شناسه خبر : 65403
شنبه 31 فروردين 1398 , 09:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ارتش همیشه قهرمان؛ فدای ملت و کنار ملت

در روزهای سخت در کنار ملت ایران بود، در دوران هشت سال دفاع مقدس، همچنین همراه مردم سیل‌زده و زلزله‌زده دوشادوش نیروهای امدادی برای خدمت به مردم دل به دریا زده و می‌زند. در حادثه تروریستی که در رژه هفته دفاع مقدس سال گذشته در خوزستان رخ داد، سربازان و درجه‌دارانش تا پای از دست دادن جان خود به فکر کمک کردن به مردم اهواز بودند، همه این اتفاقات و رشادت‌ها حاصل نیرویی است که شعارش فدای ملت بودن است و هیچ‌گاه برای مردم کم نگذاشته‌ است، ارتش در کشور به‌عنوان یک نیروی رسمی نظامی شناخته می‌شود که در جنگ تحمیلی شهدای زیادی را تقدیم این مرز و بوم کرده است؛ مأموریت اصلی ارتش آمادگی و مقابله در برابر هرگونه تجاوز نظامی علیه استقلال، تمامیت ارضی، نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع کشور ایران است.

ارتش در انقلاب

ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا کرد، یکی از گام‌های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه کن شدن حکومت پهلوی شد، حرکت زیبای نظامیان نیروی هوایی در ۱۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ بود؛ در این روز به دنبال شایعات کودتای ارتش، نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به ملت پیوسته و با حضور در محضر رهبر انقلاب، سندی از حماسه و ایمان را به ثبت رساندند. این روز، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و ارتش بود و طلیعه خجسته پیوند ارتش با ملت مسلمان و انقلابی به وضوح آشکار گشت.

نظر امام(ره) در مورد ارتش

امام خمینی (ره)، ارتش را مهم‌ترین سازمان تشکیل‌دهنده بنیه دفاعی کشور می‌دانستند که باید اهدافش در خدمت منافع مردم و کشور باشد؛ در حالی که بسیاری از افراد و گروه‌های سیاسی به‌ویژه گروه‌های چپ و مجاهدین خلق، اصرار بر انحلال ارتش و ایجاد ارتش جدیدی با عنوان ارتش بی‌طبقه توحیدی داشتند؛ حضرت امام به حفظ ارتش و ادامه حیات آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی معتقد بودند. امام خمینی بر این باور بودند که مشکل اصلی ارتش، حاکمیت شاه مستبد بر آن و عدم تکیه بر تعالیم الهی بوده است که آن را علاوه بر مأموریت ذاتی که حفظ تمامیت ارضی کشور است در خدمت منافع امریکا قرار داده و نیز برای حفظ تاج و تخت سلطنت به کار گرفته است؛ بنابراین با تغییر ساختار فرماندهی و کنترل آن، ارتش می‌تواند در خدمت مردم باشد و به ارتشی مستقل و متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی تبدیل شده و به مأموریت ذاتی خود بپردازد؛ بر همین اساس یکی از اولین اقدامات امام خمینی برای نشان دادن اهمیت نیرو‌های مسلح، تعیین روز ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ به عنوان روز ارتش بود.

کلاه سبز‌های ارتش

زمانی که  بعثی‌ها به خاک ایران تجاوز کردند، تکاوران کلاه‌سبز نیروی دریایی، در خرمشهر در برابر لشکر تا دندان مسلح عراقی‌ها ایستادگی کرد و محافظ مردم خرمشهر بود، در عملیات «مرصاد» که در پاسخ به عملیات «فروغ جاویدان» منافقین صورت گرفت، ارتش نقش بسیار مهمی را ایفا کرد. در این عملیات نیروهای نظامی ایران ابتدا سد راه منافقین شدند و سپس نیروهای هلی برد را در پشت سر مجاهدین پیاده کردند. آنگاه بالگردهای هوانیروز ارتش با سلاح‌های ضد تانک به ستون زرهی منافقین یورش بردند و هواپیماهای اف-۴ نیروی هوایی هم ستون زرهی مجاهدین را بمباران کردند و در انتها نیروهای زمینی سپاه به باقی‌مانده نیروهای منافقین حمله کردند، فرماندهی این عملیات را امیر سپهبد «علی صیاد شیرازی» بر عهده داشت و در نهات داغ بزرگی بر دل مجاهدین خلق گذاشت.

ایثارگری ارتش

در دیگر عملیات‌های دوران دفاع مقدس نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران با  ایثار نیروهای سه‌گانه هوایی، زمینی و دریایی خود، حماسه‌های زیادی آفرید و در کنار سایر نیروهای نظامی و مردمی توانست نقش موثری در پیروزی کشورمان بر ارتش متجاوز بعثی ایفا کند. در این دوران زمانی نیروهای زیادی از ارتش در رده‌های مختلف افسران، درجه‌داران و سربازان، به درجه رفیع شهادت رسیدند و با جاودانه کردن اسم خود توانستند ایران و نظام جمهوری اسلامی را از آسیب رساندن دشمنان حفظ کنند.

نیروی زمینی

نیروی زمینی ارتش نیز در هشت سال دفاع مقدس شهیدان زیادی را تقدیم کرده است که حاصل آن از جان گذشتگی ۴۶ هزار شهید از ۴۸ هزار شهید کل ارتش و حدود ۱۵۰ هزار جانباز و ۲۶ هزار آزاده قهرمان می‌باشد که با حدود ۲ میلیون رزمنده وظیفه و پایور توانستند جنگ و نبرد منحصر به فردی را به کمک مردم مقاوم و قهرمان ایران زمین اداره کرده و پیروزی تاریخی و ماندگاری را برای این سرزمین رقم بزنند.

پس از جنگ

بعد از جنگ تحمیلی ارتش در کنار مردم باقی ماند تا مرهمی باشد بر زخم‌هایی که بلاهای طبیعی بر سر مردم ایران آورد، در زلزله بم و کرمانشاه ارتش در صف اول کمک به هموطنان بود، در سیل‌های اخیر نیز ارتش مانند گذشته به‌عنوان اولین گروه به یاری مردم ایران شتافت و تا امروز نیز در کنار مردم بوده است، می‌توان ارتش را ید قدرتمند کشور دانست که همیشه فدای ایران بوده است.

 

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi