شناسه خبر : 65354
چهارشنبه 28 فروردين 1398 , 09:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کلیسای «نوتردام» پاریس سوخت؛ کسی عقده‌گشایی سیاسی نکرد!

کلیسای تاریخی نوتردام فرانسه با 800 سال قدمت و 13 میلیون بازدید‌کننده سالیانه به دلیل کوتاهی مسئولین این کشور در عرض چند ساعت سوخت و بخش‌های وسیعی از آن از بین رفت اما سلبریتی‌های غربی از این حادثه طبیعی برای عقده‌گشایی سیاسی خود استفاده نکردند و با پیام‌های احساسی و عاطفی و همین طور اعلام آمادگی برای ارائه کمک مالی قول دادند آن را دوباره با هم بسازند.

عصر دوشنبه بود که ناگهان خبر رسید آتش‌سوزی بخش بزرگی از کلیسای «نوتردام» که از مهم‌ترین آثار تاریخی فرانسه بود را از بین برد. چندین ساعت 400 آتش‌نشان در تلاش بودند تا آتش را خاموش کنند اما در نهایت نتوانستند جلوی از بین رفتن بخش مهمی از این کلیسا را بگیرند.
برخی خبرهای غیر رسمی حاکی است آتش‌نشان‌ها اگر با تاخیر نرسیده بودند، اوضاع این بنای تاریخی با ارزش بهتر بود. اما در فرانسه تا جایی که ما رسانه‌ها را رصد کردیم کسی به آتش‌نشان‌ها و جناحی که شهرداری را در اختیار دارد حمله نکرد یا کسانی را که مسئولیت مهار آتش را داشتند به انواع و اقسام اتهامات نواخت. بلایای طبیعی مثل آتش‌سوزی در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد مثل آتش‌سوزی برج گرنفل لندن در سال 2017 که ساعت‌ها مهار آن طول کشید و بیش از 79 نفر کشته یا مفقود شدند و هنوز تکلیف برخی از مفقودی‌های این آتش‌سوزی معلوم نیست.
 نه در آتش‌سوزی پاریس و نه در آتش‌سوزی لندن سلبریتی‌ها یا سیاسیون از حادثه و خون هموطنانشان برای عقده‌گشایی سیاسی استفاده نکردند و اگر هم انتقادی صورت گرفت، با هدف بهبود شرایط و جلوگیری از تکرار آن صورت گرفت. این دو حادثه را مقایسه کنید با ماجرای آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو یا سیل‌های اخیر که عده‌ای به جای کمک، همدردی یا حداقل سکوت به مامورین و مسئولین نهادهای لشکری و کشوری که در وسط میدان امدادرسانی می‌کنند حمله می‌کنند. برخی نیز چهل سال مدیریت کشور را نشانه گرفتند و برای این مقصود حتی از تصاویر سیل سایر کشورها نیز بهره‌ها بردند!
درباره نوتردام
بخش قابل توجهی از کلیسای 800 ساله نوتردام پاریس علیرغم تلاش آتش‌نشانان و در مقابل بهت و حیرت و اندوه فرانسوی‌ها  در آتش سوخت و به تلی از خاکستر تبدیل شد. بنای عظیمی که پیش از برج ایفل نماد پایتخت فرانسه بود و سالانه 13 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. ساختمان کلیسای نوتردام از سال گذشته به دلیل ترک برداشتن و ریختن بخش‌هایی از ساختمان، در حال تعمیر بود و با اینکه علت دقیق آتش‌سوزی هنوز معلوم نیست پلیس پاریس گفته آتش‌سوزی به احتمال زیاد به عملیات بازسازی در این کلیسا مربوط بوده است که 6 میلیون و 800 هزار یورو هزینه داشته است.
«رمی هیتس» دادستان پاریس نیز گفته هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آتش‌سوزی کلیسای «نوتردام» عمدی بوده، وجود ندارد و همچنان تصادفی بودن این حادثه، موضوعی است که بیشترین احتمال را درباره آن می‌دهیم. وی همچنین گفته 50 نفر بر روی پرونده مفصل و پیچیده مبنی بر اینکه عامل آتش‌سوزی چه بوده است در حال تحقیق هستند.
مردم فرانسه در حال دعا
آتش‌سوزی حوالی 6 عصر دوشنبه به وقت پاریس (9 شب به وقت تهران) آغاز شد و نزدیک به 400 آتش‌نشان (هر چند با کمی تاخیر) در عملیات اطفای حریق حضور داشتند که از این تعداد یک نفر هم مجروح شده است. عملیات خاموش کردن آتش حوالی سه نیمه شب (5 و نیم صبح به وقت تهران) پایان یافت، در حالی که ساختمان‌های اطراف از زمان آغاز آتش‌سوزی تخلیه شد و شمار قابل توجهی از مردم پاریس برای خاموش شدن سریع آتش در خیابان‌های اطراف کلیسا گرد آمده و دعا می‌کردند.
جالب آن است که شانزده مجسمه با ارزش را پنج روز پیش به دلیل تعمیرات از این کلیسا خارج کرده بودند. سخنگوی کلیسای نوتردام در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده پس از فرو ریختن برج ناقوس، آتش به تمام بدنه ساختمان کلیسا سرایت کرد. هنگام بروز آتش‌سوزی کارگری در محل حادثه حضور نداشت. بنا به گفته کارشناسان فرانسوی، رساندن آب به قسمت‌های فوقانی کلیسای نوتردام که ارتفاع زیادی دارد، کار بسیار پیچیده‌ای بود. ارتفاع برج کلیسا ۹۶ متر است.
کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) با حضور در برابر کلیسای سوخته، گفت فرانسه با جلب کمک‌های بین‌المللی، این کلیسای تاریخی را بازسازی خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، ماکرون آتش‌سوزی در کلیسای 800 ساله نوتردام را «یک تراژدی وحشتناک» توصیف کرد و گفت: «به لطف تلاش‌های صورت‌گرفته، بنای اصلی ساختمان فرو نریخت.»
قلب پاریس
ماکرون کلیسای نوتردام را «قلب پاریس» خواند و با بیان اینکه از وقوع «بدترین اتفاق» یعنی ریزش تمام ساختمان و سرایت آتش به ستون‌های اصلی کلیسا جلوگیری شده، گفت فرانسه از روز سه‌شنبه پویشی را برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی آغاز می‌کند تا کلیسا را بازسازی کند. از آنجا که آتش‌سوزی در ساعت تعطیلی کلیسا رخ داده، در این حادثه به بازدیدکنندگان آسیبی نرسیده است.به گفته مقام‌های فرانسوی، آتش گنبد، سقف و دستکم یکی از پنجره‌های بزرگ کلیسا را به کلی نابود کرده، اما آثار تاریخی و هنری موجود در این ساختمان پیش از سرایت آتش به محل نگهداری آن‌ها، از کلیسا خارج شده است.
ایده احمقانه ترامپ
کلیسای نوتردام از نمادهای اصلی پایتخت فرانسه به شمار می‌آید و به همین دلیل آتش‌سوزی در این ساختمان واکنش‌های گسترده‌ای در جهان داشته است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم به این حادثه واکنش نشان داد و در اظهاراتی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی به تمسخر گرفته شد، از مقام‌های فرانسوی خواست سریعا وارد عمل شده و هواپیماهای آب‌پاش را به محل آتش‌سوزی اعزام کنند. اداره آتش‌نشانی پاریس هم در پاسخ گفته ریختن چنین حجم آبی از ارتفاع بالا، کلیسا را به کلی نابود می‌کند!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi