. اینجا حتی زنان نیز گروه‌هایی برای کمک به سیل زدگان تشکیل داده‌اند و اقداماتی مثل تهیه غذا را انجام می‌دهند. هم اکنون که با شما صحبت می‌کنم نیز گروه پزشکی ما در حوزه زنان وارد حمیدیه شده و کار می‌کنند. نگاه همه نیز به خداوند تبارک و تعالی است تا رضایت او را جلب کنیم. ان‌شاءالله که جزای خیر دریافت کنند.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi