شناسه خبر : 65980
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398 , 10:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیشروی بزرگ انصارالله در شمال و جنوب یمن

15پایگاه سعودی به کنترل انقلابیون در آمد؛ پیشروی بزرگ انصارالله در شمال و جنوب یمن متجاوزان به جان هم افتادند

ارتش یمن موفق شد ضمن پیشروی در بزرگ‌ترین شهر استان «ضالع» را به کنترل خود درآورده و بر 15 پایگاه مرزی سعودی نیز مسلط شود. این مسئله منجر به تشدید اختلافات بین متجاوزین شده است.

انقلابیون یمن در جدیدترین عملیات خود موفق شدند ضربه‌ای بزرگ بر متجاوزان ائتلاف سعودی وارد کنند به‌گونه‌ای که همین مسئله منجر به نوعی جنگ داخلی بین آنها شده است. به گزارش فارس، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند وارد مناطق غربی و شرقی شهر «قعطبه» مرکز بزرگ‌ترین شهرستان در استان «ضالع» در جنوب یمن شوند. در مقابل، نیروهای ائتلاف سعودی اماراتی، به جنوب این شهر عقب‌نشینی کردند؛ پیشروی جدید ارتش و انقلابیون یمن، در حالی رخ داده که اختلافات میان جبهه سعودی- اماراتی بیشتر شده و این پیروزی نیز باعث تقویت این اختلافات شده است. روزنامه «الاخبار» این باره طی گزارشی نوشته، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از اینکه طی هفته‌های گذشته موفق شدند تمام مناطق اطراف ضالع را پاکسازی و از سه محور به آن نفوذ کنند، منتظر ‌اشاره از صنعا برای تحکیم نهایی تسلط خود بر قعطبه بزرگ‌ترین شهر استان ضالع هستند.
این روزنامه لبنانی همچنین توضیح داده که، این موضوع موجب نگرانی بسیاری از نیروهای وابسته به امارات و نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» (رئیس‌دولت مستعفی یمن) شده و اختلافات میان آنها به دلیل شکست را تشدید کرده است. این پیشروی در مناطق کوهستانی صعب‌العبور حتی باعث شده که «شورای انتقالی جنوبی» وابسته به ابوظبی وضعیت آماده‌باش اعلام کند و از «تعرض به جنوب» سخن بگوید تا شاید بتواند اهالی استان‌های جنوبی را علیه ارتش یمن و انصارالله بشوراند اما با پاسخ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در چند جبهه از قعطبه، روبه‌رو شده است.
 ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ماه گذشته میلادی نیز موفق به تسلط بر 1500 کیلومتر از استان‌های ضالع و إب شده و خسارت‌های مادی و جانی زیادی به ائتلاف وارد کرده‌اند. عملیات موفق ارتش یمن در جنوب در حالی است که طبق اعلام رسانه‌های عربی، نیروهای یمنی بر ۱۵ پایگاه مرزی سعودی در شمال یمن هم مسلط شده‌اند. مقامات امنیتی یمن اعلام کردند که پایگاه‌های مذکور در حد فاصل میان جبهه «حرض» و شهر مرزی «جیزان» واقع شده‌اند.
کشتی سعودی دست‌خالی از فرانسه برگشت
از سوی دیگر، یک مقام مسئول محلی در فرانسه به خبرگزاری «رویترز» گفته، کشتی سعودی که قرار بود تسلیحات خریداری ‌شده از فرانسه را منتقل کند، بندر «لوهاور» را بدون بارگیری تسلیحات، به سمت بندر «سانتاتدر» اسپانیا ترک کرد. روز پنج‌شنبه دو گروه حقوقی در فرانسه تلاش کردند تا مانع از انتقال تسلیحات فرانسوی با کشتی سعودی، که در شمال این کشور لنگر انداخته بود، شوند؛ چرا که به گفته آنها، این محموله معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات را نقض می‌کرد. گروه حقوق بشری فرانسوی موسوم به «ACAT» از دادگاه اداری در پاریس درخواست کرده بود «فورا و به صورت اضطراری» حکم به توقف بارگیری تسلیحات بدهد؛ چرا که تسلیحات فروخته شده به عربستان ممکن است در جنگ علیه یمن به‌کار گرفته شود و به همین دلیل ناقض یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل است. در حالی‌که دادگاه پاریس به شکایت این سازمان ترتیب اثر نداد، اما کشتی عربستان بدون حمل تسلیحات از بندر لوهاور خارج شد. مقام‌های فرانسه، چهارشنبه با اذعان به این‌که بارگیری تسلیحات به کشتی سعودی انجام خواهد شد، تأکید کردند که «هیچ دلیلی» وجود ندارد که این تسلیحات در جنگ یمن استفاده خواهد شد. پایگاه خبری «دیسکلوز» فرانسه، با استناد به اطلاعات نظامی درز شده گزارش داده این تسلیحات شامل اقلامی مانند ‌تانک و سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده با لیزر بوده است. عدم تحویل تسلیحات نظامی مایه شرمساری برای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه می‌تواند باشد؛ چرا که او حامی این معامله بود.
خروج انصارالله از سه بندر یمن
خبر دیگر اینکه، سازمان ملل می‌گوید انصارالله با عقب‌نشینی یک‌جانبه از بنادر استراتژیک «الحدیده»، «الصلیف» و «رأس عیسی»، واقع در استان الحدیده، موافقت کرده است. در همین راستا، «محمد علی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن در پیامی در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: «این عقب‌نشینی تاکید می‌کند عامل تعویق در اجرای توافق استکهلم کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و همپیمانان‌شان هستند.» گفته می‌شود از دیروز عقب‌نشینی نیروهای انصارالله از این سه بندر شروع شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi