شناسه خبر : 65656
سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 , 10:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رسانه‌های عربی خبر دادند:

وحشت سعودی از تحویل پیکر بی‌سر شهدا و آغاز اعتراض‌های خیابانی

 
رژیم آل‌سعود از تحویل اجساد افرادی که به بهانه‌های مختلف گردن زده شده‌اند به خانواده‌های آنها خودداری می‌کند، آل‌سعود از آغاز قیام مردمی در مراسم تشییع این افراد واهمه دارد.

آل‌سعود هفته گذشته 37 نفر از جمله 32 شیعه را به بهانه‌های واهی سربرید. این مسئله در حالی رخ داد که شیعیان عربستان در سال‌های گذشته همواره سعی کرده‌اند از طریق مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را دنبال کنند اما ریاض سعی دارد به بهانه‌های مختلف آنها را قتل عام کند. نکته جالب این که آل‌سعود حتی از تحویل اجساد این افراد نیز هراس دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، رژیم آل‌سعود عمدا اجساد شهدایی را که در سال‌های گذشته بر اساس سیاست این رژیم به شهادت رسانده، نزد خود نگه می‌دارد و از تحویل آنها به خانواده‌هایشان خودداری می‌کند. علی الجبیسی، مدیر سازمان حقوق بشر اروپایی-عربستانی، رژیم آل‌سعود را به نگه داشتن غیرقانونی و توجیه ناپذیر اجساد بیش از 60 نفر متهم کرده و احتمال داده هدف آنها از نگه داشتن اجساد جلوگیری از برگزاری مراسم تشییع جنازه باشد. مقامات سعودی حتی به اهالی قطیف و احساء هشدار داده‌اند از برگزاری هرگونه مراسم عزاداری برای شهدا خودداری کنند به همین سبب جوی از رعب و وحشت بر این مناطق سایه افکنده است.
حمله نیروهای امنیتی به مراسم ختم شهدا
پایگاه مرآت الجزیره(پایگاه مخالفان سعودی) نیز با‌اشاره به ممنوعیت برگزاری مراسم ختم برای 37 شهید در عربستان نوشته، رژیم سعودی در این سال‌ها جوانان شیعه را گروگان گرفته بود تا اینکه آمریکا اجازه اعدام آنها را صادر کرد. طبق این گزارش، تصمیم آمریکا به اعدام شیعیان در عربستان درست یک هفته پس از سلب تابعیت ۱۳۸ شهروند بحرینی و کشتار دانش‌آموزان یمنی اتفاق افتاد و این ثابت می‌کند دستورات را یک نفر صادر می‌کند و حکام فرومایه تنها مجریان این دستورات هستند. مرآت الجزیره همچنین تاکید کرد: «با اطلاع یافتن خانواده‌ها از خبر اعدام زندانیان، مردم قصد داشتند برای آنها مراسم ختم برگزار کنند، اما نیرو‌های امنیتی عربستان به سرعت همه جا را محاصره و جمعیت را متفرق کردند. آنها متولیان مساجد و حسینیه‌های احساء، قطیف و مدینه را تهدید کردند در صورت برگزاری مراسم عزاداری دستگیر خواهند شد.» یکی از خانواده‌های شهدا هم در مصاحبه اختصاصی با مرآت الجزیره گفته: «یکی از مأموران پلیس الدمام در تماس تلفنی با وی درباره تحریک اذهان عمومی درخصوص مسئله اعدام‌ها یا تماس گرفتن با شبکه‌های تلویزیونی یا پایگاه‌های مخالف به وی هشدار داده و گفته، در این صورت کسی که تماس گرفته یا اذهان عمومی را تشویش کرده باشد نیز بازداشت خواهد شد. پسر شما تروریست بود و به سزای اعمال خود رسید.» این منبع همچنین گفته، بر اثر اعمال فشار نیرو‌های امنیتی به مردم، خانواده‌های شهدا مجبور شدند مراسم ختم را در خانه‌های خود یا خویشاوندانشان برگزار کنند. مقامات عربستان پیشاپیش مردم را از حکم اعدام باخبر نکرده بودند و این اقدام ناگهانی شوک سنگینی به اهالی وارد کرده است.
تظاهرات در کشمیر
از سوی دیگر مردم کشمیر با وجود تدابیر شدید امنیتی شبانه به خیابان‌ها آمده و جنایات عربستان علیه مسلمانان را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع شعارهایی علیه آل‌سعود و آمریکا سر دادند و با روشن کردن شمع یاد شهدایی که در عربستان کشته شده‌اند را گرامی داشتند. مسلمانان کشمیر از جمله اهل سنت و شیعیان با برپایی تظاهرات گسترده در «سرینگر» مرکز این سرزمین از مجامع بین‌المللی خواستند اجازه ندهند آل‌سعود به بهانه‌های مختلف مردم بی‌گناه را فقط به علت اعتراض به عربستان اعدام کنند. مردم کشمیر، عربستان را عامل به وجود آمدن افراط گرایی و فعال شدن گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در این منطقه دانستند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi