شناسه خبر : 66046
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 , 11:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عملیات‌های رمضانی جنگ تحمیلی

در هشت سال دفاع مقدس که رزمندگان و فرماندهان در جبهه‌ها حضور داشتند برخی از ایام و عملیات‌ها متقارن با ایام خاصی می‌شد ازجمله ایام نوروز، ماه مبارک رمضان یا ماه محرم و صفر. به همین دلیل، این تصور وجود دارد که به خاطر شرایط آب و هوایی ازجمله گرمای شدید و گردوغبار، نبرد با دشمن برای افراد روزه‌دار طاقت‌فرسا بوده، بنابراین تعداد نیروها کم یا عملیاتی انجام‌نشده است.

https://snn.ir/files/fa/news/1398/2/23/649323_167.jpg

ولی باید گفت به علت شرایط روحانی و عرفانی و معنویت حاکم بر جبهه‌ها، قدرت ایمان میان رزمندگان بیشتر و پررنگ‌تر جلوه می‌کرد و باعث می‌شد که حتی در ایامی مثل ماه مبارک رمضان، عملیات علیه دشمن انجام شود.

در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ماه رمضان بین دو فصل بهار و تابستان قرار داشت یعنی از سال ۵۹ که جنگ آغاز شد شروع ماه مبارک رمضان در تیرماه بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال ۶۷ ماه مبارک رمضان در فروردین و اردیبهشت قرار داشته است.

در این دوران چند عملیات مهم ازجمله «عملیات محدود رمضان»، «عملیات رمضان»، «عملیات ظفر ۱» و «عملیات قدس» در ماه رمضان توسط رزمندگان روزه‌دار ایرانی به ثبت رسیده است. «عملیات محدود رمضان» در ۵ مرداد سال ۶۰ انجام گرفت.

«عملیات رمضان» رزم مشترک سپاه و ارتش برای تعیین سرنوشت جنگ در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره، در روز ۲۳ تیر ۱۳۶۱ مصادف با ۲۱ رمضان و هم‌زمان با شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) برگزار شد.

همچنین عملیات ایذایی «ظفر ۱» در «جزیره مینو» در ۷ خرداد سال ۶۴ توسط رزمندگان نیروی زمین ارتش جمهوری اسلامی مستقر در جبهه جنوبی صورت گرفت و آخرین عملیاتی که در ماه مبارک رمضان انجام‌شده، «عملیات قدس» است که برای نزدیک شدن به اهداف عملیات «بدر»، طراحی و در ماه مبارک رمضان اجرا شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi