شناسه خبر : 65547
پنجشنبه 05 ارديبهشت 1398 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نهادها نسبتشان را با خانواده شهدا روشن کنند

بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهاد کتابخانه‌های عمومی در مراسمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در ۱۰ ماده به تصویب دو طرف رسید و هریک از طرفین بر این اساس تعهداتی را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر عهده گرفتند.

حجت الاسلام کاویانی راد، معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید در حاشیه امضای این تفاهم نامه در سخنانی به اهمیت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در قالب کتاب اشاره کرد و گفت: بنیاد شهید با بضاعت اندکی که داشته تا کنون ۱۶۹۰ کتاب در زمینه ایثار و شهادت منتشر کرده که با این تفاهم نامه ان شا الله روند این تولیدات گسترده تر خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم در کتابخانه های عمومی بخشی ویژه کتاب های ایثار و شهادت تشکیل شود تا این آثار به نحو بهتری در معرض نگاه مخاطبان قرار بگیرد.

کاویانی راد با اشاره به تفاهم نامه بین بنیاد شهید و نهاد کتابخانه ها گفت: ما در این تفاهم نامه چند سیاست کلی را دنبال می کنیم که عبارتند از: غنی سازی منابع و خزائن کتابخانه ها در حوزه ایثار و شهادت؛ تلاش برای تولید کتاب های الکترونیکی؛ حمایت نوقلمان برای ورود به این عرصه؛ توسعه گفتمان نقد محتوایی؛ دسترسی آسانتر به اسناد بنیاد شهید برای پژوهشگران و نویسندگان؛ ترجمه آثار مفید در این حوزه؛ توسعه تولید کتاب های مرجع در بنیاد و در آخر، حرکت از داستان نویسی به سوی سیره نویسی در آثار تولید شده.

در ادامه مراسم، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن گرامیداشت یاد و نام استادش دکتر محسن جهانگیری که دقایقی پیش از مراسم، در تشییع پیکرش شرکت کرده بود گفت: دکتر جهانگیری با همه مقام های علمی و ادبی اش، هر روز صبح که به دانشگاه تهران می رفت، ابتدا به شهدای گمنام مدفون در این دانشگاه ادای احترام می کرد.

مختارپور ادامه داد: طبق نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری، حفظ نام و یاد و مرام شهدا یک ضرورت استراتژیک است و ما هم در این زمینه مسئولیت های زیادی داریم.

وی افزود: همه افراد و نهادها باید نسبتشان را با خانواده شهدا و ایثارگران روشن کنند و نهاد کتابخانه های عمومی کشور حاضر است از همه امکانات خود برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت بهره ببرد.

مختارپور ابراز امیدواری کرد که نهاد کتابخانه ها در کارشناسی کتاب ها به بنیاد شهید کمک کند و ادامه داد: ما به غیر از کارشناسان زبده ای که در این زمینه داریم، ۶۰۰۰ کتابدار با تحصیلات بالا و تعداد زیادی مخاطب جدی کتاب داریم که می توانیم کتاب های بنیاد را قبل از انتشار برای بررسی های کارشناسانه به آنها ارائه کنیم تا محصول به دست آمده، کاملتر و مفیدتر باشد.

در ابتدای این مراسم، رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید گفت: ظرفیت‌ها زیادی در بنیاد شهید و نهاد کتابخانه‌های کشور در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به ویژه در حوزه ترویج ایثار و شهادت وجود دارد به همین خاطر وجود چنین تفاهم‌نامه‌ای احساس می‌شد بنابراین مراحل بررسی و تصویب این تفاهم‌نامه از سال گذشته آغاز شد و امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیشتری برای فعالیت‌های بیش از پیش در اختیار این دو نهاد قرار بدهد.

وی یادآور شد: دستیابی به تمدن نوین اسلامی و همچنین نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت زیرساخت‌هایی لازم دارد که این زیرساخت‌ها باید فراهم شود و در وهله اول باید از سنین کودکان و نوجوانان شروع شود که بنیاد شهید با انتشار و توزیع نشریات و کتب مربوط به سنین مذکور اقدامات خود را از گذشته آغاز کرده است. همچنین کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید در تهران با برخورداری از ۱۰۰۰ عنوان کتاب ظرفیت خوبی ایجاد کرده است. از سوی دیگر استفاده حداکثری از فضای مجازی می‌تواند ما را در تحقق تمدن نوین اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ایثار اجتماعی یاری کند.

نریمانی اظهار کرد: در قالب این تفاهم‌نامه کتاب‌های مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اختیار کتابخانه‌های زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار داده می‌شود تا عموم مردم به راحتی به این کتب دسترسی داشته باشند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi