شناسه خبر : 65624
یکشنبه 08 ارديبهشت 1398 , 11:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش:

آمریکا با تروریست خواندن سپاه بزرگ‌ترین خدمت را به جمهوری اسلامی‌ انجام داد

 از روزهای ابتدایی سال، نقاط مختلف کشور درگیر حوادث طبیعی شد، روزهای سخت و دردناکی برای همه ملت ایران و به ویژه مناطق سیل‌زده رقم خورد و همه مردم باید برای یاری رساندن به این عزیزان بسیج می‌شدند. در این میان اما نیروهای مسلح همچون ارتش با تمام قوا وارد میدان شدند تا هم از خسارت‌های بیشتر جلوگیری به عمل آورند و سر و سامانی به این مناطق بدهند و هم تسکینی بر دردهای مردم آسیب دیده باشند، در میان تصاویر ارسالی از مناطق سیل‌زده، سربازانی را می‌بینیم که با جان و دل پای کار آمده و خانه‌ها را از گل و لای پاک می‌کنند و در نقطه‌‌ای دیگر یک درجه‌دار را می‌بینیم که خم شده تا پیرمردان و پیرزنان پای خود را بر پشت او بگذارند و بر خودرو سوار شوند، این قبیل تصاویر از دلیرمردان ارتش ایران بعید نیست، اینها همان مردانی هستند که در سخت‌ترین شرایط کشور از شرارت‌های گروهک‌ها در آغاز انقلاب گرفته تا حمله رژیم منحوس بعثی، تا بلایای طبیعی همواره در صف اول دفاع از جان و مال و ناموس ایستادند و جان خود سپر مردم کشورشان کردند و امروز هم قوی‌تر، استوارتر و گسترده‌تر از گذشته به خدمت این ملت ایستاده‌اند.
     برای اینکه به‌طور اجمال مروری بر خدمات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران داشته باشیم گفت‌و‌گویی را با امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران ترتیب دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
 سید محمد نورانی
ارتش جمهوری اسلامی‌ در جریان حوادث طبیعی، به ویژه سیل‌های اخیر،‌چه اقداماتی انجام داده است؟
ارتش همیشه به موقع پای کار بوده است.ازجمله در زلزله، ارتش با یک اقدام جسورانه و به محض دستور رهبر معظم انقلاب بر سر خرابی‌های زلزله حضور پیدا کرد و تا عصر همان روز زلزله را به سامان رساند، در بحث سیل امسال ارتش به محض دریافت پیام رهبر به کمک مردم استان گلستان شتافت، در استان خوزستان و ایلام کرمانشاه بخش‌هایی از نیروی زمینی و ارتش پای کار آمدند، فرمانده محترم ارتش بنده را به عنوان فرمانده میدانی در استان لرستان و غرب کشور منصوب کردند و امیر صیادی را به طرف منطقه خوزستان اعزام کردند.
در مجموع 21 یگان عمده نیروی زمینی در تراز تیپ و سه قرارگاه منطقه‌ای و سه قرارگاه لشکری نیروی زمینی درگیر سیل و کمک به عزیزان سیل‌زده هستند. بیش از 700 دستگاه انواع تجهیزات مهندسی، خودروهای سنگین، نیمه سنگین و فوق سنگین و حدود 2000 خودرو سبک راه سازی، پل‌سازی در حال امدادرسانی به مردم هستند، در سیل بیشترین جایی که آسیب می‌رساند راه‌ها است و پل‌ها و پل‌های هجومی‌و متحرک ارتش و نیروهای مسلح این روزها بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.
بیشتر مردم پل دختر به دامنه ارتفاعات پناهنده شده بودند یا روی پشت‌بام‌ها بودند، یگان‌های بالگردی در زمانی که راه عبوری وجود نداشت مردم را از این نقاط نجات داد و شاید یک رکورد تاریخی باشد که هوانیروز توانست با 773 سورتی پرواز قریب به 3 هزار مصدوم را از دامنه ارتفاعات، پشت‌بام‌ها، بین رودخانه‌ها و جاهایی که گرفتار بودند به نقاط امن برساند.
از جمله یگان‌هایی که ما داشتیم، یگان‌های بهداشت و درمان بود که با فرستادن بیمارستان‌های صحرایی به درمان مصدومان پرداختند، خودروهای امدادرسان و برای اولین بار نفربرهای دوزیست نیروی زمینی توانستند در گلستان و کردستان وارد عرصه کار شوند و این تجربه بسیار موفقی برای ما بود. انواع خودروهای سنگین توپ کش که در طی کردن عرض رودخانه‌ها و عبور از آب‌های خروشان توان مانور بالایی دارند و همچنین نیروهای متخصص ما در زمینه‌های راه سازی، پل‌سازی وارد کار شدند.
انتظار مردم در حال حاضر لایروبی کردن خانه‌هایی است که پر از گل و لای شده؛ لذا بیش از 8600 نفر سرباز ارتش در لرستان و در بخشی از استان گلستان در حال انجام امدادهای خانه به خانه هستند، انواع پمپ‌های تخلیه آب که در تمام پادگان‌های ارتش داشتیم را به منطقه فرستادیم و تا زمانی که مردم اعلام رضایت نکنند ما از این استان‌ها جدا نخواهیم شد.
آیا با وجود حوادث طبیعی اخیر، سایر خدمات مردم یاری شما متوقف شده است؟
پراکندگی یگان‌های ما پراکندگی پاسخگو به نیازهای کشور است که ما به آن آمایش سرزمینی می‌گوییم، این آمایش به‌گونه‌ای است که ما در اکثر شهرستان‌های استان‌ها به اندازه کافی یگان‌های ارتش داریم و حوادث طبیعی تاثیری در اجرای برنامه‌های مردم یاری اعلام شده ما ندارد، ما در سال چندین نوبت مردم یاری داریم، یکی در رزمایش‌هاست، دیگری ماموریت محرومیت زدایی در نقاط روستایی شرق کشور است که امسال آن را به عهده گرفتیم، که اعتبار آن را هم از ارتش دریافت کردیم و با فرمانداران مناطق محروم شرق کشور در حال رایزنی هستیم.
ارتش چه خدماتی را برای نیروهای خود در نظر گرفته است؟
امتیازات بسیار خوبی را برای سربازانی که اهل روستاها و شهرهای مناطق سیل‌زده هستند و سربازانی که به منظور کمک‌رسانی و امداد به این شهرها و استان‌ها اعزام شده‌اند.
ما 30 طرح لبیک در نیروی زمینی داریم که هر کدام از این طرح‌ها جامعه مورد هدف خود را دارد، یکی مزدوجین است چه خودشان و چه فرزندانشان ازدواج کنند تحت پوشش قرار می‌دهیم و کمک بلاعوض به آنها می‌کنیم، طرح دارالشفاء حضرت زهرا را داریم و بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار می‌دهد. از نیمه اول سال 96 اجرای این‌ها شروع شده و ادامه خواهد یافت و هدف ما این است که در کنار این طرح‌ها میزان کمک‌ها و خدمات را افزایش دهیم.
نظر شما در رابطه اهانت رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تروریست خواندن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی‌چیست؟
اینکه امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: «خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق‌ها آفرید» اینجا مصداق پیدا می‌کند، آمریکایی‌ها با این کارشان خدمت بزرگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی‌کردند و موجبات وحدت همدلی و همراهی همه قشرهای جامعه را با عزیزان سپاه پاسداران به وجود آوردند، این بهترین اثربخشی این تهدید بود.
دیگر اینکه حضور انقلابی نیروهای سپاهی و همچنین سایر نیروهای مسلح ما در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها و استکبار جهانی اثربخش بوده و کارد را به استخوان رسانده و لذا ما را به ادامه راه تشویق کرد و ما با سرعت، شدت و حدت بیشتر این مسیر استکبارستیزی را در پشت سر ولی امر مسلمین ادامه دهیم.
امروز قاطع‌تر از قبل می‌دانیم که ارتشی و سپاهی یک لشکر هستند، ما با برادران سپاه رنگ لباسمان فرق دارد و رنگ لباس به واسطه محدودیت ماست وگرنه هدف ما اعتلای کلمه لااله الا الله و مبارزه با ظلم و استکبار است، اینکه بتوانیم در رکاب مقام معظم رهبری سربازان شایسته‌ای برای ایشان باشیم.
آمریکایی‌ها هم بدانند دست ارتش در دست سپاه و در دست ولی امر مسلمین و دست خدا بالای همین دستهاست.
نیروی زمینی در سال‌های اخیر چه تغییراتی را در ساختار خود ایجاد کرده است؟
بنده از بدو انتصاب تصمیم گرفتم نیروی زمینی را بر سه پایه «ولایتمداری، عدالت محوری و شایسته‌سالاری» قرار دهم و با مطالعه فرامین مقام معظم رهبری طی ده سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که یک طرح تحولی عمیق را برای نیروی زمینی طراحی کنیم؛ لذا طرح «لبیک یا امام» نزاجا را طراحی کردیم، به این صورت که تحولات عمیقی در ساختار نیروی زمینی انجام دهیم تا پاسخگوی انتظار حضرت آقا مبنی بر کارآمد کردن یگان‌ها به نیازهای عملیاتی روز باشد. ما این تحولات را به تایید ایشان رساندیم؛ لذا در ساختار یگان‌های سنتی، یگان‌های پیاده زمینگیر، یگان‌هایی که به نوعی برای عملیات‌های آینده کارآمدی و کارایی چندانی نداشتند تحول عمیقی ایجاد شد.
در نیروی زمینی نیروها (یگان‌ها) به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
ما در نیروی زمینی سه دسته یگان، واحد، تیپ و لشکر رزمی‌داریم، نخست یگان‌های تخصصی ما هستند، شامل توپخانه زرهی، مکانیزه، انواع پشتیبانی‌ها، و بخشی از تیپ‌ها را به عنوان تیپ‌های واکنش سریع سازمان دادیم که یک ساختار ویژه‌ای مطابق آخرین دستاوردهای علمی‌را دارد، بلکه بسیار گسترده‌تر هم هستند و دسته سوم، تیپ‌های متحرک نجومی‌هستند که قدرت تحرک و تهاجمی‌صددر صدی دارند و با انعطاف پذیری که دارند می‌توانند در کلیه شرایط آب و هوایی وارد عمل شوند، یعنی جغرافیا در عملکرد آنها تاثیر ندارد و می‌توانند در دامنه ارتفاعات، رودخانه‌ها، ارتفاعات، دشت‌ها و کویر بجنگند.
در تمام تسلیحات و تجهیزاتی که مورد نیاز نیروی زمینی است فناوری‌ها بومی‌شده است، شاکله این فناوری‌ها که نیروی زمینی متکی به آن است فناوری زرهی و ضد زره است، یعنی فناوری زرهی و ضد زره و توپخانه و بالگرد معرفه‌های نیروهای واکنش سریع هستند، که در این موارد به خودکفایی رسیده ایم.
ما امسال با وزارت دفاع قرارداد امضا می‌کنیم که‌تانک کرار را خریداری کنیم، این‌تانک صد‌در‌صد بومی ‌و در تراز پیشرفته‌ترین‌تانک‌های دنیا و حتی بهتر از آنها است و از سال گذشته به صورت نمونه در خدمت نیروی زمینی قرار گرفته و امسال آن را بطور انبوه وارد نیروی زمینی می‌کنیم.
آیا این امکان وجود دارد که در اثر سیل مین‌های بجا مانده از دوران دفاع مقدس جابه‌جا شده و امنیت مردم را تهدید کند؟
ارتش پس از دفاع مقدس مرزها را ترک نکرده است، ما در مرزها دو ماموریت داشته ایم، یکی ماموریت امنیتی در مقابل هر شرارت مرزی و یکی هم امنیت مین زدایی و پاکسازی مناطق از مواد منفجره. ما از جنوب کشور از دروازه‌های شلمچه و کرانه‌های اروند، منطقه آلوده به مین و مواد منفجره داشتیم تا برسیم به ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان غربی، در همه این‌ها ارتش با کمک سپاه و نیروهای مردمی‌در پاکسازی میادین مین حضور پیدا کرده است.
در حال حاضر در خوزستان در صفر مرزی انواع مشعل‌های نفتی را می‌بینید، چاه‌های نفت ایجاد شده، این‌ها را نیروی زمینی پاکسازی کرده و تحویل وزارت نفت داده که توانسته‌اند فعالیت کنند. نزدیک‌ترین شهرها و روستاهای مرزی ما مانند بستان و عساکره و زمین‌های کشاورزی را هم پاکسازی کرده‌ایم که کشاورزان ما و همچنین وزارت نفت با خیالی آسوده به فعالیت بپردازند و من بعید می‌دانم که مینی با این سیل جابه جا شده باشد، اگر هم جابه جا شده باشد و اطلاع‌رسانی صورت بگیرد، یگان‌های خنثی ساز ما حضور پیدا خواهند کرد و اگر هم اطلاع‌رسانی صورت نگیرد یک برنامه کاوش را در حوالی مرزها انجام می‌دهیم.
یکی از مولفه‌های حفظ آمادگی رزمی‌برگزاری رزمایش‌ها است، چنانچه برنامه‌ای دارید تشریح بفرمایید؟
رزمایش برای یک نیروی نظامی‌حکم هوای تازه را دارد، اگر نیروی نظامی‌تمرین نظامی‌نداشته باشد هیچ وقت آمادگی رزمی‌و توان دفاعی نخواهد داشت، نیروی زمینی ارتش برای حفظ آمادگی رزمی‌ و بالا بردن توان دفاعی خود در طول سال با اجرای رزمایش‌های تخصصی در مناطق مختلف کشور علاوه‌بر حفظ آمادگی رزمی‌دستاورد‌های بزرگی را در حوزه دفاعی بدست می‌آورد، یکی از رزمایش‌هایی که درماه‌های پایانی سال 97 نیروی زمینی ارتش در منطقه نصرآباد اصفهان برگزار کرد «رزمایش بزرگ اقتدار 97 » بود که در این رزمایش نیروی زمینی به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته است، این رزمایش با رویکرد زرهی برگزار شد و توانستیم در کمترین زمان ممکن تجهیزات زرهی را از دورترین نقاط کشور به منطقه رزمایش اعزام و رزمایش بزرگ را برگزار کنیم، قدرت، تحرک و جابجایی سریع یگان‌ها از جمله ویژگی‌های این رزمایش بود، توپخانه نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار 97 ثابت کرد که یکی از قدرتمند‌ترین یگان‌های توپخانه‌ای است، هوانیروز قهرمان نیز با بکار گیری انواع بالگردها توانسته است رکورد جدیدی را از خود ثبت کند.
در سال جاری نیز حتما رزمایش‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف رسته‌ای را برگزار خواهیم کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi