شناسه خبر : 65749
شنبه 14 ارديبهشت 1398 , 15:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خارجی ها از جنگ هایشان نوشتند! چرا من نه؟!

نویسنده جوان حوزه دفاع مقدس، از انگیزه هایش برای قلم زدن در مسیر ترسیم عشق و ایثار می گوید.

فاش نیوز - نویسنده جوان حوزه دفاع مقدس، از انگیزه هایش برای قلم زدن در مسیر ترسیم عشق و ایثار می گوید. او واقع گرایی، به روز بودن، دوری از مبالغه و داشتن صداقت در گفتار را دلیل موفقیت کتاب های خود در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار فاش نیوز، "محبوبه معراجی پور" نویسنده جوان کتاب های دفاع مقدس در حاشیه اختتامیه نمایشگاه بین المللی کتاب در گفتگوی اختصاصی اظهار داشت:  به نظر من از بین همین سوژه های رزمندگانی که رفتند ما آن قدر حرف های ناگفته داریم که می شود آنها را بیان کرد اما به شرطی که ما یک ذره آنها را به واقعیت نزدیک کنیم.

وی با اشاره به شرایط کنونی جامعه و رویکرد جوانان به واقعیت های زندگی خاطر نشان کرد: یک نویسنده در به کارگیری داستان های خود نباید اهل مبالغه باشد و با صداقت در کار از شعار زدگی پرهیز کند چرا که اگر از شعار زدگی دوری کند و قلم را قدری با صداقت بچرخاند و ذره ای ظرافت های قلمی داشته باشد، آن وقت سوژه خود را به داستان نزدیک کرده است.

نویسنده جوان کتاب های دفاع مقدس با بیان اینکه من با خاطره صرف موافق نیستم چرا که خواننده را خسته می کند و با قالب های نوین خواننده بیشتر جذب خواهد شد ادامه داد: البته اگر این موضوعاتی که قبلا اشاره شد رعایت شود اتفاقا مخاطب به خوبی متوجه خواهد شد که سر کار نیست و آن چیزی که دارد می خواند منطبق با واقعیت است بنابر این به راحتی به سمت آن خواهد رفت و داستان  را تا آخر خواهد خواند.

معراجی پور با اشاره به صداقت گفتار راوی کتاب "عباس دست طلا" یاد آور شد: همین اتفاقی که برای آقای باقری افتاد که ایشان آن چیزی که گفت عین واقعیت بود و از مبالغه و زیاده گویی دور بود بنابراین هر نویسنده ای می تواند این کار را انجام دهد، فقط باید به آن سوژه ای که مطرح می شود و صحبت می کنیم جاذبه های زندگی شده اند .

نویسنده جوان متذکر شد: یک نویسنده باید جاذبه های قهرمان داستان را از زندگی او بیرون بیاورد و واقعیت ها را بیان کند و با فعالیت های روزمره مردم مخلوط کند، چرا که متاسفانه در حال حاضر اکثرا ما انسانها با اندکی مشکلات دچار خمودگی هستیم. بنابراین جامعه باید از این خمودگی خارج شود و آحاد آن بدانند که رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس چقدر انرژی مثبت و خوبی در زندگی خود داشته اند.

 معراجی نویسنده کتاب های زندگینامه شهدای دوران دفاع مقدس تاکید کرد: در حوزه دفاع مقدس آن قدر سوژه های ناب وجود دارد که هنوز کسی به سراغ آنها نرفته است. بنابراین اگر از همین زاویه به موضوع نزدیک شویم که بشود به آن پرداخت خواننده خودش را خواهد داشت و بنظر من همین آیتم ها باعث جذب خواننده داستان خواهد شد. به طور مثال همین کتاب عباس دست طلا که چند سال پیش چاپ شده است بسیاری از مردم الان هم سراغش می آیند چرا، به خاطر اینکه تمام نکاتی که گفته شد در آن رعایت شده است و این را بدون مبالغه می گویم.

این نویسنده جوان در خصوص پیشنهاد و درخواست خود از دولت و مجلس برای کمک به تعمیق و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت متذکر شد: اینکه به این موضوع توجه شود و فداکاری و ایثار رزمندگان به حال خود رها نشود، اگر چه متاسفانه الان یک بخشی از آن به حال خود رها شده است و هجوم کتاب های شیطان پرستی، دین زدایی و رمان های مبتذل که نسل جوان را هدف قرار داده فراوان شده است . این موضوع بخاطر این است که حوزه دفاع مقدس تا حدودی به حال خود رها شده است. ولی اگر از این فرهنگ حمایت شود به جوانان این مرز و بوم  که به نظرم گناه دارند به آنها خوراک سالمی داده خواهد شد. البته من مخالف سایر دیدگاه ها نیستم و شاید نتوانیم جلوی این گونه کتاب ها را بگیریم اما چرا بایستی حضور کتاب های دفاع مقدس در جامعه کمرنگ شود، حداقل این موازنه برابر شود و چتر حمایتی از فرهنگ ایثار و شهادت برداشته نشود.

 محبوبه معراجی پور در خصوص علت جذب خود به حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس یاد آور شد: من نویسنده داستان و زندگی داستانی و بعضا خاطره نویسی هستم اما علت علاقه ام به این حوزه چند سالی است که به سوژه های دفاع مقدس علاقه مند شده ام. اگر چه سالی حدود  20 تا 30 سوژه به من معرفی می شود اما من به این موضوع توجه می کنم که چه سوژه هایی مرا می گیرد، آن سوژه ای که مرا به خود جذب می کند قطعا مخاطب را هم جذب خواهد کرد، آن وقت آن را انتخاب می کنم و می نویسم.

 نویسنده کتاب های دفاع مقدس حضور در مناطق جنگی دوران دفاع قدس و آشنایی با سیره شهدا را باعث روی آوردن به قلمزنی در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: اینکه بگویم چه چیزی باعث شد به دفاع مقدس توجه کنم پیشینه زیادی دارد و وقت و حوصله فراوانی را می طلبد اما به طور خلاصه باید بگویم در یکی از سفرهایم به مناطق جنگی جنوب از نزدیک شاهد تلاش ها و ایثار و فداکاری های رزمندگان که راویان آن را برای مردم توضیح می دادند، بودم. همین موضوع باعث شد که به این حوزه علاقمند شوم، اگر چه من درهمان موقع داستان هم می نوشتم و داستان هایم رتبه کشوری هم داشت و بارها و بارها در داستان نویسی اول شده بودم اما حوزه دفاع مقدس چیز دیگری بود که مرا به خود جذب کرد.

معراجی پور در پایان خاطر نشان کرد: همین موضوع باعث شد که با خودم بگویم نویسندگان کشورهای خارجی از جنگ ها و قهرمانان آن می نویسند! پس چرا ما این کار را برای دوران دفاع مقدس نکنیم و چرا من در این حوزه قلم نزنم؟ بنابراین از شهدا خواستم که به من کمک کنند تا نویسنده خوبی در این حوزه  بشوم و توانایی داشتن یک قلم روان و جذاب را که دیگران را به راحتی به فداکاری های رزمندگان سوق دهد بشود را به من بدهند، آن وقت قول خواهم داد از شهدا بنویسم. این شد که وقتی این اتفاق افتاد رفتم سراع نویسندگی و آموزش ها و کتاب های مختلف و احساس کردم که الان است که به آن قولی که دادم باید عمل کنم، بنابراین شروع کردم به نوشتن از شهدا و دفاع مقدس، حتی اکنون رمان هایی دارم می نویسم که در حوزه عشق و جنگ، شادی و جنگ، لبخند و جنگ و از این قبیل موضوعات قرار دارد.

*معرفی

پایان

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
با تشکر و سپاس فراوان از همه خبرنگاران فاش نیوز
قاش (@-@) نیوز جونم
رییسه امروز دم ظهر به من گفت یادمون نبود اسمتو بزنیم .
قاش خان
جان قنبر چند روز از حرف زدن من و شما می گذره و گفتی من دارم اشتباه می کنم ؟
آیا همین یعنی به یادم بودن نیست ؟ بعدش بهتر ازم تقدیر می کنند نیست ؟
جون قنبر بیا یه کم دیگه حرف بزنیم ما به خیر و برکت بیشتر برسیم از قبل حرف زدن با شما ...
اینجور با برکت بودی نمی دونستم ؟
عه !
قبلا اون جانباز نخاعی با برکت بود هر وقت سرم داد می زد چند روز بعدش یه موضوع با حال دل ما رو شاد می کرد جوری که آمدم یه بیل دادم دستش گفتم جون قنبر وقت اوقات فراغت بیا بزن تو سرم !
خخخخخخخخ
نکنه بمیرم با این حالم نبینمتون .... ؟؟؟

نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi