شناسه خبر : 65326
سه شنبه 27 فروردين 1398 , 10:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاسخ‌های غیرقانونی روا نیست (۱)

هرگونه دریافتی جانبازان و مستمری‌بگیران شهدا، مفقودین و اسرا و آزادگان از بابت وضعیت جانبازی، شهادت، مفقودالاثر بودن و یا اسارت به موجب مقررات قانونی مربوط با رعایت شرایط ذیل بلامانع است

فاش نیوز - در قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اقدماتی از قبیل نقض قوانین و مقررات مربوط، ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع با انجام ندادن یا تاخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل، تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیراداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص، کم‌کاری یا سهل‌انگاری در انجام وظایف محول شده، ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری و سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری، تخلف از قانون و مقررات محسوب شده و بعضی از آنها به استناد قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و قابل تعقیب در مراجع قضایی است.

قانونگذار در مصوبات قانونی خود هرگونه پرداختی اعم از حقوق و مستمری با منشأ ایثارگری را مانع استخدام و دریافت حقوق استخدامی ندانسته و دریافت همزمان پرداختی‌های با منشأ ایثارگری و استخدامی را مجاز دانسته است.

این موضوع به صراحت در قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده شهدا... مصوب 7/9/75 به شرح زیر آمده است:

«تبصره: هرگونه دریافتی جانبازان و مستمری‌بگیران شهدا، مفقودین و اسرا و آزادگان از بابت وضعیت جانبازی، شهادت، مفقودالاثر بودن و یا اسارت به موجب مقررات قانونی مربوط با رعایت شرایط ذیل بلامانع است:

1- دریافت حقوق از بابت استخدام (رسمی یا غیررسمی)، حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری به سبب قانون دیگر موجب قطع حقوق و دریافتی های موضوع تبصره نخواهد بود.

2- دریافتی‌های فوق، مشمول هیچ یک از مقررات مربوط به دریافت 2 حقوق از صندوق دولت و صندوق‌های بازنشستگی نمی‌باشد.»
صراحت این مصوبه قانونی نیازی به شرح و تفسیر ندارد، لکن به شکلی اجرا شده که آشفتگی در پرداخت‌های جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی را موجب شده است، به طوری که برخی از آنان مشمول هر دو دریافتی و گاهی 3دریافتی هستند ولی سایرین با شرایط همسان با این افراد همچنان پیگیر برقراری این حق قانونی خود هستند و برخی دیگر با کم‌لطفی مدیران بنیاد، حقوق حالت اشتغال آنان قطع شده و پیگیری آنان به نتیجه نرسیده است.
 این اقدامات بنیاد را در راستای کدام یک از تخلفات اداری می‌توان ارزیابی کرد؟
 آیا این تبعیضات ناروا که مغایر با قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس است، توسط دستگاه‌های قانونی و نظارتی رسیدگی خواهد شد؟

آیا مجلس و نمایندگان آن که این قوانین را تصویب می‌کنند بر روند اجرای عادلانه آن نظارت دارند؟
 بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاد تخصصی در حوزه قوانین ایثارگران و حمایت‌های قانونی از آنان است، لکن به گونه‌ای عمل می‌کند که غالبا در مغایرت با این اهداف است و با گذشت سال‌ها از تولی امور ایثارگران فاقد ساختار و شاکله مناسب جهت تحقق این اهداف است و بعضا اقداماتی انجام می‌دهد که در مسیر اجرای حقوق قانونی ایثارگران مانع ایجاد می‌شود.

یکی از نکاتی که به کرات از جانب ایثارگران تذکر داده شده است، عدم شفافیت در پاسخگویی مدیران و متولیان این امر در بنیاد به ایثارگران است. نکته‌ای که اگر از جانب ایثارگران با جدیت پیگیری شود از مصادیق تخلفات اداری و قابل پیگیری در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان است. برخی از ایثارگران در تماس‌های تلفنی و مراجعه حضوری اعلام می‌کنند که وقتی برای پیگیری حقوق ایثارگری خود مراجعه می‌کنیم با پاسخ‌هایی از قبیل: دیوان محاسبات کشور ممنوع کرده است، بازرسی کل کشور ایراد گرفته است و دیوان عدالت اداری رأی صادر کرده است، مواجه می‌شویم، لکن وقتی درخواست مستندات و مدارک لازم را می‌کنیم دریغ از آنکه مستندی ارائه کنند. این حق ایثارگران است که اگر این مراجع قانونی مکاتباتی با بنیاد داشته‌اند، ایثارگران برای پیگیری از آن اطلاع داشته باشند.

یوسف مجتهد

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام
من جانباز ۵۵ درصد و فقط یک حقوق از محل کارم میگیرم این بخشنامه ها فقط حرف است جدی نگیرید
اگر همه ايثارگران از پيگيري حقوق قانوني خود مايوس باشند مسلما"‌هيچ اتفاقي نخواهد افتاد . اين اطلاع رساني ها براي آن است كه به صورت جدي حق خود را مطالبه كنيدو نگذاريد حق تان را بخورند.
خیلی ها چند حقوق می گیرند .
و بسیاری از ایثارگران اصلا حقوقی نمی گیرند( رزمندگان و جانبازان زیر25%)
بعضی ها بدون هیچ توجیهی برایشان حقوق های نجومی با تسهیلات لاکچری تعیین شده و قانونی ؟!
چون قوانین تبعیض امیز نوشته و اجرا می شود.
و بسیاری از این وضعیت سود می برند و مانع از تشکیل وزارت ایثارگران هستند و در پی اصلاح نیستند .
بنیادشده یک سازمان انحصاری که برای عده ای خاص خدمات وامتیازات دربرداره..ولی جانبازان زیر25درصدهیچ کمک درخوری ازاین نهادنمیگیرند..نهادی که روزاول جهت حمایت ازجانبازان ومستصعفین تشکیل شد..ولی الآن معلوم نیست چرابه جانبازان زیر25درصدغیرشاغل که همگی درمیانسالی وبابیماری بسرمیبرند کمکی نمیکنند؟؟جانباززیر25درصداگرمعسرمیباشدکه بایدیک میلیون وخرده ای ازبنیاددریافت کنه وبازنشستگی هم داشته باشه ولی عده ای ازهمین معسرین ازساتاششصدمیگیرندوهیچ آینده ای ازلحاظ بازنشستگی ندارند...جانبازان معسر رابه اندازه ی یک سرجوخه ارتش حقوق بدهیدتالااقل مطمئن باشندکه حقوق بگیرهستند..اینجوری دربلاتکلیفی قراردارندوهمش دراسترس واضطراب زندگی میکنند..
جناب مجتهد عزیز مگر قانون خدمت رسانی ایثارگرا 5سال قبل تصویب نشده وحتی دبیرخانه ایی با تعدادی در حدود 20 وزیر و....تشکیل ندادند ؟خروجیش بعد از 5 سال به کجا رسید ؟الان قانون خدمت رسانی به ایثارگران را با آنهمه خدم وحشم ودبیرخانه آنچنانی جایی نشان دهیم !!!!!مگر نه اینکه قانونی که در مجلس تصویب میشود وشورای نگهبان آن را تایید میفرماید باید اجرایی گردد واگر وزارتخانه ویا اداره ایی آن را اجرا نکند متخلف است وباید جوابگو باشد ؟پس بی جهت نیست که به ما میگویند جهان سومی !!!!چون چیزی را که حتی خودمان به اسم قانون تصویبکردیم هم قبول نداریم وببا بی توجهی قوانین مصوب مجلس وشورای نگهبان را لگد مال میکنیم !!!!
سلام
من جانباز 5 درصد هستم تاکنون دوبار به بنیاد شهید و ایثارگران مراجعه کردم گفتند ما پیگیری نمی کنیم. یکبار برای فرزندم که گفتن برود دیوان عدالت برای تبدیل وضعیت استخدامی به ما ربطی ندارد یکبار دیگر گفتم شکایتی در دستگاه قضایی کردم گفتند ما فقط 25 درصد ها را کارشان را دنبال می کنیم.بنده فقط یک کارت شناسایی گرفته ام.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi