شناسه خبر : 65647
دوشنبه 09 ارديبهشت 1398 , 12:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همراهی با شهید باکری در سپاه ارومیه تا میدان جنگ

سردار «حسن استوار آذر» از همرزمان شهید «حسن شفیع زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با اشاره به نحوه آشنایی خود با این شهید، اظهار داشت: با شهید شفیع زاده همشهری هستیم. پس از تشکیل سپاه پاسداران، وی با جمعی دیگر، اولین هسته‌های اولیه سپاه را پی‌ریزی کرد و در مقابله با ضد انقلاب و اشرار به همراه دوستانش نقش بسزایی داشت که به حسب ارادتش به روحانیت، مسئول تیم حفاظت دومین شهید محراب آیت‌الله مدنی نیز بود. شفیع‌زاده مدتی نیز با شهید باکری در سپاه ارومیه در سمت مسئول عملیات انجام وظیفه کرد. با آغاز غائله کردستان به آنجا و سپس به مناطق عملیاتی جنوب رفت. من نام شفیع‌زاده را زیاد شنیده بودم اما ارتباط زیادی با وی نداشتم.

شهادت شفیع زاده ضایعه بزرگی به رسته توپخانه وارد کرد/ مسئول تیم حفاظت آیت الله مدنی بود/ همراهی با شهید باکری در سپاه ارومیه تا میدان جنگ

استوار آذر افزود: با شروع جنگ تحمیلی با یک دسته خمپاره‌انداز که تحت مسئولیت شهید باکری بود، به جبهه‌های جنوب شتافت. در عملیات فتح‌المبین مسئولیت معاونت تیپ المهدی (عج) را بر عهده گرفت. پس از این عملیات با سازماندهی اولین آتشبارهای توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح را در عملیات بیت‌المقدس بر عهده گرفت. مدتی بعد پس از افزایش قبضه‌های غنیمتی در قالب توپخانه‌های لشکری و گردان‌های مستقل توپخانه به سرعت سازماندهی شد. بنده نیز پس از اعزام به صورت اتفاقی وارد رسته توپخانه شدم. از این پس تا شهادت شفیع‌زاده در رسته توپخانه در خدمت این شهید بودم.

سردار استوار آذر خاطرنشان کرد: آن زمان شهید شفیع‌زاده و شهید تهرانی‌مقدم با یکدیگر در راه‌اندازی رسته تخصصی توپخانه فعالیت می‌کردند. این دو شهید بزرگوار از بنیان‌گذاران توپخانه سپاه پاسداران بودند. از آنجایی که تحقیق و پژوهش در موضوع موشک اهمیت خاصی داشت، شهید تهرانی‌مقدم مشغول ایجاد سامانه‌های موشک‌های دفاعی و فناوری شد.

وی تصریح کرد: شهید شفیع‌زاده فرد مبتکری در رسته توپخانه بود. همچنین آینده‌نگری خوبی داشت. او نه به شکل سطحی بلکه در حد تحقق زیرساخت‌ها، کار در زمینه آموزش نیروها در توپخانه را شروع کرد. در اوایل راه‌اندازی توپخانه سپاه، محدودیت و کمبودهایی وجود داشت اما با این وجود آموزش توپخانه در اصفهان را آغاز کرد. از طرفی تربیت نیروی متخصص کادر برای توپخانه هم نیاز بود زیرا توپخانه یک یگان تخصصی بود که باید از نیروهای تحصیل کرده در آنجا استفاده می‌شد.

شهادت شفیع زاده ضایعه بزرگی به رسته توپخانه وارد کرد/ مسئول تیم حفاظت آیت الله مدنی بود/ همراهی با شهید باکری در سپاه ارومیه تا میدان جنگ

سردار استوار آذر عنوان کرد: اوایل جنگ بود و شدت جنگ می‌طلبید که نیروها درگیر در میدان رزم و خط اول باشند. برای فرماندهان سخت بود که نیروهای کیفی‌شان را به عنوان رسته توپخانه که در عقبه هستند و با آتش توپخانه هم آشنایی ندارند، بفرستند. با این شرایط شفیع‌زاده توانست فرماندهان یگان‌های مانوری، فرماندهان لشکر و تیپ‌ها را مجاب کند که به رسته توپخانه اهمیت بدهند. این موضوع آرام آرام پایه‌گذاری شد. رسته توپخانه در لشکرها و تیپ‌های سپاه که همه آنها مولود دوران دفاع مقدس بودند، راه‌اندازی شد.

وی با بیان این که شفیع‌زاده از تهیه تجهیزات از خارج تا به کار بستن ابتکارات و خلاقیت‌ها در داخل برای تامین قطعات و مهمات فعال بود، گفت: این شهید بزرگوار ابتکارات زیادی همچون پیگیری ساخت پل شناور بر روی آب که توپ بر روی آن سوار بود، را در کارنامه خود دارد. یکی دیگر از خلاقیت‌های شهید راه‌اندازی مرکز هماهنگی پشتیبانی آتش بود. پس از آموزش‌ها یگان‌های توپخانه لشکرها هر کدام یک مرکز آتش داشتند. شهید شفیع‌زاده نیروها را به گونه‌ای آموزش داد که همراه با نیروهای تخصصی ارتش بتوانند در عملیا‌ت‌ها حضور یابند.

سردار استوار آذر اظهار کرد: حاصل فعالیت‌های این شهید بزرگوار در آتش پشتیبانی توپخانه سپاه، در عملیات‌های والفجر ۸ و کربلای ۵  کاملا مشهود است. دشمن در این عملیات‌ها زمین‌گیر شد و تلفات زیادی داد.

وی با بیان خاطره‌ای عنوان کرد: شهید حسن شفیع‌زاده اعتماد به نفس بالایی داشت و این خصوصیت را به نیروها نیز منتقل می‌کرد. بنده هم پیش از عملیات کربلای ۴ معاونت توپخانه لشکر عاشورا را بر عهده داشتم. در واقع این شهید بزرگوار تصمیم گرفت که مسئولیت توپخانه لشکر عاشورا را به من واگذار کند، من هم از این امر سر باز می‌زدم. شهید من را احضار کرد. پس از کمی شوخی علت عدم پذیرش مسئولیت را پرسید. پاسخ دادم: «اگر یک نیروی پیاده گلوله‌ای را به خطا شلیک کند، جان یک نفر در خطر می‌افتد اما اگر من اشتباه گلوله‌ توپ را شلیک کنم، تلفات زیادی دارد.» شهید در جواب من گفت: «اولا از قبول مسئولیت نباید طفره برویم. دوما وظیفه این است که دانش رسته توپخانه را بیاموزی و با اطلاعات دقیق شلیک کنی. ما با توکل به خدا و با استفاده از تجارب و آموخته‌ها ادای وظیفه کنیم.»

شهادت شفیع زاده ضایعه بزرگی به رسته توپخانه وارد کرد/ مسئول تیم حفاظت آیت الله مدنی بود/ همراهی با شهید باکری در سپاه ارومیه تا میدان جنگ

سردار استوار آذر با اشاره به شهادت شهید شفیع‌زاده، بیان کرد: خودروی شفیع‌زاده روز هشتم اردیبهشت ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمال‌غرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، هدف گلوله توپ دشمن قرار گرفت. زمانی که وی به شهادت رسید من در منطقه عملیاتی جنوب بودم. به قرارگاه که آمدم، خبر را شنیدم. شهادت شفیع‌زاده ضایعه بزرگی برای رسته توپخانه بود. از آنجایی که شهید شفیع‌زاده با تمامی نیروها ارتباط خوبی داشت، همه او را دوست داشتند. به همین جهت هر ساله اکثر فرماندهان رده‌های توپخانه دوران دفاع مقدس از سرتاسر کشور جهت حضور در مراسم این شهید دور هم جمع می‌شوند. مراسم بزرگداشت این شهید بزرگوار هر سال در تهران و تبریز برگزار می‌شود.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi