شناسه خبر : 65535
چهارشنبه 04 ارديبهشت 1398 , 16:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

داگلاس فالسون داور جایزه بین‌الادیان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر۳۷:

فیلم‌های مذهبی ما را متحد می‌کند

فاش نیوز- نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان ایرلندی می‌گوید اکثر فیلم‌های باکیفیتی که در سینما می‌بینیم و در ذهنمان می‌مانند، بر مبنای اصول تاریخی و اخلاقی قرآن کریم یا کتاب مقدس هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سینمایی فاش نیوز، داگلاس فالسون عضو هیئت داوران جایزه بین‌الادیان این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان است.
او در یک دهه گذشته در هیئت داوران بخش‌های کلیسای جهانی و سیگنیسِ (SIGNIS) جشنواره‌های بین‌المللی متعددی حاضر بوده است. سیگنیس نام رسمی انجمن جهانی ارتباطات کاتولیک است. این انجمن جنبشی از اعضای کلیسای کاتولیک رومی متشکل از حرفه‌ای‌های عرصه رسانه‌های ارتباطی، از جمله مطبوعات، رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو، آموزش رسانه‌ها، اینترنت و فناوری‌های جدید، یک سازمان غیر انتفاعی با نمایندگی از بیش از ۱۰۰ کشور است.


فالسون هم‌چنین به‌عنوان منتقد فیلم فعال است و به برگزاری رویدادهای نمایش شبانه فیلم در محله‌های مختلف دوبلین، که طی آن مسئله ایمان و هنر مورد بحث قرار می‌گیرد، کمک کرده است. علاوه بر این، او به صورت داوطلبانه به منظور حفظ آرشیو درخشان فیلم‌های رادهارک، به انجمن «رادهارک تراست» کمک می‌کند؛ آرشیوی شامل بیش از ۴۰۰ مستند تلویزیونی که طی دهه‌های ۱۹۶۰، ۷۰ و ۸۰ از شبکه تلویزیونی «آرتی‌ای» در ایرلند پخش شده است. او از سال ۲۰۱۳ از اعضای سیگنیس اروپاست و در برگزاری سمینار تلویزیون سیگنیسِ جهانی که اخیراً و در سپتامبر ۲۰۱۸ در دوبلین برگزار شد، تلاش زیادی داشته است.
نظر فالسون را درباره علایق خاصش در سینما جویا شدیم.
نظرتان در مورد بخشی از جشنواره که عضو هیئت داورانش هستید، چیست؟
هیئت داوران ما، هیئت داوران بین‌الادیان شامل اعضای تیم سیگنیس است که یک سازمان کاتولیک است و همچنین یک روحانی مسلمان. این راهی است تا عقاید مختلف بتوانند در کنار هم فیلم‌های دارای گرایش روحانی و مذهبی را تماشا کنند. زیرا این فیلم‌ها برای آن هستند که ما را متحد کنند نه اینکه سبب تفرقه شوند. بنابراین بیشتر فیلم‌های باکیفیت که در سینما دیده می‌شوند و در ذهن شما اثری ماندگار می‌گذارند، گرایش به این دارند که بر مبنای نوعی از اصول تاریخی و اخلاقی که در قرآن کریم یا کتاب مقدس - عهد قدیم یا عهد جدید- به ما داده شده است، باشد. به نظر من ما در مقام انسان این تاریخ مشترک را برای یک چارچوب اخلاقی داریم. همچنین فکر می‌کنم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که به فیلم‌هایی نگاه کنیم که می‌توانیم در آن‌ها لحظات این معنویت مشترک را پیدا کنیم و در عین حال فیلم زیبایی باشد با زیبایی‌شناسی خوب و همچنین باکیفیت باشد و دارای داستانی بسیار خوب بازگو شده، خوب کارگردانی شده، با بازی‌های خوب و عناصر کیفیت دهنده به فیلم.
نظر شخصی شما درباره معنویت و مذهب چیست؟
به عنوان یک کاتولیک رومی و بخشی از سیگنیس گرایش ما به هیئت داوران هنری است و اکثر هیئت داورانی که پیش‌تر با آن‌ها کار کرده‌ام یا سیگنیس یا Ecumenical بودند (به این معنی که اعضای مسیحی پروتستان هستند)، بنابراین ما زمینه مشترک هم داریم. از همین رو و با نگاه از جنبه مذهب و معنویت، آنچه برای من مهم است که فیلمی را ببینم که پیش از هر چیز از انجیل بگوید؛ که به نظر من این ارزش‌های اخلاقی کاتولیک برای زندگی انسان است. به نظرم، خیلی متفاوت با ادیان دیگر نیست، صادقانه نیست. بنابراین آیا فیلم‌هایی را می‌بینم که نمایش قتل و جنایت در آن‌ها زیاد است؟ نه.
اولین بار است که به ایران آمده‌اید؟
بله، اولین بار است که اینجا هستم و نظرم فوق‌العاده است. به نظرم مردم زیبایی هستند و در اینجا خیلی خوب از ما استقبال کرده‌اند. فکر می‌کنم شما اخلاق و روحیات خوبی دارید، مردمی بخشنده و مهمان‌نواز و فرهنگی فوق‌العاده. دوست دارم باز هم به کشور فوق‌العاده شما برگردم.

گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi