شناسه خبر : 65343
سه شنبه 27 فروردين 1398 , 12:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توان دل‌کندن از جبهه را نداشت

به یاد شهید مرتضی ساده میری

شهید مرتضی ساده‌میری، در یکی از روزهای سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای  در ایلام به دنیا می‌آید.

با شدت گرفتن اعتراض‌ها علیه رژیم پهلوی و برپایی تظاهرات، مرتضی که چهره‌شناخته شده‌ای برای مأمورین است، مورد فشار قرار می‌گیرد و بالاخره یک روز در حال بازگشت از یک راهپیمایی، متوجه می‌شود که خطر دستگیری وی جدی است. صبح روز بعد وقتی مردی ناشناس به خانه آن‌ها مراجعه می‌کند و سراغ مرتضی را می‌گیرد، او به سرعت از بام‌خانه می‌گریزد و ایلام را به مقصد تهران ترک می‌کند.

س از پیروزی انقلاب، علیرضا مشغول خدمت در جهاد می‌شود. با حمله نیروهای بعثی به مرزهای غربی، جنگ تحمیلی آغاز می‌‌شود. در سال ۱۳۶۴، مرتضی فرمانده گروهان می‌شود و از "چنگوله" به "چغارعسگر" می‌رود. هنوز هم یکی از کارهای اصلی او شناسایی و عملیات ایذایی است. در تیرماه ۱۳۶۵ در عملیات "کربلای ۵"، که به قصد آزادسازی شهر مهران صورت گرفته، مرتضی برای نخستین‌بار مجروح می‌شود.

سرانجام  جمهوری اسلامی ایران قطع‌نامه شماره ۵۹۸ شورای امنیت را می‌پذیرد. مرتضی توان دل‌کندن از جبهه را ندارد و هم‌چنان به حفظ سنگر و دفع حملات گهگاه عراقی‌ها می‌پردازد.

در زمستان ۶۹، با آغاز جنگ عراق و کویت، او به همراه یک گروهان برای مبارزه با منافقین به خاک عراق نفوذ می‌کند و موظف به تصرف پاسگاه "الصیحه" می‌شود. در این نبرد، با آتش گلوله عراقی‌ها، مرتضی جراحت سختی برمی‌دارد. تن مجروح او به کمک "ایل‌خان منصوری"، همرزم قدیمی‌اش از خاک عراق نجات می‌یابد. اما سرانجام در ساعت ۱۲ شب ۲۵ اسفند ۶۹،‌ یعنی درست در سالگرد عملیات "والفجر ۱۰" مرتضی ساده میری معروف به (مرتضی هلتی) به شهادت می‌رسد.

اینستاگرام
سلام درود بر شما
عکسی که گذاشتید متعلق به شهید علیرضا ساده میری هست. از تصاویر شهید مرتضی در گوگل سرچ کنید. و اصلاح بفرمایید ممنون
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi