شناسه خبر : 65344
سه شنبه 27 فروردين 1398 , 13:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افشای نقش فرانسه در کشتار مردم یمن

اسناد محرمانه نظامی فرانسه، ثابت می‌کند علاوه بر استفاده سلاح‌های فرانسوی علیه غیرنظامیان در یمن، موضع رسمی این کشور مبنی بر عدم استفاده سلاح‌ها علیه مردم یمن، دروغ است و صحت ندارد.

افشای سندی از نقش فرانسه و سلاح فرانسوی در کشتار مردم یمن

تحقیقات مفصل  وب‌سایت «دیس‌کلوز» در همکاری با رادیوی «فرانس اینتر»، نشان‌دهنده تناقض موضع رسمی دولت فرانسه است که وجود سلاح‌های فرانسوی در جنگ علیه یمن را انکار می‌کند.

گزارش سایت «یورونیوز» عربی، می‌گوید: یک سند امنیتی در فرانسه وجود دارد که سلاح‌های فرانسوی مورد استفاده در جنگ یمن و میزان تاثیر آن بر غیرنظامیان را مشخص کرده است.

این تحقیق بر اساس یک گزارش ۵۰ صفحه‌ای محرمانه است که توسط اطلاعات نظامی فرانسوی در تاریخ ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۸  تهیه شده و در آن آمده است: تسلیحات فروخته شده فرانسوی به عربستان سعودی و امارات در حملات دریایی، هوایی و زمینی در یمن مورد استفاده قرار گرفته است.

در میان سلاح‌های مورد استفاده، بر اساس تحقیقات، تانک های لُکلِر (LeClerc)، زره پوش، موشک نفوذگر، جنگنده‌های میراژ دارای موشک رادار، سامانه‌های راداری کُبرا (Radar Cobra)، وسایل نقلیه زرهی آراویز، بالگردهای کوگار و دوفین، ناوچه کلاس ماکاه و سکوهای پرتاب موشک بنونا و ۴۸ توپخانه مدل سزار که ساخت شرکت «نکستر» فرانسه است.

این گزارش اطلاعاتی شامل فهرست دقیقی از سلاح‌های ارائه شده به سعودی ها و اماراتی‌هاست که در درگیری‌های یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸، اظهارات دیگری از زبان فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه از طریق تلویزیون پی اف ام تی وی منتشر شد که در آن گفت: تا آنجا که من می‌دانم، سلاح‌های اخیرا فروخته شده علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار نگرفته است.

پارلی همچنین در جولای 2008 در کمیسیون دفاع ملی و نیروهای مسلح (پارلمان) حاضر شد و حمله نظامی عربستان به یمن را دفاع از خود توصیف کرد و گفت: فکر نمی‌کنم [در فروش سلاح به ریاض] اشتباهی رخ داده باشد. کشوری دارد از خودش محافظت و از خودش دفاع می‌کند.

در این گزارش نقشه‌ای وجود دارد که مناطق پرخطری را نشانه‌گذاری کرده است که غیرنظامیان یمنی احتمالا به وسیله تانک‌های فرانسوی مورد هدف قرار گرفته‌اند. طبق نقشه، اطلاعات نظامی فرانسه برآورد می‌کند که ۴۳۶ هزار و ۳۷۰ نفر در تیررس حملات توپ‌ها و تانک‌های فرانسوی هستند.


بخشی از سند محرمانه. شمال و شمال غرب یمن. مناطق مسکونی که هدف توپخانه‌های فرانسوی است

 

بیست و هشت میلیون یمنی هنوز زیر بمباران زندگی می‌کنند. طبق آمار منتشر شده در ماه مارس گذشته توسط «پروژه داده‌های یمن»، (یک سازمان غیر دولتی که اطلاعاتی درباره حملات ائتلاف تحت رهبری سعودی صادر می‌کند)، بیش از هشت هزار غیرنظامی (از جمله ۱۲۸۳ کودک) از زمان آغاز جنگ، کشته شده اند.

بر اساس گزارش مذکور، اسناد محرمانه تحت عنوان « یمن - وضعیت امنیتی» به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور و همچنین فلورنس پارلی، وزیر دفاع و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در جلسه‌ای که در اکتبر ۲۰۱۸ در کاخ الیزه به جنگ در یمن اختصاص داشت، تقدیم شد.

این سند متناقض با گزارش‌ مقامات فرانسوی درباره «وضعیت تحت کنترل» و استفاده محدود از توپخانه‌های فرانسوی در مرز جنوب عربستان با یمن است.

دولت فرانسه علی‌رغم آگاهی از این خطرات،  هنوز به عربستان و امارات سلاح می‌فروشد. این گزارش به  قراردادهای مخفیانه مربوط به فروش سلاح بین فرانسه و عربستان سعودی، از جمله ارسال ۱۴۷ توپخانه به عربستان تا سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کند.

یکی از این قرارداد‌ها با نام آرتیس در دسامبر ۲۰۱۸ بین نکستر و عربستان سعودی برای تحویل نسل جدید تیتوس (وسایل نقلیه زرهی) امضا شد.

به همین ترتیب، تحقیقات نشان می‌دهد که این اسناد بر خلاف ادعای مقامات فرانسوی است؛ بخصوص که وزیر دفاع فرانسه در  ۲۰ ژانویه ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با رادیو فرانس انتر گفت: ما اخیرا سلاح‌هایی نفروخته‌ایم که بتواند در زمینه درگیری‌های یمن استفاده شود»؛ او سه ماه قبل از آن هم گفت: مذاکراتی در این خصوص با عربستان سعودی نیست.

یورو نیوز نوشت: این در حالی است که عربستان سعودی و امارات عربی متحده، با بررسی محموله‌های مشکوک، به تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه حوثی‌ها احترام می‌گذارند.

بنا بر این یادداشت، اما هر دلیلی وجود دارد که اعتقاد داشته باشیم که ائتلاف سعودی دسترسی به مواد غذایی، سوخت و دارو را مسدود می‌کند و به گفته تیم کارشناسان سازمان ملل ممکن است یک استراتژی نظامی واقعی باشد که می تواند یک «جنایت جنگی» را پدید آورد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi