شناسه خبر : 65871
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 , 10:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لغو معافیت های برجام مانع برنامه های هسته ای ایران نیست

علی بیگدلی ‌کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در مورد دو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران که توسط آمریکا لغو شد، اظهار داشت: آمریکایی‎ها همچنان به رفتارها و تصمیم‎های غیرقانونی و ناهنجار خود نسبت به ایران ادامه می‎دهند و ما در حوزه فعالیت‎های هسته‎ای با یک توافق بین‎المللی طرف هستیم نه با یک کشور مشخص که یک‎جانبه عمل کند.

وی افزود: کشورهای گروه 1+5 نسبت به توافق‎های خود اعلام پایبندی کرده‌اند؛ بنابراین باید نسبت به اجرایی شدن مفاد آن هم همکاری کنند. لغو معافیت‎های برجام نمی‎تواند مانعی بر سر راه برنامه‎های هسته‎ای ایران باشد.

بیگدلی با بیان اینکه غرب نمی‎خواهد ایران را رها کند، ادامه داد: طرف‌های اروپایی موضع‎گیری خوبی در برابر آمریکا از خود نشان داده‎اند؛ اما مشخص نیست این موضع‎گیری تا کجا ادامه داشته باشد

کارشناس مسائل بین‎الملل در مورد تبعیت عمان از آمریکا اظهار کرد: عمان نیز تا امروز اعلام نکرده که در انتقال آب سنگین اراک از آمریکا تبعیت می‎کند؛ همچنین کانال تبادل و انتقال آب سنگین اراک بین ایران و عمان مبتنی بر یک توافق بین‎المللی همچنان مفتوح است و اروپایی‎ها نیز همراه دولت واشنگتن نیستند؛ اگر عمان تحت فشارهای آمریکا و ملاحظات اقتصادی مانع انتقال آب سنگین اراک شود، طرف‎های دیگر برجام باید این موضوع را حل کنند و یکی از این پنج کشور جایگزین عمان شوند زیرا باید پاسخگوی تعهد خود باشند.

بیگدلی یادآور شد: آمریکا معافیت تاسیسات، نیروگاه برق هسته‎ای بوشهر، غنی‎سازی فردو، مجتمع هسته‎ای در اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران را تمدید کرد که بعید نیست در آینده نزدیک این معافیت‎ها را نیز لغو کند.

وی در مورد آینده برجام گفت: آینده برجام در یک وضعیت مبهمی قرار دارد و آمریکایی‌ها از امکاناتی استفاده می‎کنند که اروپایی‎ها را از برجام خارج کنند. از سوی دیگر ایران باید تلاش کند تا از برجام خارج نشود، اگر این اتفاق رخ دهد یک دوران بحرانی شروع می‎شود و پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفته و تحت فشار بیشتری قرار می‎گیرد.

به گزارش دفاع‌پرس، دولت آمریکا معافیت‌های مربوط به همکاری‌ هسته‌ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید کرده اما دو معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را تمدید نکرده است. همکاری در این دو مورد با ایران از امروز می‌تواند شامل تحریم‌ها شود. تمدید معافیت‌های همکاری هسته‌ای تنها شامل همکاری تحقیقاتی و غیر‎نظامی است و کشورهای دارای معافیت بدون هراس از تحریم‌های آمریکا می‌توانند به همکاری با ایران در اراک، بوشهر و فردو ادامه دهند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi