شناسه خبر : 65382
چهارشنبه 28 فروردين 1398 , 16:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تأکید ظریف بر استقرار ارتش سوریه در مرز‌هایش با ترکیه

فاش نیوز - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ترکیه و انجام رایزنی‌های مستمر با این کشور در آنکارا به سر می‌برد، بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود روابط ایران و ترکیه را خوب برشمرد و گفت: امیدوارم هر روز شاهد روابط بهتر باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا حامل پیامی از سوریه برای مقامات ترکیه هستید؟ گفت: در سفر به دمشق گفت‌وگوی طولانی با آقای بشار اسد داشتم. گزارشی از گفت‌وگویم را خدمت آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ارائه خواهم داد. حتما به عنوان جمهوری اسلامی ایران دوست داریم تمام کشور‌های دوست ما در منطقه، رابطه خوب، رو به جلو و آینده نگر با هم داشته باشند.

ظریف افزود: هیچ وقت در امور داخلی کشور‌ها و در روابط بین المللی کشور‌ها دخالت نمی‌کنیم، اما تمایل خودمان را اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین درباره نتایج مذاکرات روند آستانه نیز خاطرنشان کرد: درباره کمیته قانون اساسی سوریه، ما، روسیه و ترکیه گفتگو‌های خوبی را داشتیم و همینطور گفتگو‌هایی را با سازمان ملل داشتیم. اطلاع پیدا کردم طرف سوری گفتگو‌های مفصلی را با «گیر پدرسن» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه داشته است.

ظریف افزود: امیدواریم دو موضوع که برای شروع کمیته قانون اساسی مهم است، هر چه سریع‌تر حل و فصل شود. یکی ترکیب کلی کمیته است و دوم اصول کلی حاکم بر کار کمیته است؛ البته درباره جزییات آن باید خودشان و مردم سوریه تصمیم بگیرند.

*امیدواریم مذاکرات روند آستانه را یک مرحله به جلو ببریم

وزیر خارجه بیان کرد: جلسه آینده روند آستانه در طول روز‌های آینده در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و امیدواریم با همکاری دوستان ترکیه‌ای و روسیه‌ای خود و با مشارکت طرف‌های سوریه و سازمان ملل انشاءالله بتوانیم آن را یک مرحله به جلو ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره آمادگی‌های نظامی ترکیه در شرق فرات گفت: ما از نگرانی‌های دوستانمان در ترکیه نسبت به تهدیدات کاملا مطلع هستیم و همواره به دوستان در منطقه اعلام کرده‌ایم بهترین راه برای حفظ امنیت همه کشور‌های منطقه استقرار ارتش سوریه در مرز‌ها با ترکیه و اطمینان از عدم تعرض هرگونه حرکت تروریستی علیه دولت و مردم ترکیه از سمت سوریه است.

ظریف تصریح کرد: حتما برای ما امنیت و آرامش مردم ترکیه بسیار مهم است و در این زمینه همکاری‌های خوبی با هم در بحث امنیتی داریم.

 

قدردانی ظریف از موضع ترکیه در قبال سپاه پاسداران

وزیر خارجه ایران در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از اینکه مجددا در یک ماه گذشته در ترکیه حضور دارد، گفت: موفقیت ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها را به دولت و مردم ترکیه تبریک می‌گویم.

وی همچنین از دولت، مردم و هلال احمر ترکیه در ارسال کمک‌ها در پی سیل اخیر در ایران و همچنین حمایت ترکیه از ایران در پی اقدام غیرقانونی و بی سابقه آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران که یک گروه مبارز با تروریسم است در لیست تروریستی، قدردانی کرد.

ظریف همچنین گفت: ما مثل دولت ترکیه معتقدیم باید حقوق بین‌الملل مبنای سیاست کشور‌ها باشد و اختلافات با کشور‌ها نباید به نقض حقوق بین‌الملل و نقض تساوی حاکمیت دولت‌ها بینجامد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: متاسفانه دولت آمریکا در اقدامات متعدد از خارج شدن از برجام از شناسایی بیت المقدس عزیز و قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از شناسایی اشغال بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی و همینطور قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، در همه این موارد ناقض اصول اولیه و مهم حقوق بین‌الملل بوده و این برای هیچ کس نباید قابل قبول باشد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: کشور‌ها می‌توانند در عین اختلاف در حوزه‌های حفظ صلح و امنیت بین‌المللی همکاری کنند، کما اینکه ما توانستیم در روند آستانه به نتایج بسیار خوبی برسیم و ظرف سه سال گذشته شرایط در سوریه را به شکل قابل توجهی آرام کنیم و امیدواریم این آرامش چه در ادلب و چه در سایر مناطق سوریه با حفظ آرامش و تمامیت ارضی و احترام به حقوق مردم سوریه تداوم یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ما با دوستان خود در ترکیه و روسیه تلاش‌هایمان را ادامه خواهیم داد به ویژه برای گسترش و پیشبرد روند سیاسی در سوریه از طریق کمک به تشکیل کمیته قانون اساسی و کاستن آلام انسانی در سوریه از دو مسیر بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان و همینطور تبادل زندانیان و اجساد کسانی که در دو طرف هستند.

وزیر خارجه همچنین گفت: گزارشی از دیدارهایم با مقامات سوریه را به همتای خود ارائه کردم و به آقای اردوغان نیز ارائه خواهم کرد. درباره تحولات بسیار نگران کننده‌ای که در منطقه دارد شکل می‌گیرد و ما و ترکیه امیدواریم نهایتا خواست مردم در این منطقه حاکم شود، گفتگو کردیم.

ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که شاهد هر چه بیشتر روابط ایران و ترکیه باشیم.

*آمریکا نمی‌تواند روابط سایر کشور‌ها را تحت کنترل خودش داشته باشد/سیاست منافقانه دولت آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگری گفت: معتقدیم که آمریکا نمی‌تواند روابط سایر کشور‌ها را تحت کنترل خودش داشته باشد. هیچ وقت یک کشور نمی‌تواند برای حفظ دیدگاه‌های برخی عناصر داخل آن کشور، منافع سایر کشور‌ها را قربانی کند.

وی یادآور شد: شاید برای خیلی‌ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادی ایران با بسیاری کشور‌ها کاهش یافت، ولی فروش آمریکایی‌ها به ایران افزایش یافته است و این نشانگر سیاست منافقانه دولت آمریکاست.

*مشکلی نداریم با شرکت‌های آمریکایی تجارت کنیم

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما مشکلی نداریم با شرکت‌های آمریکایی تجارت کنیم، تصریح کرد:، ولی به آمریکا این اجازه را نمی‌دهیم که تجارت ما را با سایر کشور‌ها زیر سؤال ببرد یا آن را متاثر کند.

ظریف اضافه کرد: را‌ه‌های فراوانی برای ادامه روابط کشور‌ها وجود دارد، مکانیسم‌هایی مثل اینستکس یکی از این راه‌هاست مخصوصا اینکه کل آمریکا با تحریم‌های آمریکا مخالف است، آمریکا کار غیرقانونی کرده و به صورت غیرقانونی سیاست‌هایش را بر دنیا تحمیل می‌کند.

وی گفت: اقدامات آمریکا خلاف قطعنامه شورای امنیت است و حتما دنیا باید در برابر آن باید بایستد وگرنه باید منتظر این باشد که آمریکایی‌ها بخواهند در همه روابط اقتصادی دنیا به خاطر منافع خودشان مداخله کنند

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi